Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Højtaler til lejligheder og havefester

Recommended Posts

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

4 hours ago, Nicolai Grymer said:

Kabinettet kalkulerede jeg til at veje omkring 11 kg. Så 1,1 kg tungere. Det er sku lidt ærgerligt.

Det er trods alt ikke noget, at man lægger mærke til, og i værste fald giver det bare nogle lidt større guns. Hvem vil ikke have større guns?!

Alle anlæg burde fremover blive lavet i massiv tungsten, så det bliver lettere at spotte, hvem der har bygget selv, og hvem der køber færdigt ;)

On 4/11/2018 at 18:35, Alex said:

Det er trods alt ikke noget, at man lægger mærke til, og i værste fald giver det bare nogle lidt større guns. Hvem vil ikke have større guns?!

Alle anlæg burde fremover blive lavet i massiv tungsten, så det bliver lettere at spotte, hvem der har bygget selv, og hvem der køber færdigt ;)

Så kan Canopysound også tjene nogle penge på at sælge os steroider specielt til fragt af anlæg ;)

Ikke helt færdigt. Men der kommer lyd igennem ?????

https://youtu.be/7ttYSSZl6lg

https://youtu.be/HhuJ-BksITE

Bunden er fin nok. Toppene lyder heeeelt fænomenalt!

Det er lidt sjovt at arbejde med ADAU1701. Jeg fik psycho acoustic og en EQ til toppene til at virke. Det er gået rigtig godt selvom det er lidt svært at finde ud af hvorfor den ikke altid gider at connect til min pc ?

Det er også kun nogle gange at jeg kan ændre i tingene løbende. Men den var billig og nu lyder det godt, så det er fint nok.

On 9/11/2018 at 08:13, Nicolai Grymer said:

Ikke helt færdigt. Men der kommer lyd igennem ?????

https://youtu.be/7ttYSSZl6lg

https://youtu.be/HhuJ-BksITE

Bunden er fin nok. Toppene lyder heeeelt fænomenalt!

Det er lidt sjovt at arbejde med ADAU1701. Jeg fik psycho acoustic og en EQ til toppene til at virke. Det er gået rigtig godt selvom det er lidt svært at finde ud af hvorfor den ikke altid gider at connect til min pc ?

Det er også kun nogle gange at jeg kan ændre i tingene løbende. Men den var billig og nu lyder det godt, så det er fint nok.

Når Sigma Studio virker, så spiller det, men når det ikke virker, så står man virkelig på herrens mark

3 hours ago, Alfred said:

Når Sigma Studio virker, så spiller det, men når det ikke virker, så står man virkelig på herrens mark

Jeg tror jeg har fundet frem til at når jeg skal ændre på opsætningen og hvilke funktioner der er, så skal jeg genstarte systemet før det fungerer. Dernæst kan jeg forvente at genstarte den op til 10 gange før den forbinder ordentligt til min pc (Hvilket er mærkværdigt, men formentlig forklarligt). Når jeg først har fået forbindelse og den rigtige opsætning i Sigma Studios er der (Altså at jeg har færdig programmeret og overført til min ADAU1701), så synes jeg det er fint at man kan ændre på alle tingene, ligesom med miniDSP. (Indstille gain, delefiltre og forskellige settings)

Udover fordelen af flere EQ-filtre og mange flere funktioner (heriblandt psycho acoustic), så vil jeg stadig anbefale byggere at bruge miniDSP - medmindre de har nerver til at gennemgå fustrationerne der kommer med ADAU1701.

Oplevelsen af at tænde for psycho-acoustics i min højtaler for første gang var seriøst som at opleve et mirakel. Jeg kan lige forestille mig hvilken jubel dag det har været for SB, da i fik implementeret det. 

Hvis folk gerne vil købe en ADAU1701 og gerne have en introduktion til hvordan det fungerer og dernæst hvordan man får psycho-acoustics op og køre, så vil jeg meget gerne introducere dem. Jeg tror virkelig at det ville gøre underværker på Roskilde, hvor setups langt hen ad vejen består af horn, der aldrig ser synet af frekvenser under 50-60hz. (Her tænker jeg specielt cubo-setups)

12 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvis folk gerne vil købe en ADAU1701 og gerne have en introduktion til hvordan det fungerer og dernæst hvordan man får psycho-acoustics op og køre, så vil jeg meget gerne introducere dem. Jeg tror virkelig at det ville gøre underværker på Roskilde, hvor setups langt hen ad vejen består af horn, der aldrig ser synet af frekvenser under 50-60hz. (Her tænker jeg specielt cubo-setups)

Sign me up! 

