Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til valg af enheder og forstærker.

Harald
 Share

Recommended Posts

Hej FA. Jeg er helt grøn i højtalerbygning så har brug for lidt hjælp til at tage beslutninger.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en højttaler lignende Soundboks, med nogle af de samme features som bas og størrelse. Så vidt jeg kan læse mig frem til så kan Soundboksen gå ned til ca. 40 hz(skive hvis det er forkert), så jeg har fundet en basenhed der i et ported rum kan komme ned til 43 hz. Den diskant jeg har kigget på er på. Jeg mangler en mellem range enhed, så håber i har nogle ideer. 
Bas enheden: 100watt og 94 SPL. f3-4000hz.
Diskanten: 115watt 94 spl ved 8ohm. 4000hz-20000hz.

Forstærker:
Jeg har kigget på forstærkere fra sure, men jeg vælge først når jeg kender den sidste enhed. Har overvejet at bruge to af den her. 

DSP:
Jeg kan godt lide at miniDSP har et nemmere program at programmere EQ til. Dog er den lidt dyr i forhold til sure DSP som har et lidt dårligere programmerings program.. 

Batteri:
I forhold til batteri har jeg besluttet at bruge LiFePo4. Jeg overvejet soundboks 1 batteriboks, eller det her batteri fra hobbyking. Det sidste batteri er et fra AliExpress, er dog lidt usikker på det da jeg aldrig har købt fra sælgeren eller om batteriet er som de lover. Jeg vil helst ikke ud i selv at lave et batteri, men det er også en mulighed. Kommer nok til at bruge nogle step up convertere til forstærkeren.

For at opsummere er jeg brug for hjælp til:

• Om det vil være en ide at bruge 2 basenheder i stedet for en bas og en mellem range enheder? Hvis ikke hvilken mellem range/full range kan i anbefale?
  • Forslag til forstærker?
  • Pros og cons for valg af dsp? Gerne jeres egne erfaringer.
  • Er det helt fint at bruge miniDSPen til at filtre lower og mid frekvenserne til bas enheden og mellem range enheden?
  • Har i nogle batterier i vil foreslå, muligvis nogle i selv har erfaring med?

Hey! 

-Du kan godt bruge 2 basenheder, så skal du også bruge 2 piezoer. 

-du skal ikke bruge en midrange

-den forstærker du nævner er fin. Du skal dog kun bruge 1. Hvis det er til fritidsbrug er den super, da du så ofte har mulighed for at skifte batteri. Du skal dog bruge en 12 til 24v step up converter.

-minidsp er overkill til den slags projekter

-batteri, dem du linker til ser på papiret fine ud. Jeg ved desværre ikke så meget om lithium batterier. 

Nej det kan den godt. Nu så jeg lige prisen på den der enhed og den er godt nok høj. Vil anbefale dig noget billigere. Feks faital Pro 10fe200 som der bla sidder i den gamle Soundboks. 

Jeg har tidligere haft stor succes med faitalpro. Har også engang brugt eminence beta 10 i nogle små anlæg og den var super. Jeg plejer at købe enheder på dba så hvad Jeg laver kommer lidt an på hvad der er tilgængeligt til en god pris. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.