Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Højtaler til lejligheder og havefester

Recommended Posts

Hejsa

Jeg vil gerne prøve at bygge min egen "soundboks", og vil meget gerne høre hvad i synes om ideen, og så har jeg ligeledes nogle områder som jeg meget gerne vil have lidt ekspertise på. Jeg vil gerne bare starte med at fremlægge mine ideer. Umiddelbart så er pointen at den primært skal bruges i lejligheder, når jeg en dag rejser til Aarhus og skal studere. Ligeledes kan den også bruges til havefester og lignende, men primært skal den bruges indenfor. Når den bruges indenfor, så er planen at placere dem på gulvet på siden, og lade dem pege opad, så bassen bliver forstærket. Med satellit højtalerne (IDE 2), ville subben placeres i hjørnet og de andre to placeres på borde/reoler, så de kommer op i en højde.

Jeg tror muligvis bedst jeg kan lide ide 3

40307382_482552348886902_6472312962550857728_n.thumb.jpg.2ec4ea4bfe18fdf9ec675cfec5fda445.jpg

- Grunden til at jeg har skrevet dome diskant nogle forskellige steder er en inspiration fra SB2, og jeg tænker at man godt kan få en del ud af sådan nogle diskanter. (Og så lyder de fint og vejer meget lidt)

- Det skal siges at jeg gør så alle løsningerne kan stables og sættes sammen, og så vil jeg installere hjul på, så de let kan transporteres. Tænkte ligeledes jeg ville lave et håndtag som man normalt ser på kufferter, så den kan trækkes som en kuffert.

- Ift. batterier, forstærkere og DSP - Så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg gør med DSP, men jeg tror jeg skaffer en SURE 2x300w til at drive det, og så vil jeg sætte 3 batterier som dem i soundboksen i parallel. Eventuelt snakke med nogle af de "batteri-kloge"-hoveder herinde hvad de synes. Jeg vil gerne have 16+ah, og så skal batteriet kunne afgive en godt mængde strøm på en gang da jeg nok kommer til at trække noget mere strøm sat op mod SB2.

- Mit umiddelbare bud på enheder er enten Kappalite 3012LF eller Deltalite 2512. Jeg vil nemlig gerne have meget xmax. Jeg sætter helt sikkert et high-pass filter til, så jeg kan få lidt mere lyd ud, før højtalerne ødelægger sig selv.

- Ift. plade skal det selvfølgelig være støbefiner, og tænker 15mm, men hvis i mener at jeg kan slippe afsted med 12mm, og ekstra bracing, så vil jeg helt klart tage den letteste mulighed.

Jeg skal læse Elektronik Ingeniør, og så er det også meget grineren at have sin egen højtaler med. Jeg tænkte også på at indbygge noget lysshow, så det er hele pakken haha :D

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

soundboks er svær at overgå, af mange grunde men  jeg tror hvis jeg var dig ville jeg lave 2 12 tommer højtalere ( med høj følsomhed) en der kan spille lave toner og en der spiller mid toner, også din diskant for så får du flere db ud af dem da de skal spille mindre antal toner, også dele dem med din dsp, og hvis du skal have mange ampere lav et 4s lithium pakke for gøre den lettere og flere brugbare ampere. skriv endelig hvis der er noget yderligere du skulle være i tvivl om

2 hours ago, Nicolai said:

soundboks er svær at overgå, af mange grunde men  jeg tror hvis jeg var dig ville jeg lave 2 12 tommer højtalere ( med høj følsomhed) en der kan spille lave toner og en der spiller mid toner, også din diskant for så får du flere db ud af dem da de skal spille mindre antal toner, også dele dem med din dsp, og hvis du skal have mange ampere lav et 4s lithium pakke for gøre den lettere og flere brugbare ampere. skriv endelig hvis der er noget yderligere du skulle være i tvivl om

Ikke for at være nederen - Men der er nogle ting jeg ikke helt er enig i. Ligeledes er soundboks IKKE svær at overgå. Jeg kan nemlig selv bestemme den økonomiske ramme, hvilket de er meget presset på. Ligeledes så vil jeg tillade mig at lægge mere vægt i højtaleren, eftersom jeg installerer hjul på den.

