Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Nicolai Grymer

støbe vs birkefiner

Recommended Posts

Jeg skal bygge et tham12 kabinet. Det må gerne være meget let, og tror jeg kommer til at køre rimelig hårdt på enheden: Faital Pro 12FH500.

Spørgsmålet er så bare om jeg kan nøjes med det lette træ at arbejde med, birkefiner, eller om i mener det er en nødvendighed at gå med støbefiner, trods besværligheden

Tak for det.

Jeg bygger også nogle små toppe som kommer til at være i 9mm af samme materiale som i foreslår til mine tham12 kabinetter. Jeg ville gerne have brugt poppel (Som Alfred har anbefalet), men kan ikke finde det særlig billigt nogen steder :)

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

58 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Spørgsmålet er så bare om jeg kan nøjes med det lette træ at arbejde med, birkefiner, eller om i mener det er en nødvendighed at gå med støbefiner, trods besværligheden

Ingen grund til at arbejde med støbefiner, normal birkefinér er ganske tilstrækkeligt. Tham er trods alt rigtig godt bracet! :) 

God enhed du har valgt, det er også den jeg har valgt til designet ;) 

18 minutes ago, Alex said:

Ingen grund til at arbejde med støbefiner, normal birkefinér er ganske tilstrækkeligt. Tham er trods alt rigtig godt bracet! :) 

God enhed du har valgt, det er også den jeg har valgt til designet ;) 

Har du selv bygget dette kabinet?

Og ja - Vi snakkede jo godt om det tidligere. Du henviste til FH520'eren, men umiddelbart efter at have simuleret dem begge, så fandt jeg frem til at FH500 ikke blot var bedre, men også den bedste enhed jeg umiddelbart har kunnet finde (I 4 ohm og neo) ;)

Og mega fedt at høre med birkefiner! Jeg overvejet lidt blot at give dem to lag lak og lade dem være træ-farvet. Så vil det eneste sorte være frontstoffet, som jeg har tænkt mig at lave i samme stil som på mit Camp Nytår anlæg (Altså toppene). Tænker selv at det ville være meget fint!

12 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Har du selv bygget dette kabinet?

Og ja - Vi snakkede jo godt om det tidligere. Du henviste til FH520'eren, men umiddelbart efter at have simuleret dem begge, så fandt jeg frem til at FH500 ikke blot var bedre, men også den bedste enhed jeg umiddelbart har kunnet finde (I 4 ohm og neo) ;)

Nej, men jeg har en fil liggende klar til at smide efter en CNC maskine, men der er fandme så mange ting, som jeg har gang i lige nu, at jeg har nok at se til :D

True, FH500 simulerer bedre, jeg anbefalede også kun 520 fordi den har overfaldebehandling så den kan holde til vind og vejr :)

Vær dog opmærksom på, at FH500 ikke tåler vanvittigt mange tæsk, fordi (hvis jeg husker rigtigt) at dens membran ikke er lige så robust som andre mere smadder enheder. Dog burde det være helt fint med en 2-300 watt, og sikkert også en del mere :) Ellers var det noget med dens suspension eller en blanding af begge, haha.. 

5 minutes ago, Alex said:

Nej, men jeg har en fil liggende klar til at smide efter en CNC maskine, men der er fandme så mange ting, som jeg har gang i lige nu, at jeg har nok at se til :D

True, FH500 simulerer bedre, jeg anbefalede også kun 520 fordi den har overfaldebehandling så den kan holde til vind og vejr :)

Vær dog opmærksom på, at FH500 ikke tåler vanvittigt mange tæsk, fordi (hvis jeg husker rigtigt) at dens membran ikke er lige så robust som andre mere smadder enheder. Dog burde det være helt fint med en 2-300 watt, og sikkert også en del mere :) Ellers var det noget med dens suspension eller en blanding af begge, haha.. 

