Jump to content
Festivalanlæg dk

Solceller, valg af laderegulator samt solceller

Mrokay
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg

Jeg går og vil smække 3x 250watt solceller på vores anlæg næste år, men da jeg ikke er så meget inde i lige netop dette søger jeg lidt hjælp. Hvad ville være de bedste muligheder? 

Solcellerne skal blive koblet på 4x 200ah litiumbatterier der er parallelforbundet sammen, så det derfor stadig kører 12v og styrer alt vores lyd, og forhåbentlig hvis det er lige så godt vejr næste år vil vores batterier ikke falde med strøm ;)

Hvad ville være smart?

Bedste hilsner

Når du er oppe i den størrelse, så skal du have en regulator som Tracer 4210A. Du kan eventuelt købe en på 40a og en på 30a, så kan du fordele dem 2 på den første og 1 på den anden. Det afhænger også af hvor høj volt der er på solcellen. Man kan sagtens finde billigere regulatorer såfrem volten på panelet er 48v eller under.

Jeg ville dog hellere opgradere batteripakken hvis jeg var jer. Solen vi havde i år var sku enestående og tror ikke vi vil opleve noget lignende de næste 20 år ✌?

Nej det kan du nok have ret i. Batteri har vi også nok af. Er så heldig at kunne skaffe 200 ah litiumbatterier mere eller mindre af dem jeg vil have, så vi havde også massere af strøm i år, ikke noget problem når jeg bare parallelforbinder en 4-6 batterier, dog smækker jeg en kondensater på næste år da de i realiteten er "nødstrømsbatterier" der er bygget til solceller. 

Det er mere af fornøjelsens skyld så hvis vejret er til det at vi kan lade batterier op på festivallen, mobiler osv. 

Er der nogle solceller der ville være smarte til den laderegulator?

Mega stort tak for svar, det er en stor hjælp :) 

11 hours ago, Mrokay said:

Nej det kan du nok have ret i. Batteri har vi også nok af. Er så heldig at kunne skaffe 200 ah litiumbatterier mere eller mindre af dem jeg vil have, så vi havde også massere af strøm i år, ikke noget problem når jeg bare parallelforbinder en 4-6 batterier, dog smækker jeg en kondensater på næste år da de i realiteten er "nødstrømsbatterier" der er bygget til solceller. 

Det er mere af fornøjelsens skyld så hvis vejret er til det at vi kan lade batterier op på festivallen, mobiler osv. 

Er der nogle solceller der ville være smarte til den laderegulator?

Mega stort tak for svar, det er en stor hjælp :) 

Jeg tror ikke man kan tale om smarte solceller til specifikke regulatorer. Det er self smart med solceller der er lette og holdbare, og så selvfølgelig med høj effektivitet og høj watt, men hvis du sender et link til de solceller du havde i tankerne, så kan jeg undersøge lidt nærmere, hvad der vil give mening :)

• 2 weeks later...

Wow 4x200ah?

Så 800ah lithium?

Det burde vel i sig selv være nok, hvad har du af forbrug?

Vi havde en del forbrug i år på 3 batteribank af ca 400 ah blybatteri.

Og der brugte vi 200 watt x 2 og ladte to banke op af gangen.

Vi ladede dog med ca 130 watt.

Husk at monokrystallinsk og polykrystallinsk solceller er effektive i direkte sol på hele panelet, men er der skyet/skygge så mister de meget effekt. Dækker du bare en hånd over hjørnet af cellen mister du her 50% effektivitet.

Hvor at med tyndfilm/amorf celle er ikke så effektive Per cm2 men meget mere effektive i skygge/skyet og støv.

Så jeg vil se om man kan finde nogle af dem.