Diamond Box har lavet et lignende produkt, der slår Soundboks ift. lydkvalitet. Jeg mener de spiller lige højt, men ved en lydtest kan man tydeligt høre hvordan soundboks har en lidt tynd lyd. Ikke at jeg ik ville vælge en soundboks af de to produkter - Da soundboks er MEGET billigere og æstetisk pænere. Men forskellen er at de hver har forskellige tilgange, økonomiske rammer og mål for produktet. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at begynde at bruge 6" enheder (eller hvad diamond box bruger). Jeg vil gerne bare undlade at bruge for meget psychoakustik og derimod tillade mig at bruge noget mere strøm, så jeg kan få noget rigtig bund ud af højtalerne. (Så meget man nu kan). Og med to 12" i et indendørs-rum eller op af en hus-mur, har jeg flere gange erfaret, spiller og lyder MEGET bedre end en soundboks.

Jeg er også uenig i at jeg kan få flere dB ved at dele de 2 12" op. Tværtimod. Hvis man skulle lave den teknik, så havde det givet bedre mening at have 12", 6" (muligvis horn) og 1" horn. Eller måske 12", 2" horn og supertweeter. Sådan en opdeling er for at forbedre lydkvaliteten. Ikke optimere max spl. I det her tilfælde hvor jeg gerne vil have mange dB, og jeg gerne vil benytte mig af et rums fordele ift. bas, så vil jeg lave et setup med to højtalere, der hver har 12" og enten 2 dome-diskanter, eller 1" horn. Alt elektronik og batteri skal så enten installeres i den ene højtaler, eller også laver jeg et smart lille modul ved siden af, hvor alting er i.

Du må dog meget gerne uddybe dit forslag til en batteripakke. Jeg havde lidt en ide om at skaffe en lifepo4 batteri pakke. Bestående af enten flere 7,8ah batterier eller noget ala det her: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-LiFePO4-12V-20Ah.html#tab2

Men er endnu ikke helt sikker. Jeg tror jeg vil prøve at holde højtaleren under 25kg. Den skal kun løftes meget få gange, da den ellers vil blive transporteret rundt på hjul. Så er det mere ind/ud af bus og op/ned trappe-opgang.

forstår godt hva du mener med dine valg af højtaler, det var bare lige det mest oplagte for mig dog :)

ang. batteri pakken ville jeg mene det var nemmest med en 4s lithium ion pakke bestående af 18650 celler sæt i af dem i parallelt for få omkring de 14 volt, også tilføjer du bare så mange i serie som du gerne vil have ampere

husk dog en form for bms :)

4 hours ago, Nicolai said:

forstår godt hva du mener med dine valg af højtaler, det var bare lige det mest oplagte for mig dog :)

ang. batteri pakken ville jeg mene det var nemmest med en 4s lithium ion pakke bestående af 18650 celler sæt i af dem i parallelt for få omkring de 14 volt, også tilføjer du bare så mange i serie som du gerne vil have ampere

husk dog en form for bms :)

Hvor kan jeg købe celler og BMS henne?

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Hvor kan jeg købe celler og BMS henne?

Det her er nogle lækre Panasonic celler (man kan ikke få dem i den størrelse med højere kapacitet pt.) + de kan afgive en god mængde strømstyrke. Især hvis du smider flere i parallel, som du nævner :)

BMS skal du nok op i den her størrelse, tænker jeg: BMS

Bare husk, at det frarådes at lodde på sine celler, man skal helst spot-weld, men det kræver desværre lidt mere udstyr. Måske kan de hjælpe dig, der hvor du køber cellerne :) 

29 minutes ago, Alex said:

Det her er nogle lækre Panasonic celler (man kan ikke få dem i den størrelse med højere kapacitet pt.) + de kan afgive en god mængde strømstyrke. Især hvis du smider flere i parallel, som du nævner :)

BMS skal du nok op i den her størrelse, tænker jeg: BMS

Bare husk, at det frarådes at lodde på sine celler, man skal helst spot-weld, men det kræver desværre lidt mere udstyr. Måske kan de hjælpe dig, der hvor du køber cellerne :) 

Jeg tror nok at jeg ville foretrække et batteri jeg ikke skal bruge en masse tid på at samle, og de celler løber op i en riiiigtig dyr pris hvis jeg skal have mange. Hvad med sådan et batteri her? Vil det kunne afgive strøm i en tilstrækkelig mængde af gangen? Og skal jeg tilkøbe en BMS eller er det indbygget?

