Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Projekt Lysekrone

Recommended Posts

Projektets navn er ikke et dæknavn for en større operation. Det er faktisk bare en lysekrone.

Jeg har fået 10m WS2812B programmable LED hjem. Dertil har jeg også en gammel LED par-lampe, som jeg vil bruge LED-panelet fra. Sammen med lidt PVC-rør, En 18650-batteri-pakke og noget arduino værk vil jeg skabe en festlig lysekrone. Her er en visuel sketch jeg har lavet for at fremvise hvordan det kommer til at se ud:

Udklip.PNG.c9e40ddc89bb5959dd95b4c2681852a6.PNGUdklip1.PNG.014c6e4045b4146e7360b975b2ed7715.PNGUdklip2.thumb.PNG.e1712cc839bd4811b0dc94ac91924b59.PNGUdklip3.PNG.2855e763195bc64c5c7ddcbc87fa301a.PNGUdklip4.PNG.547c6fa7ff39f16392dbc123c2550053.PNG

Ringene er gennemsigtig PVC-rør med en diameter på 4cm. Heri vil der løbe programmable LED. I midten kan i se en sort kasse. Heri vil batteri, arduino (Faktisk en NodeMCU), step-up, step-down og transistorer være. Dertil vil jeg lave en lille fjernbetjening, som trådløst kommunikerer med lampen. Hvis jeg er rigtig god, og får hovedet rundt om hvad der foregår, så laver jeg blot en lille app, hvor man selv kan programmere sit lysshow. Og selvfølgelig lave strobe haha :D

Den grønne plet i midten af den sorte kasse er en par-lampe, som kommer til at lyse lige ned. Den styres også af Arduionen. Den kommer til at være rimelig kraftig, men man kan selv styre lysstyrken af lampen. Jeg har tænkt mig at lave et sæt af animationer, som man kan vælge mellem. Jeg har også tænkt mig at eksperimentere lidt med måder at registrere lyd og tempo og se om jeg kan få noget lyd-reguleret lys op og stå :P

Jeg har fundet en masse 18650-celler og en billig oplader samt BMS. Batteripakken bliver omkring 15-20V og så bruger jeg en step-down til 5v til LED strippen. Og en step-up til 24V for at få strøm til min parlampe. Når i kigger på lampen, kan i sikkert godt forestille jer alle mulige sjove lys-animationer man kunne lave, og så laver jeg den så let som muligt, så den kan hænges på en stærk krog eller lignende og derved let skabe en fest! :D

Jeg glæder mig super meget til at se hvordan projektet kommer til at se ud, og vil selvfølgelig opdatere jer løbende. Jeg har allerede nu modtaget min LED strip og venter nu blot på min NODEMCU. Jeg regner dog først med at projektet er helt færdigt i slut Januar.

Tanker på emnet -> Hvordan kan vi implementere dette på RF-anlæg?

Jeg føler at vi skal begynde at kigge mere på programmeret lys fremfor billig 5050 LED + billig lys-controller. Med Arduino kan man programmere sig frem til nogle ekstremt fede effekter, og man kan endda købe sig til par-lamper og med mosfets styre dem via. arduinoen også. Så kan du altså ikke blot lave mere dynamisk lys, men også sammenhængende lys, som jeg gjorde med Camp Nytår.

Jeg tænker selv at lave lidt tutorials med Arduinoen når jeg en dag får tid til det.

Af hvad jeg ved har jeg kun set få camps benytte sig af det (Camp Fat Fuck og Camp Helge), og synes umiddelbart det er lidt kedelige effekter ift. hvad man kan opnå med programmable LED. Men nu må vi se, om jeg overhovedet selv kan få noget fedt ud af LED'en :D

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Lyder som et fedt projekt. ESP8266 og adresserbare led's er utroligt spændende at lege med og kan virkelig skabe noget ekstra effekt i forhold til en standard strip 5050.

Er du faktisk ude i NodeMCU og programmering i Lua eller "bare" ESP8266 og standard Arduino?

18 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvis jeg er rigtig god, og får hovedet rundt om hvad der foregår, så laver jeg blot en lille app, hvor man selv kan programmere sit lysshow. Og selvfølgelig lave strobe haha :D

Du siger bare til hvis du mangler lidt hjælp - det er noget jeg selv har brugt en del tid på:

Skærmbillede 2018-12-07 kl. 13.48.02.png

17 minutes ago, Kostecki said:

Lyder som et fedt projekt. ESP8266 og adresserbare led's er utroligt spændende at lege med og kan virkelig skabe noget ekstra effekt i forhold til en standard strip 5050.

Er du faktisk ude i NodeMCU og programmering i Lua eller "bare" ESP8266 og standard Arduino?

