Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
karamelstang

Hp filter i Jack 12

Recommended Posts

Hej

Jeg skal have skiftet et HP filter i min ene jack12 da det pludselig antændte mens højtaleren spillede. Derfor har jeg et par spørgsmål.

Hvordan undgår jeg en anden gang at der går ild i det?

Hvilke modstande skal jeg bruge? I tegningerne står der at det skal være en 4 ohm og en 30 ohm. Jeg kan umiddelbart kun finde 3,0 eller 4,7, 27 eller 33 ohm hvis det skal være 15 W, men skal det det?? Hvad skal man vælge?

Håber der er nogen der kan hjælpe. God påske! 

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Nu kender jeg ikke filterest opbygning, men normalt vil man sætte 3 og 27 ohm i serie for at opnå de ønskede 30ohm. Hvad der kan være grunden til at der er gået i ild ved jeg ikke, men det må være udskilt noget varme et eller andet sted.

On 22.4.2019 at 13:26, karamelstang said:

Hej

Jeg skal have skiftet et HP filter i min ene jack12 da det pludselig antændte mens højtaleren spillede. Derfor har jeg et par spørgsmål.

Hvordan undgår jeg en anden gang at der går ild i det?

Hvilke modstande skal jeg bruge? I tegningerne står der at det skal være en 4 ohm og en 30 ohm. Jeg kan umiddelbart kun finde 3,0 eller 4,7, 27 eller 33 ohm hvis det skal være 15 W, men skal det det?? Hvad skal man vælge?

Håber der er nogen der kan hjælpe. God påske! 

Du undgår nok ild med en sikring. Jeg ved at nogle af de dyrere færdigbyggede filtre kommer med indbyggede sikringer. Så vil de i hvert fald springe før der går ild i det.

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Du undgår nok ild med en sikring. Jeg ved at nogle af de dyrere færdigbyggede filtre kommer med indbyggede sikringer. Så vil de i hvert fald springe før der går ild i det.

Men der har tydeligvis været noget helt galt. Der skal en seriøs mængde effekt til, før at noget begynder at brænde. 

Jeg ville ikke bekymre mig om nogen sikring, men blot lave et ordenligt delefilter af ordenlige dele 😊

Det er beskrevet sådan her i byggeinstruktionen, her tænker jeg ikke at det er tænkt som om at der er noget der skal sættes i serie? Er der nogen der har erfaringer steder hvor der handles modstade eller typer der svarer til specifikationerne?

Det så ud som om at det er den krydsfinerplade filteret var monteret på der er gået ild i, det ligner at modstanden har været så varm at den har antændt det. Hvordan laver man det ordentligt? :)

1 hour ago, karamelstang said:

Det er beskrevet sådan her i byggeinstruktionen, her tænker jeg ikke at det er tænkt som om at der er noget der skal sættes i serie?

Altså tænker du på 4 ohms modstanden? Det virker som om, at den er til hvis det bliver for skingert, ja. Hvis jeg forstår det rigtigt, så skal man blot flytte dens placering, men jeg er lidt i tvivl om, hvad han egentligt mener. Jeg ville nok bare prøve som anvist på diagrammet til at starte med :)

Spolen derimod skal i hvert fald være forbundet i serie :)

Du kan købe 2 af disse modstande og smide dem i serie, så får du 30 ohm. 

1 hour ago, karamelstang said:

Det så ud som om at det er den krydsfinerplade filteret var monteret på der er gået ild i, det ligner at modstanden har været så varm at den har antændt det. Hvordan laver man det ordentligt?

Det virker fuldstændig vanvittigt. Man skulle tro, at lyden ville være så sindsygt forvrænget, at selv en fuldkommen lammestiv person ville sige noget til det. Vi har kørt med semipro halfinator uden problemer på en bassface db4.2, med de modstande jeg har linket til, uden problemer på fuld smæk, og det er alligevel 100 watt eller sådan noget, at den kan smide ud. Dog skal man huske, at der ikke er særlig meget energi oppe i de højere frekvenser. 

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at du ikke må poste billeder af hans delefilter layout, så du må nok hellere fjerne det fra nettet

Jeg prøver med de modstande i serie.  

23 hours ago, Alex said:

Det virker fuldstændig vanvittigt. Man skulle tro, at lyden ville være så sindsygt forvrænget, at selv en fuldkommen lammestiv person ville sige noget til det. Vi har kørt med semipro halfinator uden problemer på en bassface db4.2, med de modstande jeg har linket til, uden problemer på fuld smæk, og det er alligevel 100 watt eller sådan noget, at den kan smide ud. Dog skal man huske, at der ikke er særlig meget energi oppe i de højere frekvenser. 

Altså det var en morgen jeg satte anlægget til at der pludselig gik ild i den. Der var hverken forvrængning eller blev spillet meget højt 😕

8 hours ago, karamelstang said:

Jeg prøver med de modstande i serie.  

Altså det var en morgen jeg satte anlægget til at der pludselig gik ild i den. Der var hverken forvrængning eller blev spillet meget højt 😕

Det lyder sygt underligt, haha.. Måske har der været en kortslutning eller sådan noget. Jeg kan ikke lige se, hvad der ellers skulle være sket, med mindre der er blevet hældt tændvæske ind i den 😅