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-LiFePO4-12V-20Ah.html#tab2

10 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg tror nok at jeg ville foretrække et batteri jeg ikke skal bruge en masse tid på at samle, og de celler løber op i en riiiigtig dyr pris hvis jeg skal have mange. Hvad med sådan et batteri her? Vil det kunne afgive strøm i en tilstrækkelig mængde af gangen? Og skal jeg tilkøbe en BMS eller er det indbygget?

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-LiFePO4-12V-20Ah.html#tab2

Så dyre er cellerne heller ikke. Et 12.6 volt batteri med en kapacitet på 20 Ah løber op i cirka 800 for cellerne ? 

Men det du har linket til har jeg også kigget en del på. Der er ikke indbygget bms i det, da det er opbygget af celler som er meget præcist balanceret. Det betyder så, at du SKAL passe på, at det ikke lades under en bestemt spænding samt ikke lades over. Det kræver også en speciel lader til den batteri kemi. Dog kan det afgive en masse strøm (lige så meget som de celler jeg har linket til, når vi kigger på kapacitet/afladning) 

Vær dog opmærksom på, at det koster cirka 1300 inklusiv forsendelse til Danmark ?

1 hour ago, Nicolai said:

De er dårligere end dem, som jeg har linket til. De har kun en kapacitet på 2.9 Ah og koster det samme, som dem jeg har linket til, hvis man køber 20 stk. :)

1 hour ago, Alex said:

Så dyre er cellerne heller ikke. Et 12.6 volt batteri med en kapacitet på 20 Ah løber op i cirka 800 for cellerne ? 

Men det du har linket til har jeg også kigget en del på. Der er ikke indbygget bms i det, da det er opbygget af celler som er meget præcist balanceret. Det betyder så, at du SKAL passe på, at det ikke lades under en bestemt spænding samt ikke lades over. Det kræver også en speciel lader til den batteri kemi. Dog kan det afgive en masse strøm (lige så meget som de celler jeg har linket til, når vi kigger på kapacitet/afladning) 

Vær dog opmærksom på, at det koster cirka 1300 inklusiv forsendelse til Danmark ?

Okay jeg er solgt på de mindre batterier. Jeg tror jeg vil have en pakke med 14,4V på 21Ah. Så jeg vil sætte dem sammen (4 serie * 6 parallelt). Umiddelbart bliver det 1,128 kg + min bms og et hylster hvori de kan være. Jeg har bare lige en række spørgsmål :)

• Hvordan tror du umiddelbart jeg kunne sætte dem sammen? Kan man købe hylstre? Eller skal jeg prøve at 3D printe et? Og sidder + og - ligesom på AA-batterier?
  • Hvilken BMS tror du er tilstrækkelig hvis jeg bruger SURE 2x300w. Dog kun til to 12" (Som jeg dog vil presse med en limiter ligesom på mit anlæg)
  • Er det de samme celler (18650) som bruges i Tesla'er og andre el-biler?

6 minutes ago, Nicolai said:

Det er en funktion i miniDSPen. Det er en kompressor, men jeg havde bare konfigureret den til en hard-limiter. På den måde skal jeg ikke holde øje med anlægget, og så kan jeg få alle Spotifys sange til at spille højt gennem bundene UDEN at være bekymret for at soundcloud vil ødelægge dem. Hverken min forstærker eller enheden kan tage skade når sådan en limiter sidder på. Det er samme funktion som mange nutidige højtalere bruger, så man har svært ved at ødelægge dem, og det var sådan set der jeg hente ideen fra.

Men hvordan kan jeg sætte batterierne sammen. Alex nævnte at det var svært at koble dem sammen.

ahhh smart 

ang. tesla delen du snakkede om så er det lithium ion celler men det lidt forskelligt hvilken type celle de fleste bruger dem men nogen er vist os med en celle der heder 2170, correct me if im wrong :)

plus og minus sider som på aa batterier der er dog ikke en lille "dut" på den ene pol

og umildbart hvis det er tas5630 chippen står der den maks kan trække 13,9 amp så en 30 amp bms burde være nok men jeg ved ikke helt alex ved nok :)

41 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Men hvordan kan jeg sætte batterierne sammen. Alex nævnte at det var svært at koble dem sammen.

