Jump to content
Festivalanlæg dk

Vi bygger den trojanske hest

roskildeguy13
 Share

Recommended Posts

Hej, vi er nogle venner som snart skal bygge vores trojanske hest. Vores enheder skal sidde på brystet af hesten, men jeg indrømmer at min tekniske desværre ikke er så stor i nu! Vi har talt om 4 enheder i alt vi vil købe 2x PA enheder 15'' http://www.disconetto.dk/shop/15-hoejtt ... 2741p.html og 2x diskant PA enheder http://www.disconetto.dk/shop/horn-mhd- ... 2767p.html Vil mit bud være realistisk? eller er jeg helt galt på den. Jeg kunne også godt bruge lidt råd om forstærker, men det er måske det forkerte forum :) Lad mig høre fra jer Roskildeguy13

Re: Vi bygger den trojanske hest For det første skal du sørge for at matche niveauet i lydtryk (det der hedder SPL) for de to højttalere når du vælger hvilke du vil købe. Din bas har 99 dB/W/m og din diskant har 107 dB/W/m - det går ikke sammen hvis du ikke vil have en overvægt af diskant. Desuden synes jeg at den basenhed er meget dyr i forhold til hvad den kan. Beregner man et kabinet til udendørs brug (dette kan du faktisk gøre selv hvis du kigger under forummet "Nyttige Tråde" og så tråden "Nyttige ligninger") så får du et forholdsvist lille kabinet for en 15" højttaler men ikke særlig dyb bas. Hvis jeg var dig ville jeg vælge en anden enhed som f.eks. den anbefalede 10" enhed P. Audio HP-10W som sælges af canopysound.dk. Vær ikke urolig for om denne 10" enhed kan spille højt og dybt nok til jer. Jeg ville også vælge en klasse D forstærker fra 15-100 W alt efter hvor højt I ønsker at spille. Tag heller ikke fejl her: 15W kan virkelig blæse igennem med de rigtige højttalere. F.eks. kan du vælge en AMP6 fra 41hz.com, som også er en typisk valgt forstærker til dette formål. Vil man spille lidt højere (selvfølgelig med øget strømforbrug) kan man også vælge en AMP9. Jeg vil også anbefale at kigge lidt rundt på forummet - se hvad andre har skrevet og hvad andre bygger. Det er den bedste måde at komme i gang med det på. Du kan f.eks. starte her: http://canopysound.dk/blog/guide-til-festival-anlaeg

Re: Vi bygger den trojanske hest

Vil det sige at jeg sagtens vil kunne købe en diskant med fx 80-90 dB/W/m?
Nej det er ikke det jeg siger. Jeg mener at din diskant skal passe til din bas rent lydtryksmæssigt. Har du f.eks. en bas med følsomhed (engelsk: SPL=sound pressure level) på 95 dB/W/m skal din diskant helst have det samme. Her vil jeg også lige sige at du SKAL have højttalere med følsomhed på i hvert fald 94-95 dB/W/m for at kunne spille højt uden at trække alt for store mængder strøm fra dit batteri. Jo mindre følsomhed desto mere skal din forstærker arbejde for at kunne levere samme lydtryk. Man kan også sige: Har du allerede købt en forstærker, men ikke højttalere: Jo højere følsomhed du vælger for dine højttalere, desto højere kan du spille. MEN!!! Diskant og bas er altså nødt til at have nogenlunde samme følsomhed for at kunne lyde ordentligt! Hvad HP-10W angår: De er billige i forhold til performance og kan spille dybt nok til at du ikke bliver skuffet over bassen! Derudover passer de i et lille kabinet. Og så har de selvfølgelig en følsomhed på 96 dB/W/m (som måske nok er lidt lavere end angivet - det er det ret tit). De kan købes i Danmark ét sted: CanopySound.dk

• 1 month later...

Re: Vi bygger den trojanske hest

Hey igen :) jeg har fået mine HP-10W og mine diskanter. Men jeg har et spørgsmål til min AMP6b den er samlet fra producenten' date=' men der førte 4 Modstandere med :) er det nødvendigt at bruge dem? Mvh[/quote'] Nej det behøver i ik. Så vidt jeg husker er det nogen der følger med hvis man vil sætte et lysdiode til forstærkeren eller lign. Men du behøver ik bruge dem

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.