Det lyder da meget fint. Nu bliver jeg helt interesseret i den CNC-fil! Er det noget du ville være villig til at dele og i så fald, kan du henvise mig til et værksted hvor jeg kan betale mig til lidt hjælp? :P

Og umiddelbart ud fra specs, så ser det ikke ud til at der er forskel på deres cone-treatment. Måske kan FH500 også klare vind og vejr :)

43 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det lyder da meget fint. Nu bliver jeg helt interesseret i den CNC-fil! Er det noget du ville være villig til at dele og i så fald, kan du henvise mig til et værksted hvor jeg kan betale mig til lidt hjælp? :P

Yeah, helt sikkert. Jeg kan se, at den lige skal laves helt færdig, så jeg kan lige få den ordnet i morgen, så kan jeg smide den op :) Hvis du har et FabLab i nærheden af dig, så plejer de at have en CNC maskine, og FabLab er gratis at benytte/få hjælp til projekter. Ellers tror jeg måske, at det går hen og bliver lidt dyrt, med mindre du har nogle kontakter ;)

44 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Og umiddelbart ud fra specs, så ser det ikke ud til at der er forskel på deres cone-treatment. Måske kan FH500 også klare vind og vejr :)

Nej, det kan jeg faktisk se, at du har ret i :D

10 hours ago, Alex said:

Yeah, helt sikkert. Jeg kan se, at den lige skal laves helt færdig, så jeg kan lige få den ordnet i morgen, så kan jeg smide den op :) Hvis du har et FabLab i nærheden af dig, så plejer de at have en CNC maskine, og FabLab er gratis at benytte/få hjælp til projekter. Ellers tror jeg måske, at det går hen og bliver lidt dyrt, med mindre du har nogle kontakter ;)

Nej, det kan jeg faktisk se, at du har ret i :D

Mange tak for det. Jeg tror også at jeg designer min forstærker boks og toppe, så de også kan CNC skæres. Jeg kan se at der er en FabLab i Roskilde. Jeg skal alligevel hente plader i ros, så tænker jeg muligvis kan få klaret det hele på en gang, så jeg kommer hjem med færdig-skåret plader :):) Laver du planerne efter 12mm eller 15mm plade? Og regner du med at give plads til at skære de 3 grader, som planerne vil have at man gøre? For jeg tænker lidt at jeg ikke kan få skåret præcist 3 grader (medmindre det der FabLab har et værktøj til det). Umiddelbart var planen egentlig bare selv at bøje den tre grader og så fylde den med lim!

Og hvad skal din højtaler bruges til? :)

EDIT: Jeg er kommet i tanke om at det jo er ligemeget om der er coating på eller ej. For vi vender enheden på hovedet og derfor kan vind og vejr vel nok stadig påvirke enheden. Hvordan tror du at du vender kabinettet? Med enheden pegende mod jorden eller omvendt?

Hej Alex

Hvis du går af med filen til CNC, så vil jeg også meget gerne have den :)

Har selv kigget på at bygge en Tham12, som en "Aktiv" Subwoofer til at tilslutte en SB. 

43 minutes ago, nick said:

Hej Alex

Hvis du går af med filen til CNC, så vil jeg også meget gerne have den :)

Har selv kigget på at bygge en Tham12, som en "Aktiv" Subwoofer til at tilslutte en SB. 

Med en Tham12 skal du nok kun bruge en 40w til at spille højere end din SB. Du kan næsten bygge et mindre kabinet hvis du blot skal spille din SB op. Du kan også bygge et mindre kabinet, hvis du gerne vil have et lettere kabinet.

Udregning:

• SB1 maks spl 119 dB
  • Tham12 response: 100 spl/1w.
  • Fordobling af effekt giver +3dB.
  • Altså 119-100 dB = 19 dB / 3 dB = 6,33
  • Vi skal altså fordoble effekt fra 1w 6,33 gange
  • Eller fordoble effekt fra 2w 5,33 gange: 2^5,33 = ca. 40w.

Men omvendt så kan du også risikere at du mangler nogle dybere (50-60hz) frekvenser. Medmindre du selvfølgelig går mod et refleks-kabinet.