Jump to content
Festivalanlæg dk

Laderegulator til solceller

Mrokay
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Mrokay said:
6 hours ago, Skoven said:

hvis vi antager at de levere 250watt hver (fuld hammer på solen) så nej!

For så ender du på over 60 ampere. Regulatoren der er ratet til 40 ampere.

Du kan selv udregne nemt her: https://www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.html

750watt ved ca. 12 volt 

Ahhh selvfølgelig. Har du så en laderegulator til de 3 solceller du kan anbefale og ville kunne holde til forbruget? 

☺️☺️

On 14/7/2018 at 00:03, Mrokay said:

Ahhh selvfølgelig. Har du så en laderegulator til de 3 solceller du kan anbefale og ville kunne holde til forbruget?

☺️☺️

Nej men hvis du finder en på 60a (gerne større) så går det nok. Og så selvfølgelig af typen MPPT.
Alternativt kunne du dele din batteri-pakke op i 2: et par i parallel som driver anlæg, og 2 i serie som derved kan lades med laderen du har linket til (ved 24 volt): men det er jo kun relevant hvis du ikke kan finde noget 60a regulator til fornuftige penge. Det ville da være nemmest ikke at skulle koble batterie fra/til.

4 hours ago, Skoven said:

Nej men hvis du finder en på 60a (gerne større) så går det nok. Og så selvfølgelig af typen MPPT.
 Alternativt kunne du dele din batteri-pakke op i 2: et par i parallel som driver anlæg, og 2 i serie som derved kan lades med laderen du har linket til (ved 24 volt): men det er jo kun relevant hvis du ikke kan finde noget 60a regulator til fornuftige penge. Det ville da være nemmest ikke at skulle koble batterie fra/til.

Ja har godt selv overvejet tanken. Ville det dog ikke være muligt hvis jeg købte 2 af disse ladere: https://solcelle.dk/wordpress/produkt/laderegulator-mppt-mt4010eu-12-24v-40a/ 
Den ene laderegulator forbinder jeg til 2 250w solceller der er serieforbundet som kører på vores 4x200ah batterier der er parallelforbundet, og den sidste laderegulator på en 250 solcelle til at lade andre batterier op, mobiler, etc. 
Ville det ikke sagtens kunne lade sig gøre med den laderegulator?

15 minutes ago, Mrokay said:

Ja har godt selv overvejet tanken. Ville det dog ikke være muligt hvis jeg købte 2 af disse ladere: https://solcelle.dk/wordpress/produkt/laderegulator-mppt-mt4010eu-12-24v-40a/ 
Den ene laderegulator forbinder jeg til 2 250w solceller der er serieforbundet som kører på vores 4x200ah batterier der er parallelforbundet, og den sidste laderegulator på en 250 solcelle til at lade andre batterier op, mobiler, etc.
Ville det ikke sagtens kunne lade sig gøre med den laderegulator?

Jo det vil fungere fint.
Jeg havde dog selv gået efter en 60a (eller højere) og så sat det hele på den store batteri-pakke. MIndre "bøvl" - især på en festival.

2 hours ago, Skoven said:

Jo det vil fungere fint.
Jeg havde dog selv gået efter en 60a (eller højere) og så sat det hele på den store batteri-pakke. MIndre "bøvl" - især på en festival.

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Har du så en 60a laderegulator du kan anbefale til fornuftige penge? 

12 minutes ago, Mrokay said:

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Har du så en 60a laderegulator du kan anbefale til fornuftige penge?

Nej det kan jeg desværre ikke.
Men jeg havde nok fundet noget på Amazon (læs reviews af produktet først) og så evt. dobbelttjekke med en google søgning: hvorvidt det er en ægte MPPT regulator.

Hvad er dit forstærker/lys forbrug?Med 500w solcelle kan du komme ekstremt langt... Hvis jeg var dig, så havde jeg solgt den ene og så købt den regulator du har linket til. Alternativt kan du få en lidt pænere regulator med samme specs til en billigere pris på den tyske Amazon. Det er den jeg har. Tracer 4210A. Der er mange forskellige brands der sælger den. Det betyder ikke rigtig noget hvilken en du bruger, så længe det er samme modelnr.

En 37v solcelle kan godt bruges på de helt billige controllere, da de kan tage op til 48v. Så hvis du ikke sælger den sidste solcelle i det setup jeg har nævnt, så kan du altid lade en anden batteri bank op til jeres lys, mobil-opladere og andet.

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Hvad er dit forstærker/lys forbrug?Med 500w solcelle kan du komme ekstremt langt... Hvis jeg var dig, så havde jeg solgt den ene og så købt den regulator du har linket til. Alternativt kan du få en lidt pænere regulator med samme specs til en billigere pris på den tyske Amazon. Det er den jeg har. Tracer 4210A. Der er mange forskellige brands der sælger den. Det betyder ikke rigtig noget hvilken en du bruger, så længe det er samme modelnr.

En 37v solcelle kan godt bruges på de helt billige controllere, da de kan tage op til 48v. Så hvis du ikke sælger den sidste solcelle i det setup jeg har nævnt, så kan du altid lade en anden batteri bank op til jeres lys, mobil-opladere og andet.

Jeg har lige under 2500 watt på forstærkere og lyd og et lys forbrug på 556 watt så der er også en del. Men tænker også 500 watt solceller er mere end rigeligt og så kan de sidste 250 watt lade på lys og mobiltelefoner med en seperat lader? 

20 hours ago, Mrokay said:

Jeg har lige under 2500 watt på forstærkere og lyd og et lys forbrug på 556 watt så der er også en del. Men tænker også 500 watt solceller er mere end rigeligt og så kan de sidste 250 watt lade på lys og mobiltelefoner med en seperat lader? 

Du bliver nød til at skrive hvilke komponenter du har kørende? Hvad hedder forstærkerne og hvilken type lys?

Jeg synes umiddelbart allerede ud fra de tal du har givet at det giver god mening at køre lys og andet på et seperat batteri og så split det op som jeg nævnte tidligere. 500w til lyd. 250w til lys. Du bruger også lyden i mange flere timer i døgnet ;)

21 hours ago, Mrokay said:

Jeg har lige under 2500 watt på forstærkere

Det kan godt være, at dine forstærkere er reklameret til dette, men det er ikke rigtigt og kommer aldrig til at blive det gennemsnitlige forbrug.

Hvilke forstærkere har du? ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.