Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Ideudvikling til festivalanlæg

Recommended Posts

Tanker:

Jeg har i en længere periode drømt om at bygge et anlæg med et ROAR18 kabinet. Det er et kabinet der simulerer super godt, men endnu kun bygget af en russer i langbortistan. Anyway. Jeg har dog under ideudviklingen til min ROAR18 højtaler kommet med et par ideer, der formentlig vil hjælpe mig på vej til et super fedt og billigt anlæg, som min højskole kan tage sig brug af.

Jeg vil gerne have at højtaleren er så tæt på jorden som muligt. Det kræver selvfølgelig at undervognen er hjemmebygget. I stedet for at have en vogn, så tænkte jeg at skrue to cuboer sammen og derefter montere dæk på hver side. Herunder er der billeder der fremviser min ide. Lav to af dem og placer en top i hver side (I dette tilfælde en OT12 og en cubo-kick12) Hertil en 100w solcelle ovenpå hvert tårn. Til hvert tårn laves der lidt lækkert Arduino-show. Overvejede også at tilføje en monitor top under soltaget, så der er lidt fest bag højtaleren :)

Er godt klar over at den ikke drejer så godt, men det er jo bare er en get-in, get-out løsning og den burde godt kunne dreje en lille smule. Vi sparer flere tusinde kroner og får subwooferne kun 7 cm fra jorden. Jeg har allerede nogle L-metalrør og kan få fire 12mm x 1000mm bolte samt 8 dæk for kun 960 kr. Vi har et svejseværk til at sætte det sammen, så er alt fint.

Alternativt kan man gøre så den ene halvdel bruger drejehjul. De er selvfølgelig ikke lige så stærke, og ville derfor benytte mig af 3-4 i hver side. Det ville gøre undervognen 500-600 kr dyrere, men tilgengæld gøre det muligt at dreje.

Spørgsmål:

Jeg vil gerne høre jeres tanker, og om i synes det er en dårlig ide at undvære en god måde at dreje vognen.

Burde jeg løfte kick's op? De skal spille 110-200hz

Bør kicks stå ved siden af hinanden? - Ift. placering og at de ikke modspiller hinanden.

Anlægsindhold

• 2x Pioneer GM-D8604 + BassFace DB1.2
  • 4x Cubo15 - kappa 15LFA
  • 2x Cubo-kick12 - 12FH500
  • 2x Omnitoppe
  • 2x 230AH til lyd
  • 2x 100w solcelle til lyd. 30w til lys
  • ADAU1701
  • ekstra batterier til lys. (arduino lysshow)

p1.PNG

p2.PNG

p3.PNG

Det ser super spændende ud :)

Jeg ville nok bygge et stel af metal i vognen hvis det skal kunne holde til højttalerenes egen vægt + bateri + fulde idioter ;) Jeg tænker noget i denne her stil: 

Hvor de lyserøde bjælker kan være lavet i vinkelstål hvor hjørnet sidder udad for at få cuboerne så tæt på jorden som muligt.

57761950_368994997291619_5992978295736500224_n.jpg

On 20.4.2019 at 22:30, Nicolai Grymer said:

Spørgsmål:

Jeg vil gerne høre jeres tanker, og om i synes det er en dårlig ide at undvære en god måde at dreje vognen.

Burde jeg løfte kick's op? De skal spille 110-200hz

Bør kicks stå ved siden af hinanden? - Ift. placering og at de ikke modspiller hinanden.

Har vedhæftet vores byggeri før vi gik stort. Det var en fin succes.

Mht dine spørgsmål:

1. Vi havde et fleksibelt rør mellem de to vogne som betød at vi kunne flytte dem. Det var meget nyttigt at hver vogn kunne styres og drejes rundt, især om hjørner men også generelt under en normal dag. Så kan de eksempelvis også vinkles lidt i forhold til hinanden, så man dækker et større område.

2 og 3. Vi havde vores kicks i ca 110-170 cm højde og det fungerede rigtig godt. Vi havde valgt at holde dem tæt sammen, både for lyd og udseende, men samtidig så de kunne bruges som to "danse-tårne", hvilket var utrolig populært. 

Billedeforklaring: Rød er "lavt" dansepodie samt batteriopbevaring for at skabe stabilitet, hvid er to kicks øverst og to cubo 15 nederst, og begge de hvide "tårne" fungerer som dansepodier. Den blå del er til DJ podie samt diverse elektronik. Yderst har vi to OT12 med melded array.