Ja, man kan godt lodde dem, men det er farligt, fordi der skal en del varme til over længere tid, hvilken kan skade cellen. Derfor anbefaler man at spot-welde. 

Måske kan de hos batteribyen spotwelde nogle taps på polerne, så man bare kan lodde dem sammen. Man kunne i hvert fald lige skrive til dem, for jeg skal også bruge nogle af de batterierne til min lille højttaler, som jeg er i gang med :)

Til mit projekt var planen egentligt bare at bruge sådan en holder her, men jeg tror ikke helt, at den kan klare de mængder strøm, som du kan komme til at trække igennem batterierne :) 

Ellers er jeg enig i, hvad Nicolai (ikke dig, haha) siger ;)

2 minutes ago, Alex said:

Ja, man kan godt lodde dem, men det er farligt, fordi der skal en del varme til over længere tid, hvilken kan skade cellen. Derfor anbefaler man at spot-welde. 

Måske kan de hos batteribyen spotwelde nogle taps på polerne, så man bare kan lodde dem sammen. Man kunne i hvert fald lige skrive til dem, for jeg skal også bruge nogle af de batterierne til min lille højttaler, som jeg er i gang med :)

Til mit projekt var planen egentligt bare at bruge sådan en holder her, men jeg tror ikke helt, at den kan klare de mængder strøm, som du kan komme til at trække igennem batterierne :) 

For at gøre processen lidt lettere for mig selv, tror jeg at jeg køber 6 styks af denne. Jeg tænker at hvis jeg har 6 holdere, så kan jeg godt fordele det ligeligt, og derved undgå for meget strøm-mængde.

https://www.amazon.de/KEESIN-Batteriehalter-Aufbewahrungsbox-Befestigung-Kabelbinder-2-Solts-×-6-Stück/dp/B075TYGXNS/ref=pd_sbs_107_7?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B075TZ6HBJ&pd_rd_r=435acdcc-ad0b-11e8-8dbb-41abd883f66d&pd_rd_w=JB1Rm&pd_rd_wg=oz5Id&pf_rd_i=desktop-dp-sims&pf_rd_m=A3JWKAKR8XB7XF&pf_rd_p=946762da-975a-438a-9e2b-a585cbe769b5&pf_rd_r=9Q4FEHAZXRW1G6CQ79P0&pf_rd_s=desktop-dp-sims&pf_rd_t=40701&refRID=9Q4FEHAZXRW1G6CQ79P0&th=1

Så kan jeg nemlig let samle det og montere batteri-pakken i bunden af min højtaler. Så vidt jeg har forstået, så er problemet med den her løsning vel, at jeg ikke får særlig god monitoring over hver celle. Og jeg skal også lige høre om det passer at jeg skal have 4 i serie for at få en fin volt. For jeg har lige set en video, hvor han kun brugte 3 til en 12V-proces.

Havde det været en god ide at adskille forstærker og batterier fra kabinettet? Hvis det ikke er nødvendigt, så kunne jeg godt tænke mig at jeg installerer det hele i bunden af højtaleren. Hvis jeg skal fikse noget, så kan jeg bare tage 12" enheden ud og kigge ind, og samtidigt kan jeg spare på træ (mindre vægt)

15 minutes ago, Nicolai Grymer said:

vidt jeg har forstået, så er problemet med den her løsning vel, at jeg ikke får særlig god monitoring over hver celle. Og jeg skal også lige høre om det passer at jeg skal have 4 i serie for at få en fin volt. For jeg har lige set en video, hvor han kun brugte 3 til en 12V-proces.

Når du sætter batterierne i parallel, så skal du ikke længere se det som enkelte celler, men slm en stor. De balancerer, så at sige, hinanden. Ligesom når du sætter 2 blybatterier i parallel ? 

