Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Alex

Højttaler uden navn

Recommended Posts

I mellemtiden, hvor jeg venter på at komme hjem og hente dele, så jeg endelig kan gøre min version af en boominator mini v2 færdig (begge højttalere har seriøst stået færdig i cirka 2 måneder, og ventet på, at jeg fik hentet min miniDSP hos en kammerat i langtbortistan)), så har jeg kastet mig over en ny spiller. 

Planen er at 3D printe hele lortet, så nu må vi se, hvordan det kommer til at blive. Den består af 2x ND91-8, 2x ND16FA-6 og 2x 4" passiv woofer. Hvert rum får en volumen på cirka 1 liter. Planen er at styre det hele fra wondom's DSP med bluetooth programmer, dertil laver jeg min egen 3S Li-ion batteripakke med BMS. Det hele bliver drevet af 2x TPA 3118 PBTL, og skulle gerne kunne spille okay dybt med lidt boost i de dybe frekvenser. Egentligt skulle det bare gerne blive den ultimative mini transportable bluetooth speaker, men vi må se, hvordan den kommer til at performe, når den er færdig. 

Hele lortet er blevet designet i Fusion 360 med huller til skruer, samlinger og det hele, så den er sådan set klar til at blive printet. Jeg har lige smidt 2 renders med i opslaget for god ordens skyld. 

Ps., den passive woofer sidder bag hvert gitter i hver side. Farverne er endnu ikke fastlagt. 

Følsomheden er ikke vanvittig, men giv den 10-20 watt og evt. lidt mere aggressiv EQ, og så er jeg sikker på, at den nok skal slå fra sig.

Billede 2.png

Billede 4.png

Mikro.png

Spændende design.

Hvordan er din erfaring med 3D print af større højtaler dele?
Jeg har forsøgt mig tidligere, men har desværre oplevet, at delene meget sjælendt er lufttætte.

On 24/8/2018 at 00:07, PalmDK said:

Jeg har forsøgt mig tidligere, men har desværre oplevet, at delene meget sjælendt er lufttætte.

Sæt din vægtykkelse højere, eventuelt så underekstruderer din printer en smule, så giv den noget sovs og slib det ned efterfølgende og lakér det, så har man et emne der næsten ser sprøjtestøbt ud! :)

Det er lang tid siden, at jeg sidst har opdateret tråden her, men den er langt fra død. Det hele er bare gået meget stille for sig ;) 

Planerne er løbende blevet ændret lidt, men designet står nu fast. Det er ikke kæmpe ændringer, kun lidt kosmetisk + jeg har valgt at bruge ND105 passive enheder, som er både lettere at sætte vægte på samt giver en endnu bedre følsomhed sammenlignet med de jeg tidligere brugte. 

Elektronikken viste sig næsten at blive det mest vanskelige, da jeg kun har en plads på 9 x 13 cm at arbejde med. Det er ikke let, når man skal presse 3x lithiumbatterier, laderegulator, 2x forstærker, bluetooth, DSP og step-down converter ind + alle ledninger. Det ser dog ud til, at det næsten er lykkedes. 

Jeg mangler at 3D printe lidt mere, men snart står halvdelen af den færdig, og jeg glæder mig vildt meget til at høre, hvordan det hele lyder. Den bliver bygget i små segmenter, som jeg limer sammen med PU lim og til sidst får det en omgang spartelmasse på sprayflaske, slebet ned og så et lag "taxa-folie" med en fed effekt ;)

DSP er blevet Sure, da en minidsp simpelthen ikke ville kunne være der + jeg ville gerne prøve at lege med psykoakustisk  boost af bassen (ligesom Nicolai har gjort) + noget dynamisk bas boost. Hele software delen skræmmer mig stadigt lidt, men det skal nok komme på plads. 

Til sidst nogle billeder :)

FA.png

IMG_20181217_003334.jpg

IMG_20181217_003347.jpg

IMG_20181217_003427.jpg

SÅ fedt Alex!
Jeg kan anbefale at give dine 3D prints en gang tyk lak, det gør samlingerne i lagene ganske meget kaftigere og du kan bare slibe inden maling.

SPRØDT altså. Glæder mig til at høre den ;)

3 hours ago, William said:

SÅ fedt Alex!
Jeg kan anbefale at give dine 3D prints en gang tyk lak, det gør samlingerne i lagene ganske meget kaftigere og du kan bare slibe inden maling.

SPRØDT altså. Glæder mig til at høre den ;)

Det vil jeg gøre :D 

16 hours ago, Alex said:

IMG_20181217_003427.jpg

Hvor mange phono-porte har du brug for haha :D

Det ser lækkert ud. Vil du ikke uddybe hvad der sker på billedet (Kender godt ADAU1701 og extension kit) men har ikke set det board på siden før. Er det en bluetooth modtager? Og hvad med forstærker?

Jeg kan godt lave en lille gennemgang af sigma studios og dertil fortælle dig hvor jeg har problemer. Har også skrevet til sure omkring det, da det seriøst må være en fejl jeg selv laver. Ellers så er det virkelig ikke en særlig god programmer, som sure sælger...

19 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvor mange phono-porte har du brug for haha :D

Det ser lækkert ud. Vil du ikke uddybe hvad der sker på billedet (Kender godt ADAU1701 og extension kit) men har ikke set det board på siden før. Er det en bluetooth modtager? Og hvad med forstærker?

Hahaha, de er også pisse irriterende. De fylder vildt meget 😅

Boardet på siden er lige præcis bluetooth, ja 🙂 Forstærkerne gemmer sig i den 3D printede boks, som alt andet elektronik er bygget op omkring. Der mangler lige batteri + ladeboard i bunden af det hele samt en kondensator for at beskytte diskanterne oooooog en 12v - 5v step down converter, men ellers er det hele der 😉 

Jeg mangler lige at få de sidste afstandsbolte, så samler jeg det hele. Så er det lidt lettere at se, hvad der foregår. 