Du siger bare til hvis du mangler lidt hjælp - det er noget jeg selv har brugt en del tid på:

Skærmbillede 2018-12-07 kl. 13.48.02.png

Når du siger std arduino, mener du så det hvor man bare installerer pakker og programmere det med en pre-programmeret overflade? Eller hvordan. Jeg har tænkt mig at bruge fastLED library og så programmere det med hvad end software der kommer med til arduinoen (som faktisk er en nodemcu). Jeg har ikke sat mig så meget ind i hvad det hedder, men har leget lidt med arduino i skolen. Ved ikke om det er lua. 

Hvis du har nogen indvendelser og mener at jeg burde gå den ene eller den vej ift kodning så er jeg åben for at høre.

Jeg har intet problem med at det tager lidt ekstra tid, da jeg også ser dette som en læringsproces og at min viden fra dette og mine andre projekter kan bruges i fremtiden

Tak for indslaget!

Det er kun fordi NodeMCU som regel referer til firmware (og ikke hardware):

The term "NodeMCU" by default refers to the firmware rather than the development kits. The firmware uses the Lua scripting language. It is based on the eLua project, and built on the Espressif Non-OS SDK for ESP8266. It uses many open source projects, such as lua-cjson,[8] and spiffs.[9]

Det var mit første arduino-projekt så det har været en forholdsvis stor mundfuld at få alting til at virke med MQTT, en eksterne side osv. (Det hjælper dog hvis man programmerer til dagligt 🤡)

Jeg synes helt klart som noget som en ESP8266 og så ellers bare standard Arduino firmware. Så det "bare" er Arduino-C++ og hvad der nu er af pakker. Hvis du faktisk får med NodeMCU-firmware, så skal den bare flashes igen.
Kan virkelig anbefale FastLED - der er virkelig super at arbejde med, og det kan *alt* hvad man overhovedet kan have brug for out of the box.

Hvis du vil se lidt kode: https://github.com/Kostecki/MEGAScripts/tree/master/lightsController (laaaaangt det meste af koden er led-patterns som bare er sakset fra nettet)

2 hours ago, Kostecki said:

Det er kun fordi NodeMCU som regel referer til firmware (og ikke hardware):

Det var mit første arduino-projekt så det har været en forholdsvis stor mundfuld at få alting til at virke med MQTT, en eksterne side osv. (Det hjælper dog hvis man programmerer til dagligt 🤡)

Jeg synes helt klart som noget som en ESP8266 og så ellers bare standard Arduino firmware. Så det "bare" er Arduino-C++ og hvad der nu er af pakker. Hvis du faktisk får med NodeMCU-firmware, så skal den bare flashes igen.
Kan virkelig anbefale FastLED - der er virkelig super at arbejde med, og det kan *alt* hvad man overhovedet kan have brug for out of the box.

Hvis du vil se lidt kode: https://github.com/Kostecki/MEGAScripts/tree/master/lightsController (laaaaangt det meste af koden er led-patterns som bare er sakset fra nettet)

Målet er at blive uddannet IT-produkt udvikler, så jo mere jeg har i baggagen, jo bedre

Efter at have set en yt-video om MQTT blev jeg lidt nysgerrig. Mener du at få MQTT til at virke såfremt man kodede i LUA? eller bare almindeligt. Jeg så en arbejde med det i FabLab på Roskilde og synes ikke umiddelbart han gav udtryk for at det var svært at få dem til at connecte... Måske ligger der et library der gør det let at design Android apps og få dem til at kommunikere med NODEMCU'en, så jeg ikke skal bruge ALT for lang tid på det. Selvom det faktisk er sådan noget som APP design og bruger-oplevelse jeg synes er mega sjovt at lave, så ville det også blive meget tungt som starter projekt, hvis det var pive svært

Pive svært er det ikke - det synes jeg ikke. Man kan dog godt komme hurtigt ud i at der er mange bevægelige dele som man skal holde styr på. Vi har en ESP8266 som lys-controller, en raspberry pi med en 4G-dongle som agerer WiFi-hotspot (til ESP'en) og en server som hoster vores MQTT-broker og control-hjemmeside - men det er jo også fordi vi er gået all in..

Har du gjort dig nogle overvejelser omkring hvordan den app skal snakke sammen med din controller? WiFi? Bluetooth?

48 minutes ago, Kostecki said:

Pive svært er det ikke - det synes jeg ikke. Man kan dog godt komme hurtigt ud i at der er mange bevægelige dele som man skal holde styr på. Vi har en ESP8266 som lys-controller, en raspberry pi med en 4G-dongle som agerer WiFi-hotspot (til ESP'en) og en server som hoster vores MQTT-broker og control-hjemmeside - men det er jo også fordi vi er gået all in..

Har du gjort dig nogle overvejelser omkring hvordan den app skal snakke sammen med din controller? WiFi? Bluetooth?

Lokalt WiFi netværk. Men nu du siger det, så kan det da være at jeg hellere skal bruge bluetooth, så man ikke skal hoppe af netværket. Hvilken en vil du anbefale for en starter :)