Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
JensToft91

Tætheden af kabinettet

Recommended Posts

Hej.

Jeg har hentet vores fælles boominator hjem for at tweake - og forhåbentligt forbedre den. Jeg synes den er alt for fed, og spiller virkelig godt - der er bare gange hvor jeg har mødt andre med boominatore der har mere bass end vores.

Sidste gang jeg gik over den, tætnede jeg omkring diskanterne - og det gav en hørbar forskel.

Denne gang er jeg gået mere grundig til værks for at finde eventuelle huller.

Jeg lavede følgende test: Tape over bass-refleks røret med et hul til et stykke vandslange, som blev yderligere tætnet omkring. Så prøvede jeg er puste luft ind i boominatoren for at se om der var modstand heri - og det var der fandme ikke. Jeg kan blæse luft ind og ud, som der passer mig (enhederne bevæger sig dog heldigvis).

Efter at have gået alle samlinger igennem, lagde jeg en pose over basenhederne - og det er her den er utæt! Jeg kan uden problemer "suge" plastik poserne fast ind til højtalergitteret.

Kort version: Er højtalerenhederne utætte i sig selv, eller har vi gjort noget forkert ved samlingen? Hvad kan jeg evt. tætne det med?

Billeder: Det røde omkring basserne er en metal lak - i håb om at det kunne lukke tæt omkring gitteret.

IMG_20181026_182053.jpg

IMG_20181026_182059.jpg

IMG_20181026_182103.jpg

IMG_20181026_182244.jpg

IMG_20181026_182324.jpg

IMG_20181026_182338.jpg

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Det kan afhænge af forstærkervalg og valg af enheder - Hvilke har du?. 
Det ville være underligt hvis højtalerenhederne i sig selv var "utætte" (i hvert fald i sådan en grad at der er hørbar forskel ift. andres boominator). 
En del EQ'er (minidsp, passive filtre eller lign.) - det kunne også være en idé at kigge på det :)
- Det virker i hvert fald til konstruktionen er lufttæt! ? 

En muse Ta2020

Alle dimensionerne, samlingsmetoder og enheder præcist som Saturnus designede den. HP-10w. 

Men filtre skulle jo helst ikke være nødvendig på boominatoeren

Ja konstruktionen er bulletproof! Men jeg synes bare der burde være modstand, hvis jeg puster luft ind i basrefleks røret. Eller det skal der - et sealed kabinet kræver mere strøm pga modstanden i trykændringer i kabinettet. 

Har du/i nogen ideer til, hvordan man kan tætne basserne udefra? Kender i ikke et eller andet magisk materiale? 

Vh Jens 

En anden måde at finde utætheder er at sætte en 60hz test tone på. Så tager du et stykke haveslange og sætter øret til den ene ende, den anden ende bruger du til at søge efter utætheder ved samlinger. Hvis der kommer luft ud et sted vil du TYDELIGT kunne høre det i slangen :) 

Det går jeg hjem og prøver idag :-) Tak for tip - Men jeg er 99% sikker på, at hvis der er en leak, er det omkring basserne. Og hvis der er leak her - har du så en ide til at tætne det?

42 minutes ago, JensToft91 said:

Det går jeg hjem og prøver idag ? Tak for tip - Men jeg er 99% sikker på, at hvis der er en leak, er det omkring basserne. Og hvis der er leak her - har du så en ide til at tætne det?

dengang jeg byggede en boominator for et par år siden var der også et leak ved den ene bas-enhed. 
Det lykkedes mig at få det tæt ved at snitte spidsen af en fugebeholder tynd nok til at kunne komme helt tæt på og så "skubbe" fuen ind med en lille skruetrækker ?
lidt noget svineri at arbejde med, men det blev da tæt :) 

Jeg laver have-slange tricket, og ser om der er en leak. Og så tror jeg, at jeg vil efterleve dit trick ;)

Men jeg er lidt bekymret over, at jeg mistænker at det er hele skum-kanten der ikke er "presset sammen", så der er sådan en generelt utæthed hele vejen omkring bassen. Jeg kan nemlig mærke hele skum-ringen med skruetrækkeren, inde bagved højtalergitteret - og den føles ikke mast. Jeg kontrol-måler lige dimensionerne på kassen, da det må afsløre om vi har lavet et fuck-up her.

Fik tanken efter jeg læste denne post:

Udklip.PNG

Er den ikke fuget inde i kassen omkring bassen? Det gør man som regel med en boominator når den bygges. 

1 hour ago, tc87 said:

Er den ikke fuget inde i kassen omkring bassen? Det gør man som regel med en boominator når den bygges. 

Jo det er den - og de fleste af skruerne. Kan se at der er mindst en der er glemt ..

Tak for at du bruger din tid på det her ?