Jump to content
Festivalanlæg dk

LED SMD2835 vs SMD5050

Bulow87
 Share

Recommended Posts

Kalder alle festivalbyggere!

Jeg er igang med de indledende forberedelser til næste år festival. Vi har besluttet at der skal bygges anlæg og selvfølgelig massere af lys.
Nu har jeg fået gennemlæst forumet utallige gange (mange tak for alle mulige gode råd & ideer). 

Men til det som hele indlægget her handler om - RGB LED Strip SMD2835 vs. SMD5050:

Hvad jeg umiddelbart kan finde, så bruger de fleste af folk herinde SMD5050 LED strips, men hvorfor?

SMD2835 er mere effektive - vigtig ting på festival - men skulle også give et klarer lys. 

Er der noget jeg misser her eller skal man gå efter SMD2835 hvis man har muligheden?

1 hour ago, Bulow87 said:

Kalder alle festivalbyggere!

Jeg er igang med de indledende forberedelser til næste år festival. Vi har besluttet at der skal bygges anlæg og selvfølgelig massere af lys.
Nu har jeg fået gennemlæst forumet utallige gange (mange tak for alle mulige gode råd & ideer). 

Men til det som hele indlægget her handler om - RGB LED Strip SMD2835 vs. SMD5050:

Hvad jeg umiddelbart kan finde, så bruger de fleste af folk herinde SMD5050 LED strips, men hvorfor?

SMD2835 er mere effektive - vigtig ting på festival - men skulle også give et klarer lys. 

Er der noget jeg misser her eller skal man gå efter SMD2835 hvis man har muligheden?

Fordi 5050 er en trichip, således at hver diode kan lyse i forskellige farver. 2835 er en single chip, således at hver diode kun kan lyse i en farve, hvorfor den ikke er lige så fleksibel :)
Sådan har jeg i hvert fald forstået det

21 hours ago, Alex said:

Fordi 5050 er en trichip, således at hver diode kan lyse i forskellige farver. 2835 er en single chip, således at hver diode kun kan lyse i en farve, hvorfor den ikke er lige så fleksibel :)
Sådan har jeg i hvert fald forstået det

Troede egentlig bare at det var størrelsen på chippen, 5050 er 5,0mm x 5,0mm og 2835 er 2,8mm x 3,5mm.

1 hour ago, PhilipB said:

Troede egentlig bare at det var størrelsen på chippen, 5050 er 5,0mm x 5,0mm og 2835 er 2,8mm x 3,5mm.

Det er størrelsen af chippen, at navnet kommer fra, men som nævnt før, så er der også andre forskelle. 

Så rigtigt forstået, så vil 5050 give et bedre lys end 2835, da de som sagt er tri-chip?

Lige et ekstra spørgsmål ?

Vi har planer om at have mellem 10-15 meter strip på vognen, hvilket kræver (så vidt jeg kan se) at controlleren kører på 24v for at køre alle samlet .

Vil den 'bedste' løsning være at få købt en step up fra 12v til 24v og så lade controlleren køre på denne? 

Hvis jeg er helt på herrens mark, så kom endelig med andre muligheder ☺️

• 3 weeks later...
On 15/11/2018 at 11:59, Bulow87 said:

være at få købt en step up fra 12v til 24v og så lade controlleren køre på denne? 

Så skal du i hvert fald sikre dig at din strip også kører 24V
Det letteste er bare at føde strippen fra midten af. Din controller behøves ikke side i enden, så har du kun små 8 meter på hver side, så længe din controller kan levere strøm nok er det ikke noget problem :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.