11265218_10153022576653131_7037693996321325289_n.jpg

KLIK HER FOR AT SE ANLÆGGETS BYGGETEGNINGER

Nu har jeg i mellemtiden haft nogle af de andre elever her på skolen inde over projektet. Vi har ideudviklet mm. Vi har en lille fordel da vi hjælper med at sætte op til COL, så vi kan fragte tingene ind på pladsen og flytte dem inden der overhovedet er åbent. Vi laver derfor ikke en lydvogn, men moduler vi kan fragte på en Ravendo-trækvogn.

Da vi skal lave anlægget færdigt på under to uger, og at jeg ikke rigtig har nogen faglærte folk med mig, har jeg lavet en udførlig plan over anlæggets konstruktion. Jeg tager over, igen når vi når til elektronikken. I manualen jeg linker til nu, kan man se mål og hvordan det skal se ud. (KIG I BUNDEN AF INDSLAGET)

Anlægget består af:

• 5x Cubo15 - kappa 15lfa
  • 2x Cubo kick 12 (Faital Pro FH520)
  • 2x Omnitop12 (Beta-12a)
  • 2x Pioneer GM-8604 (1st til omnitoppe og 1 cubo. 2nd til cubo kick12)
  • 1x SPXL Competition 1000 (Skyder 1200w ud i 2 ohm)
  • 3uF Kondensator
  • 222w Solcelle
  • 2x 225 Ah lastbilsbatterier
  • 3x Marathon 155 Ah
  • (Forhåbentlig en lille batteripakke mere)

Jeg har kun tænkt mig at fodre hver cubo 200w, for at spare strøm, og tror alligevel ikke Omnitoppene kan følge med selvom de kun spiller 250hz og op efter. Jeg vil gerne dele det op, så toppe og kick hiver strøm fra en pakke og så har de 4 cuboer en pakke selv. Solcellerne vil jeg skiftevis lade batteri-bankene, men tror primært den vil sidde på bundenes batteripakke. I løbet af soltimerne bruger vi kun top, kick og en cubo. Competition forstærkeren er derfor ikke i brug.

KLIK HER FOR AT SE ANLÆGGETS BYGGETEGNINGER

Jeg er lidt usikker med min batteriopsætning for nu. Jeg overvejer nemlig også lidt at smide alt lyd på et af batteribankene, men ved bare ikke om de kan trække læsset. Det havde været en del lettere, da jeg så ikke havde behøvet at skifte med at lade batterierne.

Næsten færdig. Lydtesten er lavet og det lyder sku fint. OT12 er meget svære at få til at lyde godt, men det er som det er. Jeg har fasevendt toppene, og det er helt vildt hvad det gjorde.

Mit råd til alle der har OT12’ere er at fasevende dem, hvis de spiller sammen med cubo’er

En anden ting er at når jeg skruer meget op for toppene, så går den ene Pioneer i protect. Jeg ved ikke om det er fordi det bare er for højt til den eller hvordan, men den slukker i hvert fald toppene - Nogle der har erfaringer med dette?

0A5EF1D9-D6C2-4175-8A55-9EEEC0F4723C.jpeg

6CADA2D2-3F9B-4480-90C6-2DD606E5331E.jpeg

C8B049FA-8940-4EEE-98F5-8C9AF8DB56DE.jpeg

35EEE1C3-F69F-4780-9394-E1199FFE60F9.jpeg

8 hours ago, Nicolai Grymer said:

OT12 er meget svære at få til at lyde godt, men det er som det er. Jeg har fasevendt toppene, og det er helt vildt hvad det gjorde.

Mit råd til alle der har OT12’ere er at fasevende dem, hvis de spiller sammen med cubo’er

Vi synes at OT12 lyder ganske fint uden EQ. Hornet skal lige skrues lidt ned, men ellers er det ikke helt dumt, hvis jeg skal sige det. Heller ikke omvendt fase har gjort noget for os 😕 

Vi kører med bassface 4.2, og der har ikke været nogen problemer med den. Det spiller bare derudaf 😊

37 minutes ago, Anton Lynggaard said:

Jeg har et setup bestående af 2 x OT12 og 2 x cubo15. 

Hvordan fasevender man sine OT's? Jeg kunne da godt tænke mig at se hvad det kunne gøre. 

Du sætter bare negtativ pol på højtaleren til positiv pol på forstærker og positiv pol på højtaler til negativ pol på forstærker, men husk at gøre det på begge OT