Jump to content
Festivalanlæg dk

Ros19 Lysshow

Sønnic
 Share

Recommended Posts

Hey FA, vores camp har valgt at bygge et anlæg til roskilde, og har egentlig styr på lydsiden, og skal til at planlægge vores lys. Det er mit 4år på roskilde, og har set et par fede anlæg med fedt lysshow, dog synes jeg, at mange bruger det samme kedelige setup, med en ledstrip, der bare blinker med 180 i timen, i alle regnbuens farver, totalt ude af kontekst i forhold til musikken. Synes selv at det er utroligt kedeligt at se på i længden, og helst ikke noget jeg ikke gider at ende med.

Så hvordan ser jeres 2019 setup ud? Kunne være fedt at se og hører jeres kommende ros19 setup evt med billeder/videoer, og meget gerne dele nye ideer og erfaring! Så kan vi bruge den her tråd, til at inspirere hinanden :D 

On 16.3.2019 at 16:24, Sønnic said:

Hey FA, vores camp har valgt at bygge et anlæg til roskilde, og har egentlig styr på lydsiden, og skal til at planlægge vores lys. Det er mit 4år på roskilde, og har set et par fede anlæg med fedt lysshow, dog synes jeg, at mange bruger det samme kedelige setup, med en ledstrip, der bare blinker med 180 i timen, i alle regnbuens farver, totalt ude af kontekst i forhold til musikken. Synes selv at det er utroligt kedeligt at se på i længden, og helst ikke noget jeg ikke gider at ende med.

Så hvordan ser jeres 2019 setup ud? Kunne være fedt at se og hører jeres kommende ros19 setup evt med billeder/videoer, og meget gerne dele nye ideer og erfaring! Så kan vi bruge den her tråd, til at inspirere hinanden :D 

Jeg kører alt mit lys på Arduino. Har fundet et board så jeg kan styre DMX lamper såvel som Programmable LED. Jeg laver lys-effekterne selv og laver dertil et lille panel, hvor man kan styre lyset (Strobe, sluk/tænd og eventuelt en glimt effekt)

Sidste år (kig på Camp Nytår anlæg) havde jeg en DMX-controller og en myDMX, hvor jeg også programmeret lyset. Jeg kørte det bare på ca. 130 bpm med lidt forskellige effekter samt mulighed for strobe. Det var mega fedt.

Mit råd ville være at kigge på programmable LED og arduino. Koster ikke så meget og man kan lave MEGA fede effekter med det.

2 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg kører alt mit lys på Arduino. Har fundet et board så jeg kan styre DMX lamper såvel som Programmable LED. Jeg laver lys-effekterne selv og laver dertil et lille panel, hvor man kan styre lyset (Strobe, sluk/tænd og eventuelt en glimt effekt)

Sidste år (kig på Camp Nytår anlæg) havde jeg en DMX-controller og en myDMX, hvor jeg også programmeret lyset. Jeg kørte det bare på ca. 130 bpm med lidt forskellige effekter samt mulighed for strobe. Det var mega fedt.

Mit råd ville være at kigge på programmable LED og arduino. Koster ikke så meget og man kan lave MEGA fede effekter med det.

Virker også til Arduino er vejen frem, har du nogen videoer af dit setup, hvor man kan se resultatet? 

Jeg er også på arduino-vognen :)  

Og strobe-knap er helt sikkert et must!

Har kigget lidt på dette board https://nootropicdesign.com/lumazoid/ . 

Man kan selvfølgelig gøre det selv på en normal arduino, men synes denne skiller sig lidt ud i forhold til andre controllere. Der er selvfølgelig pros and cons ved alle løsninger..

Jeg er også selv meget interesseret i at se, hvad folk er kommet frem til. For inspiration :D

51 minutes ago, carlcrede said:

Og strobe-knap er helt sikkert et must!

Føler også en stobe er et must, har du selv en? 

53 minutes ago, carlcrede said:

Har kigget lidt på dette board https://nootropicdesign.com/lumazoid/ . 

Ser spændende ud, klart en forbedring i forhold til hvad man ellers ser rundt i de forskellige camps! 

19 hours ago, Sønnic said:

Føler også en stobe er et must, har du selv en? 

Ser spændende ud, klart en forbedring i forhold til hvad man ellers ser rundt i de forskellige camps! 

Jeg har leget lidt med det, men har ikke lavet noget fast setup endnu.  Skal dog med sikkerhed have strobe-knap :)

Denne lange guide kan også være til stor hjælp: https://www.tweaking4all.com/hardware/arduino/adruino-led-strip-effects/#LEDStripEffectStrobe

2 hours ago, carlcrede said:

Jeg har leget lidt med det, men har ikke lavet noget fast setup endnu.  Skal dog med sikkerhed have strobe-knap :)

Denne lange guide kan også være til stor hjælp: https://www.tweaking4all.com/hardware/arduino/adruino-led-strip-effects/#LEDStripEffectStrobe

Tak for linket, meget interessant hvad man kan opnå med en arduino. Hvis man så kunne koble strobe effekten til en knap, der kan bypasse alt ens andet lys ville det jo være genialt! 

4 hours ago, Hauge said:

Jeg bruger en lyscontroller fra ADJ, som kører på 12V 
Desuden har jeg købt nogle lamper der kører på 12V, og LED stripsene kører på en lydcontroller beregnet til LED-stripsene. 

Cool video, føler ikke helt jeres lysshow "følger" musikken så godt, hvilket er lidt ærgerligt, hvis man prøver at opnå noget lignende koncerter, men måske heller ikke det første man lægger mærke til efter et par øl. Tak for videoen!! 