Kan man egentligt køre de 2 udgange i mono med hvert deres signal? 😊

1 hour ago, Alex said:

Sign me up! 

Kan man egentligt køre de 2 udgange i mono med hvert deres signal? 😊

Du kan virkelig selv konfigurere alt. Jeg kører stereo ind og 2 mono ud. En til toppene og en til bunden. Jeg har også 18 EQ filtre på mine toppe. Jeg ville maksimalt kunne få 10 med miniDSP. Dernæst er der en lang række fede funktioner, og jeg er i færd med at finde ud af at hvordan man installere en rød LED, der indikerer når limiteren rammer. Så kan jeg skrue op og være sikker på at jeg forbliver lige omkring limiteren

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Du kan virkelig selv konfigurere alt. Jeg kører stereo ind og 2 mono ud. En til toppene og en til bunden. Jeg har også 18 EQ filtre på mine toppe. Jeg ville maksimalt kunne få 10 med miniDSP. Dernæst er der en lang række fede funktioner, og jeg er i færd med at finde ud af at hvordan man installere en rød LED, der indikerer når limiteren rammer. Så kan jeg skrue op og være sikker på at jeg forbliver lige omkring limiteren

Det er fandme noget lækkert grej, på trods af software/hardware bugs. 

Jeg bestiller det hjem her snart, så håber vi kan snakke lidt sammen om, hvordan skidtet virker, når jeg er helt på herrens mark 😉

22 hours ago, Alex said:

Det er fandme noget lækkert grej, på trods af software/hardware bugs. 

Jeg bestiller det hjem her snart, så håber vi kan snakke lidt sammen om, hvordan skidtet virker, når jeg er helt på herrens mark 😉

Yes. Skriv til Sure-hifi og spørg om de kan sende de tre nødvendige ting samlet med customs sat til 10 USD. Så flyver det lige gennem tolden. Deres leveringer er desuden top notch. De leverer desuden fra Kina på omkring 7-8 dage. Helt vanvittigt.

- ADAU1701 APM2 (Kernel board)

- Interface Extension kit (phono ind og ud) (2 indgange, 3 udgange)

- In circuit-programmer

Ift. sidstnævnte så kan man få den med og uden bluetooth. Jeg købte min med, men har erfaret at dens bluetooth ikke kan kommunikerer med den i en Iphone SE eller en Iphone 8. Den kan dog godt kommunikere med min PC og formentlig også Android. Hvis du gør, så kan du med din mobil både indstille en EQ og volumen løbende. Det kunne f.eks. være praktisk hvis du vil sætte maximum gain, uden at folk rører ved det. Så kan man stadig have en volume knap som er proportionel ift. din maximum gain.

Jeg får ikke brug for bluetooth alligevel, da jeg selvfølgelig ikke kan bruge det, og er lidt ked af at jeg ikke kan lave lyn-indstillinger, som jeg flytter højtalere rundt. Kunne være jeg skulle skaffe mig en Google Pixel mobil. Det ser sku ud til at fungere! :D

Alle tre ting kan findes på dette link:

https://www.ebay.com/itm/ADAU1701-Audio-Digital-Signal-Processor-3in-2out-control-DSP-board-/112267187788?

Efter at have leget lidt med den, så er jeg faktisk kommet frem til den konklusion at jeg ikke er så vild med min Tham12. Kabinettet i sig selv er super fint, men jeg tror den valgte enhed fylder så meget i munden, at hornet bliver blokeret af enheden. Min graf ligner nemlig en sur-smiley, som topper ved 70-80hz, og der kommer derfor ikke så meget af de håbede 55-60hz. Da højtaleren jo skal bruges til lejligheder, så tror jeg at jeg forsøger mig igen. Alle tre enheder er pisse gode, og jeg synes stadig at Beta-cx12'erne lyder fænomenalt. Så nu står valget om at lave en udvidet SD med 12" i stedet for 10" eller også laver jeg blot en ny bund med min Faital Pro 12FH500. Så ville jeg stadig kunne placere bunden i hjørnet af rummet og få en masse bas i rummet. Men nu tager jeg lige en pause for at fokusere på eksamenerne.