Om du skal have 3 eller 4 i serie kommer an på, hvilken spænding du vil have. Når de er fuldt opladt har de en spændingsforskel på 4.2 volt, så enten rammer du 12.6 eller 16.8 volt, for henholdsvis 3s eller 4s pakker ?

en anden meget vigtig ting er at du skal måle alle celler at de har nogenlunde det samme antal volt og der ikke er nogen der er meget under de andre når de kommer fra sælger, ikke at jeg tror det bare for lige være på den sikre side

9 minutes ago, Alex said:

Når du sætter batterierne i parallel, så skal du ikke længere se det som enkelte celler, men slm en stor. De balancerer, så at sige, hinanden. Ligesom når du sætter 2 blybatterier i parallel ? 

Om du skal have 3 eller 4 i serie kommer an på, hvilken spænding du vil have. Når de er fuldt opladt har de en spændingsforskel på 4.2 volt, så enten rammer du 12.6 eller 16.8 volt, for henholdsvis 3s eller 4s pakker ?

Hvad ville du foreslå til det her projekt? Jeg skal bruge Sure 2x300w forstærkerboard. Jeg er heller ikke helt sikker på hvilken step-up jeg skal bruge.

En anden ting er at jeg slog op hvor meget strøm boardet maksimalt trækker. Det er ikke 13,9a ved 12v. Det er 13,9a ved 48v, så lidt værre end regnet med. Men det går sku nok. Men jeg tror sku ikke jeg kommer op på 300w.

Jeg regner med at bruge en miniDSP kit, så jeg kan installere limiter, volume-knap, EQ og high-pass. Medmindre du kan forslå en anden DSP-løsning. Jeg tænkte egentlig på at woofer og diskant skal adskilles med passive komponenter, men måske hvis der findes en billig forstærker, så kan det være at den ryger på hornene i stedet :) 

On 31/8/2018 at 14:09, Nicolai Grymer said:

Hvad ville du foreslå til det her projekt? Jeg skal bruge Sure 2x300w forstærkerboard. Jeg er heller ikke helt sikker på hvilken step-up jeg skal bruge.

Umiddelbart er en 3S pakke jo fint, så det havde jeg bare valgt, hvis det var mig :)

On 31/8/2018 at 14:09, Nicolai Grymer said:

Men det går sku nok. Men jeg tror sku ikke jeg kommer op på 300w.

Det tror jeg også, så længe du ikke spiller på fuld knald. Du skal dog nok installere nogle tykkere ledninger på de batteriholdere, da de ser ret tynde ud :)

1 hour ago, Alex said:

Umiddelbart er en 3S pakke jo fint, så det havde jeg bare valgt, hvis det var mig :)

Det tror jeg også, så længe du ikke spiller på fuld knald. Du skal dog nok installere nogle tykkere ledninger på de batteriholdere, da de ser ret tynde ud :)

Ja selvfølgelig haha - kablerne er sku søde. Jeg laver lodder bare på enderne og river de nuværende kabler af.

Jeg tror bare at jeg bruger laver en 4s6p (eller hvad rækkefølgen er, når man skriver det sådan). Både miniDSP'en og min STEP-UP kan klare det:

Parameter

Condition

Min.

Typ.

Max.

Supply Voltage

-

11V

12V

27V

EN enabled Voltage

-

12V

Output Power

-

-

500W

Oscillation Frequency

-

-

55KHZ

-

Quiescent Current

VIN=12V

-

20mA

-

Operating Temperature

-

0℃

20℃

80℃

Storage Temperature

-

-20℃

20℃

105℃

Thermal Shutdown

-

-

150℃

-

Efter at have skrevet lidt rundt inde på DIY-audio, så tror jeg at jeg går med 12cl76c. Den er et vandtæt coating på, vejer kun 3 kg, fylder lidt i kabinettet, 6mm xmax og så kan man godt lave et ok lille kabinet til den. (40 liter). Og så bruger jeg ASD1001 med  https://www.bluearan.co.uk/index.php?id=EMIBH410&browsemode=category#

Jeg kommer til at vende den alt efter hvad situationen er, så jeg nøjes med en 60x60 spredning. Og så vejer den kun lidt over 1 kg med horndriveren :)

2 hours ago, Nicolai Grymer said:

Efter at have skrevet lidt rundt inde på DIY-audio, så tror jeg at jeg går med 12cl76c. Den er et vandtæt coating på, vejer kun 3 kg, fylder lidt i kabinettet, 6mm xmax og så kan man godt lave et ok lille kabinet til den.