1 hour ago, Sønnic said:

Cool video, føler ikke helt jeres lysshow "følger" musikken så godt, hvilket er lidt ærgerligt, hvis man prøver at opnå noget lignende koncerter, men måske heller ikke det første man lægger mærke til efter et par øl. Tak for videoen!! 

For at få noget der følger musikken som til en koncert er du nødt til at have en lysmand som laver ændringer i jeres lys i takt med ændringer i musikken. Pioneer har lavet en løsning der kan generere programmer ud fra sanges struktur, men det kræver at i afvikler alt jeres musik via rekordbox dj. 

Jeg vil absolut mene at dmx er vejen frem da det er meget simpelt og du hurtigt kan tilføje nye lamper, programmer osv. Der er en grund til at det er industri standarden inden for lysstyring :) 
ADJ har en løsning der hedder mydmx 3.0 - her har du et program på din computer hvor da kan lave de forskellige lysprogrammer. når du har lavet noget du synes der er fedt kan du gemme det på en lille boks som følger med og så er den lille boks alt hvad du har brug for at have med når du er ude. På boxen kan du skifte mellem dine programmer med piltaster og dermed lave effekten af at lyset følger musikken.

7 hours ago, Sønnic said:

I vores LED strip controller og ADJ-controlleren er der indbygget mikrofon. Følsomheden på disse er nok sat lidt for højt, og nu er Langebro nok heller ikke den bedste sang til en demovideo, haha. Ellers der at stå en og lege med ADJ-controlleren, fyre strobe lys af osv på de rigtige tidspunkter.
Har læst i nogle andre tråde at nogle forsøger sig med at sætte et lowpass filter på deres LED-strip-controller, så musikken følger bassen. Dette har jeg dog ikke tid til at afprøve selv. 
Man kan jo som @tc87, også forprogrammere sit lys til de sange man vil spille, men det går jo også lidt ud over valgfriheden, når man står bag pulten. 
Men som du nævner, så er de fleste vel nok lidt ligeglad, hvordan lyset ser ud efter nogle øller. Så længe der bare er meget lys, lyden er høj og god, og DJ'en kan sit kram, så skal det nok blive til en god fest ;) 

7 hours ago, Hauge said:

Man kan jo som @tc87, også forprogrammere sit lys til de sange man vil spille, men det går jo også lidt ud over valgfriheden, når man står bag pulten.

Tror du misforstår ;) laver ikke programmer til enkelte sange, men bare programmer som jeg synes er fede. Typisk deler jeg dem op efter energi (slow, mid og high) hvor slow kan være langsomt fade og high er hurtige skift, strobe osv :) 

ved så at skifte til for eksempel et slow program lige når der kommer et breakdown i en sang eller et high når der er et buildup skaber du den ønskede effekt med at lys følger musikken :) men kræver at dj eller en lysmand styrer det

13 hours ago, Hauge said:

og nu er Langebro nok heller ikke den bedste sang til en demovideo, haha.

ahahah ikke helt den 4 to the floor dak man ellers hører over det hele :P 

14 hours ago, Hauge said:

så er de fleste vel nok lidt ligeglad, hvordan lyset ser ud efter nogle øller. Så længe der bare er meget lys, lyden er høj og god, og DJ'en kan sit kram, så skal det nok blive til en god fest

Helt enig her, tænkte bare på at tage det niveauet over, så man skabe en fest der er lidt federe end de andre ;) 

Med Arduino såvel som mydmx kan du programmere lys til at følge 130 bpm. Det føler jeg går til næsten al musik, og så kan du let lave skift mellem farver og lamper efter behov. Du kan gøre som jeg og købe et board der gør det muligt at styre 5050 led bånd med DMX. Så kan en myDMX (som i øvrigt er mega let at programmere) styre både DMX lamper og led-strips. Hvis du skaffer Arduino, så kan du med et andet board gøre det muligt for Arduinoen at sende DMX signaler. Du kan også få Arduinoen til at styre 5050-led bånd, men vil selv sige at det er federe med programmable led når du først tager hul på Arduinoen.

I år laver jeg formentlig et mix mellem SW2812 programmable led og 2x 24V lamper jeg har liggende. Så vil lamperne lyse stedet op med lamperne mens led-strippen vil skabe noget visuelt interessant.

Jeg er også i gang med et tredje projekt til min Højskole. Er i gang med at lave 10 lamper der alle styres af en Arduino, som skal lyse vores floor op. Laver nok en lille tråd om det, når projektet står færdigt. Deri forklarer jeg yderligere om de MANGE muligheder med Arduino, hvis du sætter dig ned og programmere en lille smule 👍👍👍

1 hour ago, Jhk said:

Ingen som benytter sig af light rider appen? Jeg kunne godt tænke mig at bruge den, men undre mig lidt over hvorfor man ikke ser flere, som benytter den 😊

Den er fin som en simpel out of the box løsning, men hvis du selv vil programmere og lave lidt mere avancerede ting så duer den ikke rigtig

23 hours ago, tc87 said:

Den er fin som en simpel out of the box løsning, men hvis du selv vil programmere og lave lidt mere avancerede ting så duer den ikke rigtig

Jeg synes næsten alle out-of-the-box løsning er lidt kedelige når det kommer til Roskilde lys. Medmindre det er moonflower effekter

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Jeg synes næsten alle out-of-the-box løsning er lidt kedelige når det kommer til Roskilde lys. Medmindre det er moonflower effekter

Enig :) men nu er lightrider jo styring og ikke en lampe ;) 

hvis valget ligger mellem auto programmer på lampen eller lightrider styring, så klart lightrider.

• 2 months later...
On 17.3.2019 at 19:00, Nicolai Grymer said:

Har du link til det dmx board? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.