Hvis i vil følge med i min DIY-audio thread:

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/330879-designing-trapez-speaker.html#post5624096

Jeg har også startet et andet projekt med noget programmable LED. Jeg ville lave en lysekrone med det, men det kommer jeg også til at opdatere jer lidt om i en anden tråd!

On 27/11/2018 at 20:32, Nicolai Grymer said:

Oplevelsen af at tænde for psycho-acoustics i min højtaler for første gang var seriøst som at opleve et mirakel. Jeg kan lige forestille mig hvilken jubel dag det har været for SB, da i fik implementeret det. 

Det er virkelig spot on. Jeg husker stadig meget tydeligt første gang @rubennn lod os høre en sammenligning af SB1 og SB2 i vores værksted. Stod bare og lyttede og smilede fra øre til øre.

Har den hver sommer inden RF, hvor vi lige tester Sonny. Man bliver overrasket over, hvad to cubos og to EV'er kan. Gode minder.

I år husker jeg nok mest da vi testede SOUNDBLOK første gang med 32 SOUNDBOKS'. Der var fandme smæk på, og generelt bare en super fedt at stå i midten af et lyd-inferno

10 minutes ago, Alfred said:

Det er virkelig spot on. Jeg husker stadig meget tydeligt første gang @rubennn lod os høre en sammenligning af SB1 og SB2 i vores værksted. Stod bare og lyttede og smilede fra øre til øre.

Har den hver sommer inden RF, hvor vi lige tester Sonny. Man bliver overrasket over, hvad to cubos og to EV'er kan. Gode minder.

I år husker jeg nok mest da vi testede SOUNDBLOK første gang med 32 SOUNDBOKS'. Der var fandme smæk på, og generelt bare en super fedt at stå i midten af et lyd-inferno

På soundwalken var det kun jeres egne og to ekstra SB'er der var i færd med at spille, og det spillede noget dybere hip-hop, som ikke ligefrem var idealt til setuppet (Hvis du spørger mig). Det lød meget fint, men kan forestille mig at yderligere 18-20 SB'er og nogle mere elektronisk havde været for vildt! Haha.

SB1 bruger blot SuperBass fra Sigma Studios. Ikke sandt? Den algoritme i har fået programmeret til SB2. Er den meget bedre end den i brugte til SB1? 

Nu hvor jeg selv har siddet i Sigma Studios, så kunne jeg forestille mig at jeres opsætning ser nogenlunde sådan her ud: Input -> gain -> SuperBass-SB-version -> high-pass -> EQ1/EQ2 (Indendørs/Udendørs) -> kompresser -> limiter -> output? 

On 6/12/2018 at 15:44, Nicolai Grymer said:

På soundwalken var det kun jeres egne og to ekstra SB'er der var i færd med at spille, og det spillede noget dybere hip-hop, som ikke ligefrem var idealt til setuppet (Hvis du spørger mig). Det lød meget fint, men kan forestille mig at yderligere 18-20 SB'er og nogle mere elektronisk havde været for vildt! Haha.

SB1 bruger blot SuperBass fra Sigma Studios. Ikke sandt? Den algoritme i har fået programmeret til SB2. Er den meget bedre end den i brugte til SB1? 

Nu hvor jeg selv har siddet i Sigma Studios, så kunne jeg forestille mig at jeres opsætning ser nogenlunde sådan her ud: Input -> gain -> SuperBass-SB-version -> high-pass -> EQ1/EQ2 (Indendørs/Udendørs) -> kompresser -> limiter -> output? 

Men selv med 30 SB i alt, var der stadig lidt tomt i det dybe. Der må vi jo bare erkende, at det ikke bliver et rigtigt PA setup bare fordi man har mange enheder.

Jo, det lyder rigtigt med SuperBass, men jeg er ikke helt sikker. I SB2 brugte vi først en algoritme vi licenserede (har glemt hvad den hedder). Det var bare en blok i Sigma som vi ikke kunne skrue eller dreje på, eller overhovedet se hvad gjorde. Det var ikke en særlig flexibel løsning for os, så vi tog kontakt til manden der havde været med til at udvikle det, og vi udviklede derfor vores egen version sammen med ham, som vi nu bruger. Den giver os fuld frihed til at tweaker og tilpasse. Jeg kan ikke det helt tekniske (og må nok heller ikke dele det). Som man kan høre gør det virkelig en forskel :)