Jump to content
Festivalanlæg dk
Mr. Hein

Batteriproblemer

Recommended Posts

Hej folkens

Rookie alert, så er det sagt. Jeg oplever lidt batteriproblemer med min halfinator. Jeg kører med den klassiske max amp 20 fra DiscoNetto. Min strømkilde er dette batteri fra Thansen, Litiumbatteri LP LFP9 12V-3AH (8/9Ah). 

image.png.4771ca1ddf909af192cfe7587080ef9b.png

Jeg har to opladere, jeg har forsøgt mig med, men ingen af dem lader til at kunne lade batteriet helt op. Den ene er en Raze Smart Charger SMC100, som har output på 1 amp, nogle år gammel fra Thansen (sælges ikke længere).

image.png.c2233d2bb9bdcfcdee7603deb25cb91f.png

Den anden er en Deca SM1270. Det har fire programmer; 

image.png.45a9986c8f000524f5a3c0060fe85ac6.png

• P1 - Charging programme at 14,4V for batteries up to 225Ah
  • P2 - Charging programme at 14,7V for batteries up to 225Ah "Cold weather mode"
  • P3 - DC Output 13,6V - 5A for batteries up to 120Ah "Cold weather mode"
    • for using as a power supply for electrical device.
    • starting the charge of batteries having to low charge.
    • memory saver for unhook the battery without loosing setting and codes in vehicle computer.
  • P4 - Battery equalizer this programme mode (equalization and desulfatation) is for recondition and revive your battery.

Efter at have ladet batteriet på P3 i mere end 12 timer, kunne halfinatoren kun spille i 1½ times tid, og på ingen måde på max. Burde det her batteri ikke kunne holde meget længere? Eller bruger jeg opladeren forkert?

denne side står, at LithiumPRO-batterier ikke skal bruge en særlig oplader, men det gælder måske ikke batteriet fra Thansen eller hvad? 

I fald jeg skal bruge en anden oplader, hvad skal jeg bruge, og hvor finder jeg den billigst? 🙂

Håber ovenstående giver mening, og nogen vil byde ind 🙂 Er lykkelig for min kasse, og den skaber glæde mange steder - når der altså er strøm på! 

image.png

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Jeg er ret sikker på at du skal bruge en lader lavet til lithiumion. Den sidste lader er til bly-batterier (Pb) og det et den første nok også.

17 hours ago, Mr. Hein said:

denne side står, at LithiumPRO-batterier ikke skal bruge en særlig oplader, men det gælder måske ikke batteriet fra Thansen eller hvad? 

De har nok lavet noget specielt elektronik i deres batterier, så jeg ville nok ikke sammenligne de to :)

17 hours ago, Mr. Hein said:

I fald jeg skal bruge en anden oplader, hvad skal jeg bruge, og hvor finder jeg den billigst? 🙂

Sikkert en anden som kan hjælpe her. Men Google en lader til lithium ion som kan klare den spænding og kapacitet (ah) du har her.

On 22.4.2019 at 14:07, Alex said:

Hvad er ladningen på batteriet når du har ladet det op? 

Beklager ventetiden, troede faktisk jeg ville få en mail, når der blev svaret - jeg holder øje med tråden fremover 🙂 Den er på 14,90 - men den falder, mens holder voltmeteret på. 0,01 pr. femte sekund eller noget i den stil.. 

On 1.5.2019 at 15:52, Mr. Hein said:

Beklager ventetiden, troede faktisk jeg ville få en mail, når der blev svaret - jeg holder øje med tråden fremover 🙂 Den er på 14,90 - men den falder, mens holder voltmeteret på. 0,01 pr. femte sekund eller noget i den stil.. 

Hvor meget falder den i alt?

Jeg har ikke holdt den på, til den stopper, det lader til, at den bare bliver ved. 

Jeg har købt to blybatterier i mellemtiden fra Disconetto, som forhåbentlig kan fungere, indtil jeg finder en oplader, som fungerer bedre med batteriet fra Thansen 🙂

Du skal brug en li-op lader, selv om den indbygget BMS hjælper dig et stykke af vejen. Indtil du finder en lader, kan du sætte en ren DC-kilde på, indstillet til max. Spænding på dit batteri. Tag DC-kilden fra, når batteriet trækker mindre end et par hundrede mA. Jeg går ud fra der er indbygget BMS i batteriet, ellers skal du ikke

Det er ikk meget  info der står på “landportbv’s” hjemmeside, men der stå faktisk at når den bruges på MC, skal den have 14-15 V DC. Man må gå ud fra at der er noget elektronik indbygget i batteriet der hjælper med opladningen, når den kan sættes på en MC. Prøv P1 en fire-fem timer og fortæl os spændingen over batteriet bagefter.

Jeg mener det er LiFePo4 celler som er i batteriet, og de må ikke få for høj spænding, du skal have en lader som lader LiFePo4.

Desuden er det et start batteri, så kapacitet ikke så stor som det kunne være, men fungere muligvis fint nok, det må du melde tilbage med når tingene virker.