Der er dem som Amagermanden har, men jeg ved ikke om han har flere. Jeg har hørt han både ikke har og har

Ja det er også rigtig meget batteri vi kører med, vi har været meget heldige. Det er også nogle "sataner" der vejer en god 70 kg pr. batteri. Endte med at købe 3x 250 solcelle paneler og en Mppt laderegulator på 60 ampere så den kan have alle 3 paneler kørende. Så mon ikke at vi kan gå hjem med vores batterier fuldt opladte hvis der er god sol næste år som i år. Vi krydser fingre :D 

On 23/7/2018 at 22:30, Ganon said:

Wow 4x200ah?

Så 800ah lithium?

Det burde vel i sig selv være nok, hvad har du af forbrug?

Vi havde en del forbrug i år på 3 batteribank af ca 400 ah blybatteri.

Og der brugte vi 200 watt x 2 og ladte to banke op af gangen.

Vi ladede dog med ca 130 watt.

Husk at monokrystallinsk og polykrystallinsk solceller er effektive i direkte sol på hele panelet, men er der skyet/skygge så mister de meget effekt. Dækker du bare en hånd over hjørnet af cellen mister du her 50% effektivitet.

Hvor at med tyndfilm/amorf celle er ikke så effektive Per cm2 men meget mere effektive i skygge/skyet og støv.

Så jeg vil se om man kan finde nogle af dem.

Der er dem som Amagermanden har, men jeg ved ikke om han har flere. Jeg har hørt han både ikke har og har

Ja det er også rigtig meget batteri vi kører med, vi har været meget heldige. Det er også nogle "sataner" der vejer en god 70 kg pr. batteri. Endte med at købe 3x 250 solcelle paneler og en Mppt laderegulator på 60 ampere så den kan have alle 3 paneler kørende. Så mon ikke at vi kan gå hjem med vores batterier fuldt opladte hvis der er god sol næste år som i år. Vi krydser fingre  

6 hours ago, Mrokay said:

Ja det er også rigtig meget batteri vi kører med, vi har været meget heldige. Det er også nogle "sataner" der vejer en god 70 kg pr. batteri. Endte med at købe 3x 250 solcelle paneler og en Mppt laderegulator på 60 ampere så den kan have alle 3 paneler kørende. Så mon ikke at vi kan gå hjem med vores batterier fuldt opladte hvis der er god sol næste år som i år. Vi krydser fingre :D 

Ja det er også rigtig meget batteri vi kører med, vi har været meget heldige. Det er også nogle "sataner" der vejer en god 70 kg pr. batteri. Endte med at købe 3x 250 solcelle paneler og en Mppt laderegulator på 60 ampere så den kan have alle 3 paneler kørende. Så mon ikke at vi kan gå hjem med vores batterier fuldt opladte hvis der er god sol næste år som i år. Vi krydser fingre  

Hvad er det for en Camp du kommer fra? Og hvad er jeres højtaler / forstærker setup? :) smid gerne nogen billeder hvis du har noget fra i år!

9 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvad er det for en Camp du kommer fra? Og hvad er jeres højtaler / forstærker setup? :) smid gerne nogen billeder hvis du har noget fra i år!

Ja selvfølgelig, Det er Mikkel her fra Chinatown, den anden teknikker bagved Chinatown (vi er 3 hjerner, 2 med det tekniske og en med design) jeg ved at Anders er igang med at kigge på det, vi slår lige hovederne sammen og får lavet en beskrivelse og nogle billeder. Vi har aldrig rigtig brugt forumet før, egentlig lidt spøjst, men nok fordi vi havde styr på en del af tingene i forvejen. Dog virkelig fedt med dette forum, da vi er en haj til meget og aldrig har gjort os i solceller før, vi har altid haft nok batteri, men nu skal der gøres noget ved det! Så Mega fedt at når man googler at der er så mange kloge hoveder, entusiaster, virkelig brugbare ting og en masse hjælpsomme mennesker her inde ??

9AF93338-991F-470D-A656-DD8C8F83B3AB.jpeg

On 29/7/2018 at 18:11, Mrokay said:

Er du sikker på det er lithium? for 70kg per 200Ah lithium batteri?
for så vejre de mere end et bly og det lyder ikke helt rigtigt?

Velkommen til, bliver fedt at se hele anlægget :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.