Jump to content
Festivalanlæg dk

Projekt til næste år, hvordan udvider vi bedst?

mbk243
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet er lidt til både højttalere og forstærkere, men det kommer her:

Vi har nu i 2 år i træk kørt med et setup af 2x behringer 212xl og 2 kommercielle bunde (jeg ikke lige har navnet på ved hånden, men omkring 103 spl), drevet af en pioneer d8604. 

Bundene har vi brokoblet og parallelforbundet, og toppene kører på hver deres kanal. 

Vi løber lidt ind i det problem, at toppene ikke helt kan følge med når vi skruer helt op, uanset hvordan lpf/hpf er indstillet og uanset hvad vi gør med gain osv. Diskanten skratter og lydbilledet bliver for mudret i de høje toner. 

Er det simpelthen fordi vi dedikerer for meget strøm til bundene at de ikke kan følge med? Eller er det bare den klassiske b212xl der kommer til kort? 

Uanset hvad leder vi lidt efter råd til hvordan vi bedst udvider. Personligt havde jeg i tankerne at smide bundene over på en bassface I stedet, og så køre toppene brokoblet på pioneeren, evt med en ny top oveni (en af lidt bedre kvalitet end en behringer, evt noget bfm kabinet af en art). Lyder det helt hen i vejret? 

Håber i kan hjælpe. 

Når man skal udvide, skal man finde fejlene/manglerne og prøve at fikse disse.

Strøm er noget man ikke skal gå ned på, så test derhjemme hvordan setuppet lyder hvis nu basserne + toppene får et frisk opladt batteri på. Hvis de stadig skratter, så er det højst sandsynligt toppene der er problemet (kan dog også være forstærkeren), og så må i prøve at finde en løsning på dette :)

Det er testet med nye batterier osv. Det lader til at det er lidt afhængigt af hvilken telefon vi spiller fra om det skratter, men generelt er det også mere bare at bassen bliver lidt tung ift resten af lyden.

Sætter pris på svaret, men jeg tror måske jeg leder efter folk der har bygget videre på tilsvarende setups, og hvad de har gjort sig af erfaringer. ?

Og om der helt konkret vil være meget at hente ved at køre bundene via en bass face, så toppene har pioneeren for sig selv. Og måske hvilken effekt det ville have for strømforbrug? ?

1 hour ago, mbk243 said:

Vi har nu i 2 år i træk kørt med et setup af 2x behringer 212xl og 2 kommercielle bunde (jeg ikke lige har navnet på ved hånden, men omkring 103 spl), drevet af en pioneer d8604.

Bundene har vi brokoblet og parallelforbundet, og toppene kører på hver deres kanal.

Istedet for at køre dine 212xl på hver deres kanal, burde du køre dem parralelforbundet og brokoblet, ligesom dine bunde. De kommer så til at spille i mono, men whatever. Det burde give dem ekstra power. Så et brokoblet mono-mono setup (oppe i højre hjørne):

1744958438_ScreenShot2018-04-29at22_37_40.png.d59c8e1ed6f8eb2c7dba002bd8467dad.png

Vi har snart været hele møllen igennem. Da vi for snart mange år siden kørte med 212XL og en enkelt cubo15 var der smæk på. Det ville komme bag på mig, hvis de 212XL ikke kunne følge med, så det lyder lidt underligt. 

Vi kørte i år med 2x omnitop 12 og 2x cubo15. Hold kæft der var smæk på! Cubo på basface db1.2 og toppe på bassface 4.2. 

Hvis du finder pengene til sådan et setup, så har du et anlæg som kan holde en kanon fest og behøves ikke være større med mindre man har storhedsvanvid og midlerne til transport, haha ?

1 hour ago, Skoven said:

Istedet for at køre dine 212xl på hver deres kanal, burde du køre dem parralelforbundet og brokoblet, ligesom dine bunde. De kommer så til at spille i mono, men whatever. Det burde give dem ekstra power. Så et brokoblet mono-mono setup (oppe i højre hjørne):

Det overvejede jeg! Stereo betyder ikke så meget nej. 
Jeg har bare fået at vide at en gm-d8604 bliver lidt presset når man brokobler begge kanaler i 4 ohm? Men det er måske ikke noget problem?

30 minutes ago, mbk243 said:

Det overvejede jeg! Stereo betyder ikke så meget nej.
Jeg har bare fået at vide at en gm-d8604 bliver lidt presset når man brokobler begge kanaler i 4 ohm? Men det er måske ikke noget problem?

Den er jo designet til det, så det ville jeg ikke bekymre mig om :) 
Men for god ordens skyld, så sørg for at den får lidt luft og ikke sidder i et lille lukket kabinet.

56 minutes ago, Alex said:

Vi har snart været hele møllen igennem. Da vi for snart mange år siden kørte med 212XL og en enkelt cubo15 var der smæk på. Det ville komme bag på mig, hvis de 212XL ikke kunne følge med, så det lyder lidt underligt. 

Vi kørte i år med 2x omnitop 12 og 2x cubo15. Hold kæft der var smæk på! Cubo på basface db1.2 og toppe på bassface 4.2. 

Hvis du finder pengene til sådan et setup, så har du et anlæg som kan holde en kanon fest og behøves ikke være større med mindre man har storhedsvanvid og midlerne til transport, haha ?

Ka det passe du lå i g ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.