Jump to content
Festivalanlæg dk
BrændtForstærker

Hvor finder jeg et passivt delefilter

Recommended Posts

Hej,

Jeg skal igang med at bygge kassen til min basenhed. Hertil mangler jeg et passivt filter i kassen, da jeg ikke altid har mulighed for at tilslutte den til en forstærker med et digitalt filter.

Er der derfor nogen, der kender til et godt passivt LPF, jeg kan bruge? Frekvensen må gerne køre fra alt mellem 20 og 40 Hz og op til ca. 150 eller 200 Hz. :)

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Du er nødsaget til at finde et aktivt filter lignende en mini dsp.

Der er findes phono stik der laver et LPF på fx. 100 hz, men efter hvad jeg har hørt fungere det ikke særlig godt.

Det beste ville helt klart være at bruge en dsp 

1 hour ago, brorsono said:

Du er nødsaget til at finde et aktivt filter lignende en mini dsp.

Der er findes phono stik der laver et LPF på fx. 100 hz, men efter hvad jeg har hørt fungere det ikke særlig godt.

Det beste ville helt klart være at bruge en dsp 

Tak for svar.

Jeg vil helst gerne undgå aktive filtre.

Hvad med evt. sådan noget her? https://discosupport.dk/stp-1-passivt-sub-delefilter-1000w-180hz

Jeg har også kigget på den her, men den koster også godt: https://www.thomann.de/dk/hk_audio_pr_115_sub_crossover.htm

Havde ikke lagt mærke til at det var helt op imod 200 hz du ville dele, mit svar tager mere udgangspunkt omkring deling ved 100hz.

Lig dog mærke til at det kun deler med 12dB/Oct, hvilket ikke er særlig meget, men på den anden side er det samme deling en Pioneer DM 8604 laver 🙂

Hvilket projekt skal du bruge det til? Har lidt svært ved at forstille mig hvor det er den bedste læsning med at passivt filter

1 hour ago, brorsono said:

Hvilket projekt skal du bruge det til? Har lidt svært ved at forstille mig hvor det er den bedste læsning med at passivt filter

1 hour ago, tc87 said:

Hvorfor dog undgå aktivt filter? 🤔

Det har faktisk ikke så meget med festivalanlæg at gøre, hæhæ. Er bare ved at bygge en bund, jeg har tænkt mig at bruge til forskellige lejligheder. Både indendørs men måske også udendørs i haven eller noget lignende, hvis jeg vil have lidt ekstra power til en lille højttaler, jeg snart skal til at bygge. Derfor vil jeg ikke altid have mulighed for at slæbe et stort bilbatteri eller lignende med, så jeg kan få power til min D8604, og de forstærkere jeg allerede har, har ikke nogle aktive filtre. Derfor tænkte jeg bare, at det ville være nemmere med et passivt filter i stedet. :)

- Bunden skal dog stadig være passiv og ikke aktiv, da jeg gerne vil have mulighed for at koble den til andre anlæg.

10 hours ago, BrændtForstærker said:

- Bunden skal dog stadig være passiv og ikke aktiv, da jeg gerne vil have mulighed for at koble den til andre anlæg.

Jeg ville smide dine parametre for højttaleren ind i WinISD og dernæst kigge på impedansen ved den frekvens du vil dele ved. Det kan du så bruge til at smide ind i en beregner og på den måde selv finde dele og lodde det sammen. Det bliver langt bedre og mere præcist. Tager ikke mere end 20 minutter hvis du har styr på programmet :)