Faital pro FH520 er også en vildt lækker woofer. Den har også vandtæt coating, vejer 1 kg. mere, har lidt mere xmax og performer super i et lille kabinet. Dog kommer vi slet ikke til at nærme os xmax i sådan en lille kasse med så få watt.. Dog har den også en shorting ring, som skulle forbedre midrange, men jeg er ikke helt sikker på, om dette kun er gældende, når man virkelig skruer op. 

Jeg prøvede for sjov lige at modellere begge højttalere i præcis det samme kabinet (40 L) med den samme reflexport (tunet til 50 Hz) :) (jeg tager forbehold for fejl, det er ved at være sent ;)

Test højttaler.png

Her er en liste over alle de 4 ohm enheder jeg kunne finde på Bluearan, som ikke blev alt for tunge, og som havde en xmax over 4,5.

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=BAC12NDL76C

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=FTP12PR300CP

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=FTP12FH500CP

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=BAC12CL76C

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=BAC12NDL76CM

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=EMIDLIT2512C

Mener ikke at FaitalPro FH520 kunne købes der som 4 ohm version. Jeg har dog kigget på FH500. Den er lidt lettere Jeg har nemlig også overvejet at gøre kabinettet bare en anelse større (45-50liter). Synes umiddelbart at jeg fik regnet mig frem til at SB12 er 70-80 liter og vejer 15 kg, så jeg kunne nok godt tillade mig det, når jeg har en vægttolerance op til omkring 25 kg.

Vi må lige se på det. Skal også lige se hvad det vejer med enheder og horn+flare osv. Det bliver sku spændende. Synes på en eller anden måde at det havde været ærgerligt ikke at tage brug af et par ekstra liter, hvis jeg kunne få et betydeligt bedre response.

Jeg skal også lige høre. Er din højtaler tilfældigvis inspireret af ham fra DIYaudio som også har lavet en højtaler i samme større med nogenlunde de samme enheder? :P

Update. Jeg er begyndt at tænke i nogle liiiidt andre baner. Efter at jeg er blevet helt sikker på at mit bas-output fra to 12" i 45-50L cabs ikke vil være så godt - Kom Mr. Cubo med en god ide. Jeg havde haft det i tankerne, men da han selv bragte det på banen, så blev jeg lidt mere fan. Han forslog selvfølgelig et th-design. Eventuelt hans eget. Jeg ender dog ikke med en cubo12, men derimod en Tham12. Og som toppe bliver det to beta-10CX coaxial toppe i et lukket kabinet. Og som horn-driver forbliver det mine ASD1001 horn. Så bliver toppene ikke mere end 15L, og kan hænges op eller hvad end der skal ske, når jeg er ude til festen. Tham12 højtaleren placeres i hjørnet og brummer løs :)

Samtidigt kan jeg også nøjes med et 2x300w board (Altså droppe mit 2x125w), så jeg sparer lidt penge der (Og batteri). Udover det, så tror jeg at det bliver lige så dyrt i enheder og træ. Muligvis har jeg en billigere løsning til at fastspænde toppene til Tham12 (under transport), men nu må vi lige se!

11 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Jeg ender dog ikke med en cubo12, men derimod en Tham12

Det er også et lækkert design og super kompakt. Det er det begge egentligt :D

11 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Og som toppe bliver det to beta-12CX coaxial toppe i et lukket kabinet. Og som horn-driver forbliver det mine ASD1001 horn

Hvis du vil spare lidt + gøre det hele langt mere simpelt, så laver fane også en ret lækker full-range. Folk er i hvert fald meget glade for den, og hvis den alligevel bare skal bruges til fester, så tror jeg lydkvaliteten er helt fin. Den hedder Fane 12 - 250 TC, du kan læse lidt om den, hvis du vil. Koster kun cirka 600 bobs stykket. 

On 3/9/2018 at 07:52, Nicolai Grymer said:

Jeg skal også lige høre. Er din højtaler tilfældigvis inspireret af ham fra DIYaudio som også har lavet en højtaler i samme større med nogenlunde de samme enheder? :P

Hvilken højttaler er det, at du snakker om? ;)