Jump to content
Festivalanlæg dk
JensToft91

Wirediagram til DC+Batteri

Recommended Posts

Hej igen.

Som en del af min boominator-opfriskning vil jeg lave en ordentlig elektronik afdeling. (Lige nu er der bare smidt en løs forstærker i, og en 10AA kliplås).

Jeg har vedhæftet et wirediagram, og vil høre jer, om i ikke er enige at dette vil virke.

Tanken er, at der sidder 10 AA batterier i serie - med en anden række i parallel. Så behøver vi ikke skifte dem så tit. (Hvorfor AA batterier? Fordi vi stort set aldig spiller højt i lang tid - og vi bruger boominatoren rigtig sjældent).

Batteribanken sidder til en afbryder - som sidder i en switch, og herfra videre til forstærkeren. (Jeg indsætter self en sikring efter batterierne).

DC-IN må IKKE oplade batterierne. Så tanken er, at DC-IN aktiveres, hvis switchen flippes over på DC. Det vil slå batterierne fra, og sætte DC spænding direkte på forstærkeren.

Er vi ikke enige om - at lige meget hvor fuld man er, så kan man ikke komme til at sætte DC spænding på batterierne, eller på anden vis fucke det her op? ?

GRØN: Batteri +

RØD: Batteri -

BLÅ: DC +

GUL(orange): DC -

På forhånd tak for hjælpen ?

2017382544_Wirediagram.PNG.5fff12301021dec0ecb83c426b4ddb7d.PNG

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Hmm - Jeg tror da faktisk selv jeg kan spotte fejl i det, nu hvor jeg lige har haft øjnene fra det.

Da jeg tegnede det, havde jeg i hovedet at switchen "slukker" for pin, som ikke er tændt. Men kablet er der jo stadig.

Så hvis der er spænding på DC IN, og afbryderen er på ON - vil der komme DC Spænding på batteriet..

Back to the drawingboard.

Dit diagram forvirrer mig lidt - Din "Switch" har to plus-poler og en minus-pol. Er det fordi den er en SPDT-switch, som enten sender strøm direkte til forstærkeren, eller direkte til batterierne? Hvis det er tilfældet, hvorfor så have den ekstra afbryder? Og dit batteri til venstre har intet forbundet til sin minus-pol ...

Jeg tror jeg forstår hvor du gerne vil hen, men der er nogle småting i den tegning som forvirrer mig ret meget.

Du skrivet at du gerne vil undgå at folk smider DC-in på jeres AA-batterier. Hvis nu jeg lader afbryderen lede, og sender DC In+ direkte til afbryderen, så er dine batterier ristede.

Hvis jeg forstår dig korrekt, vil du gerne have fingrene i en DPDT-switch (Dual pole dual throw). På den måde kan du toggle mellem om strømmen til forstærkeren kommer fra batterierne eller din spændingskilde, uden at de nogensinde kan krydse hinanden.

En sidste tanke - hvorfor overhovedet have DC In? Hvis du ligger ude på Roskilde Festival, kommer du jo ikke til at have muligheden for  at forbinde en ekstern spændingskilde.

Hej KHesse

Tak for svaret! +/- på switchen var nok en fejl at sætte på. Switchen sender bare den forbindelse den har kontakt til ud gennem midter-benet.. Nok som den DPDT-switch du nævner.

Jeg har flyttet afbryderen til efter switchen - så den både kan slukke for DC og Batterierne.

DC-IN er til fester inden-døre - hvor jeg kobler en kraftig subwoofer på ?