Jump to content
Festivalanlæg dk
piphansdk

Bedste måder at spare batteri?

Recommended Posts

Halløj!

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres forslag til bygge et batteri effektivt anlæg. Jeg byggede selv en boominator for et par år siden, og det er denne jeg gerne vil forbedre. Den er  bygget med 10" enheder der har høj sensitivitet og med et piezzo horn m. modstand mellem jf. Canopy guiden. Jeg vil stille et par batteri spørgsmål, og meget gerne høre jeres råd til forlængelse af batteri levetid.

1. Giver det noget at smide en miniDSP ind? og hvad er dens formål/fordel egentlig?
  2. Er der forskel på at justere lydstyrke på Tlf vs med modsand på forstærkeren?
  3. Ville man vinde noget på at skære helt lave / tunge bastoner fra?
  4. Er der nogen nyt omkring implementering af Psychoacoustics til bas ligesom SoundBoks?
  5. Er det famøse boominator setup bedre til at spare på strømmen grundet placering af enhederne?

Kom gerne med jeres egne ideer og skæve tanker :) 

Giver det noget at smide en miniDSP ind? og hvad er dens formål/fordel egentlig?

Du kan skære en del bas væk, som alligevel ikke bliver hørt af nogen. Det er strøm, der går spildt på at vifte enhederne frem og tilbage. Det burde give en væsentlig forbedring i strømforbrug. Jeg har skrevet en tutorial angående ADAU1701 som er et langt billigere alternativ, hvis du har brug en DSP, der kan spare dig strøm, uden at skulle betale for meget. :)

Formålet med DSP'er er at justere lydsignalet, så det passer til dit lyd setup. Boominatoren har en kondensator til at skære de lave frekvenser væk fra piezo'en, så den er til at holde ud at høre på. Hvis den ikke havde været der, kunne man f.eks. benytte sig af en DSP til at fjerne de frekvenser. Hertil kan man også justere delay, volume-knap, EQ og gain, hvilket langt hen ad vejen kan gøre et anlæg fra skråt til slot :) Specielt når folk leger med OT12 osv.

Er der forskel på at justere lydstyrke på Tlf vs med modstand på forstærkeren?

Nej - Der forstærkes samme mængde lyd og bruges samme mængde strøm

Ville man vinde noget på at skære helt lave / tunge bastoner fra?

Refererer tilbage til første spørgsmål

Er der nogen nyt omkring implementering af Psychoacoustics til bas ligesom SoundBoks?

Hvis du anskaffer dig en ADAU1701 kan du benytte dig af et plug-in, som minder om det de bruger i SB2. Så vidt jeg husker er det det som de bruger i SB1

Er det famøse boominator setup bedre til at spare på strømmen grundet placering af enhederne?

Enhedernes placering (ryg mod ryg) skulle give en smule mere. Hertil har du 2 enheder relativt tæt på hinanden på hver side, hvilket også er en bonus.

Tak for svar! Det var nu også de ting jeg selv var kommet frem til ;) Jeg havde faktisk allerede læst dit ADAU1701 indlæg, og bestilt en omgang hjem, så det bliver spændende at komme igang med. Ville du anbefale at splitte piezzo og mellem/bund? Jeg er også igang med at læse de nyeste research papers indenfor acoustic sounds har du andre fede ideer til hvad boarded kan bruges til? 

On 3.4.2019 at 01:34, Nicolai Grymer said:

Boominatoren har en kondensator til at skære de lave frekvenser væk fra piezo'en

Egentligt ikke. Piezo'en er bygget således at dens egen elektriske modstand fungerer som et HP filter. Der er ingen kondensator, men derimod en modstand, som giver en lidt blødere lyd om du vil 😊 

24 minutes ago, piphansdk said:

Ville du anbefale at splitte piezzo og mellem/bund?

Det ville kræve en forstærker mere, og det er der ingen grund til. Der er ikke specielt meget, som kan forbedres på en standard boominator. Et HP filter ved en 40-50 (måske højere) stykker er fedt og måske hjælper noget psykoakustik også. 

Det ville hjælpe at få boominatoren op i hovedhøjde, men så ryger der en masse bas, så det hjælper desværre ikke 😊

Hvis du skaffer en 10w solcelle, så skulle du med noget godt vejr klare dig hele festivalen igennem 😊

3 hours ago, Alex said:

Egentligt ikke. Piezo'en er bygget således at dens egen elektriske modstand fungerer som et HP filter. Der er ingen kondensator, men derimod en modstand, som giver en lidt blødere lyd om du vil 😊 

Så husker jeg forkert. Husker bare nogen snakke om at man skar de grimme frekvenser væk fra Piezo'en for at den var til at holde ud at høre på :)