Jump to content
Festivalanlæg dk

Helt Grøn (Hjælp søges)

Nalpha
 Share

Recommended Posts

Er helt grøn og er første gang jeg prøver og kaste mig ud i noget, som dette.
Derfor har jeg en masse spørgsmpål som jeg håber jeg kan få hjælp til at få svar på.
Jeg har fundet et par gamle bose højtalere fra som min far købte dan han var 21, som jeg har tænkt mig at bygge om/renovere
Har vedhæftet et par billeder og tegnerniger af kabinettet.

Planen var at installere en ny subwoofer og 2 diskanter, har dog haft svært ved at finde udaf om dette fungere.
Den anden ide ville være at installere 2 subwoofere og stadig og 2 diskant enheder.
Dog ville det så være at der kommer til at være en åben top/gitter, hvor de to diskantenheder ville sidde, altså så de ikke sidder i et lukket rum
ved ikke om dette har betydning for det var nemlig også sådan de først var bygget.

Der kommer til at være en ny plade foran, som vil gå helt op, hvor jeg så ville placere de to diskant enheder.
højtaleren er ikke nødvendigvis til festival, men indendørs fester chill osv.
håber ongen kan hjælpe.

37876861_10215402175519415_3409180134295470080_n.jpg

37776212_10215402182399587_1389984324748574720_n.jpg

Sagen er den at enheder og kabinet er omkring 20 år gammelt, så derfor vile det være problematisk og finde de samme enheder. Den anden muligjed er også at evt. Bygge kabinettet lidt om, dog vil jeg hely undgå dette da det ville blive lidt besværligt.

hey hvis du nu skal have det maks ud af de enheder ville jeg bruge bekents højtaler beregner for finde ud af hvad enhederne skal bruge af rum og basreflex rør, derudover ville jeg passe lidt på når det kommer til forstærker at du ikke bare smider 2 kabler i og tror det er fint, vi snakker delfilter, og hvis du ikke eknder højtalernes frekvenser, er det lidt noget fis da de nok ikke vil spille optimalt, men skriv hvis der er noget der undrer dig :)

• 2 weeks later...

Okay jeg er nået lidt længere i projektet og har bestilt basenheder og ville også til at at bestille diskant enhederne, dog er jeg blevet i tvivl, da der er en 6db forskel mellem dem altså enhederne som er https://bekent.dk/sp-90-bas-8-hojttaler.html med 92db og diskant enhederne er disse https://elektronik-lavpris.dk/p117196/ht-30-tweeter-8-ohm-50w/ som har 98db, ved ikke om dette bliver et problem, jeg har tænkt mig at benytte mig af det her delefilter https://bekent.dk/delefilter-4000hz-12db-hojpas.html, det jeg er mest i tvivl om er altså sensitiviteten mellem diskanten og bassen bliver for stor?

BTW. er der nogle der kan anbefale et godt sted til at købe div, ledninger, knapper, volume osv billigt? :)

det gør ikke noget HVIS du bare indstiller dem å det lyder dynamisk, altså skruer ned for toppen, for at din top og bund spiller samme niveau, en hurtig måde er at gætte sig lidt frem med den her beregner, hvorpå du skal prøve at ramme det samme antal db ved at ændre watt

men det kan være svært og resultat kan variere ;) 

mh. til kontakter osv, vil jeg anbefale amazon, ebay er dog billigere men langsommere i fragt (som regel), men eller amazon skriv en privat besked hvis jeg er uklar omkring noget ;)  

SPL_Calculator.xls

Det er lidt svært, at finde ud af ud fra dine billeder og mål.
Men som jeg ser det, så har du ca 50 liter til to bass / mellemtone enheder. Det ser ud til, at de deler samme plads - er det rigtigt? Det ser også ud til, at det er et lukket kabinet uden port?

De to SP90 enheder kan godt gå i ovenstående. Du vil få en F3 på ca 75hz og en Qtc for kassen på 0.850, hvis du propper normal mængde dæmpning i den. Det er ikke forfærdeligt, men vil være lidt boomy i lyden. Nu mere dæmpning du kommer i, nu mindre boomy vil den blive og du vil bevæge dig mere over i mod HIFI lyd, så det kan du lege lidt med  ? Bare husk at få lufttætnet kabinettet helt.

Angående diskant og delefiltre. Diskanten vil godt kunne bruges, men jeg synes ikke den er optimal. I mine øjne skal SP90 deles lavere fx ved 3000Hz, noget som den diskant du har fundet ikke vil være glad for.
Jeg ville nok hellere gå efter noget som den her: https://bekent.dk/neodymium-hi-fi-dome-tweeter-dt-25n.html der matcher du også følsomheden på basenheder perfekt (Du får 3db mere følsomhed, når du har 2 enheder)
Delefiltret du har fundet vil ikke kunne bruges. Det er et high pass filter og sender altså kun de høje toner videre. Dine bass enheder vil derfor forsøge at spille alle toner, hvilket ikke vil lyde optimalt ? Udover det, så er de prefabrikerede delefiltre sjælendt gode, da et delefiltre ikke er generisk, men skal bygges på baggrund af målinger af dine enheder. Kent plejer at være rigtig flink til at hjælpe med at designe dem, hvis du skriver til ham. Det kræver så, at du selv kan lodde det sammen. 

Alternativet er et aktivt filter med fx en Minidsp eller Sure DSP board. Det vil i hvertfald spare dig for noget lodning, men har også en indlæringskurve.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.