18 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg kan godt lave en lille gennemgang af sigma studios og dertil fortælle dig hvor jeg har problemer. Har også skrevet til sure omkring det, da det seriøst må være en fejl jeg selv laver. Ellers så er det virkelig ikke en særlig god programmer, som sure sælger...

Det må du meget gerne, for jeg har købt den samme programmer som dig med indbygget bluetooth 🙂 

1 hour ago, Alex said:

Hahaha, de er også pisse irriterende. De fylder vildt meget 😅

Boardet på siden er lige præcis bluetooth, ja 🙂 Forstærkerne gemmer sig i den 3D printede boks, som alt andet elektronik er bygget op omkring. Der mangler lige batteri + ladeboard i bunden af det hele samt en kondensator for at beskytte diskanterne oooooog en 12v - 5v step down converter, men ellers er det hele der 😉 

Jeg mangler lige at få de sidste afstandsbolte, så samler jeg det hele. Så er det lidt lettere at se, hvad der foregår. 

Det må du meget gerne, for jeg har købt den samme programmer som dig med indbygget bluetooth 🙂 

Har du Android? For så burde du godt kunne connect til den. Min iPhone har aldrig kunnet, selvom min bærbar flittigt har connected til den (Surface Pro 4). Har lige fået en Android og kan også lige teste det lidt af.

Men venter lige med det til at jeg har fået svar fra Sure folket omkring mine programmer problemer. Man kan godt få forbindelse men det tager fandme sin tid.

Hvilken forstærker bruger du? Og vil du ikke uddybe det med kondensator og at diskanterne springer?

9 hours ago, Nicolai Grymer said:

Har du Android? For så burde du godt kunne connect til den. Min iPhone har aldrig kunnet, selvom min bærbar flittigt har connected til den (Surface Pro 4). Har lige fået en Android og kan også lige teste det lidt af

Det har jeg, men det er kun meget simple ting man kan indstille via appen, så ikke noget jeg får brug for her :) 

9 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvilken forstærker bruger du? Og vil du ikke uddybe det med kondensator og at diskanterne springer?

Jeg bruger 2x TPA3118 som er i PBTL mode. Altså er det 2 mono forstærkere. 

Kondensatoren er egentligt bare et 1. ordens filter + fungerer som DC blokker. Forstærkeren har det nemlig med at sende et DC signal ved startup, hvilket resulterer i et ordenligt "thump". Wooferen har ikke super godt af det, men kan godt overleve det. Diskanten bliver revet i stykker med det samme, så det er for at undgå dette. Yderligere giver det lidt beskyttelse, hvis jeg kommer til at indstille XO forkert, så diskanten får full-range signal, så bliver den heller ikke smadret med det samme. 

Godt nok er der en mute knap på forstærker boardet, men hvis jeg glemmer at trykke på min kontakt som aktiverer dette, så er jeg færdig, og derfor har jeg lidt ekstra beskyttelse. 

Beskyttelseskondensatoren skal vælges således at delefrekvensen er cirka 2 oktaver under den rigtige delefrekvens, så man undgår interferens med sit rigtige delefilter :)

En lille update. 

Jeg fik samlet alt elektronik og testet om det kunne være i mit elektronikrum. Det gik lige og lige, så næste test er om der er plads til alle kabler og lignende. Billeder siger mere end 1000 ord.

IMG_20181222_021739.jpg.f666dfc3ab98f1c91e02e2d4762a9f15.jpgIMG_20181222_021820.jpg.6149feeaf9e5fdb750433a9465c70583.jpg

IMG_20181222_022041.jpg.2dbfa8aabc07efbec9387671933fcb37.jpgIMG_20181222_022353.jpg.2895eb2db549274d3a4b04d7321b591a.jpg

Så skete det endeligt! Jeg har fået det hele samlet og prøvet af. Det er kun den sidste programmering + finish som mangler, før den er helt færdig. 

IMG_20191024_114919.jpg.3689792f436a9a41508832b055cbc32a.jpg

IMG_20191029_222553.jpg.11728c26818b0f8318e75f26ad102fa6.jpg

Jeg skiftede forstærker og bluetooth ud, da det hele ellers ikke kunne være der. Det er virkelig kun lige og lige, at der er plads til det hele i elektronik rummet. Elektronikken er som følgende: 

Forstærker med indbygget DSP, board til Li-ion celler som står for opladning og balancering, dc-dc isoleringstransformer (eliminerer groundloop), bluetooth aptx, capacitor til beskyttelse af tweeter samt ledninger og knapper. 

Jeg har også fået printet gitter, men jeg tager et billede af det hele, når det er samlet og finish er, som den skal være. 

Lydmæssigt imponerer den virkeligt. Den kan pumpe utroligt meget bas ud, på trods af at det kun er 3" enheder. Samtidigt er det vanvittigt hvor meget de forskellige programmeringsmuligheder påvirker det samlede lydbillede, Adau1701 med SigmaStudio er genialt! Jeg kan varmt anbefale den fra Sure og jeg havde ingen underlige problemer, det hele virkede bare 😊

15 hours ago, tlmadsen said:

Meget kreativt og flot arbejde. Hvilken version af Sigma Studio bruger du ?. Den nyestevjeg kunne finde varbkun i 64-bit version

Findes der overhovedet nogen nyere computere, som ikke kører 64 bit? 😉 

Jeg tror jeg bruger version 4.2 eller sådan noget og det er 64 bit versionen 😊