Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Raben

Anlæg på budget.

Recommended Posts

Hej guys.

Jeg skal til at bygge et lille anlæg til tomorrowland og diverse sommer arrangementer. 

Er godt træt af alle de små fesne transportable højtalere og vil gerne give den en over nakken 🙂
Den skal helst være så kompakt som mulig, så tænker at gå med en 8/10" basenhed og en tweeter og så en ét kanals forstærker, medmindre det er alpha omega at have stereo?
Derudover tænker jeg en lille solcelle på toppen.

Det meste tænker jeg at købe over ebay for at holde budgettet helt nede (max 1500 for alt).

Har i nogle gode forslag til:
god bas + tweeter kombi med høj spl & småt rumfang så kabinet ikke fylder for meget
en brugervenlig / nem amp, der har de mest nødvendige funktioner.
batteri.
eller andre gennerelle forslag?

Har også kigget lidt i færdige builds, men smid rigtig gerne, hvis i kender til ét med ovenstående komponenter, der sparker røv.

På forhånd tak
Mvh Rasmus.

1 hour ago, Raben said:

så kabinet ikke fylder for meget

Hvad er småt?

Hvad er høj spl?

Hvad er dyb bas?

Du kan vælge 2 af dem, ikke 3. Det er et kompromis. 1500 er virkelig ikke meget for en samlet højttaler med batteri, forstærker og alt det andet. 

Du kan kun få mono, når du vil bruge 1 woofer og 1 tweeter 😊

Forstærker 112 kr (Spørg om de vil sætte customs value til 10 USD)

Diskant 52 kr

Bas-enhed 612 kr

SB-batteri 635 kr

TOTAL 1411 kr

Derudover skal du også have noget træ, en sikring, lidt kabler og evt maling. Så får du også en velspillende højtaler. Hvis du gerne vil oppe dit game, så kan du skaffe en SURE forstærker for 200 kr mere. I den kan du få DSP, så kan du gøre vidunder for lyden og bruge psykoakustik som man kender det fra SoundBoks.

Alt i alt er det lidt over dit budget, men hvis du gerne vil have noget med bare en smule volume udendørs, så skal der lidt mere til end blot 1500 kr desværre. Medmindre altså du går over i brugte bilbatterier, så kan du måske spare lidt penge der.

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Bas-enhed 612 kr

Og så er vi næsten alligevel så tæt på en halfinator, at man lige så godt kan lave sådan en. HP10W har også et flottere respons som bedre passer til piezo diskant + det er et gennemtestet design. 

Jeg er dog helt enig i, at det ville være fedt at smide DSP og psykoakustik i!

10 hours ago, Alex said:

Og så er vi næsten alligevel så tæt på en halfinator, at man lige så godt kan lave sådan en. HP10W har også et flottere respons som bedre passer til piezo diskant + det er et gennemtestet design. 

Jeg er dog helt enig i, at det ville være fedt at smide DSP og psykoakustik i!

Det var for at prøve at blive indenfor budgettet. Det koster nemlig knap 100 kr mere pr enhed :)

18 hours ago, Alex said:

Hvad er småt?

Hvad er høj spl?

Hvad er dyb bas?

Du kan vælge 2 af dem, ikke 3. Det er et kompromis. 1500 er virkelig ikke meget for en samlet højttaler med batteri, forstærker og alt det andet. 

Du kan kun få mono, når du vil bruge 1 woofer og 1 tweeter 😊

Småt tænkte jeg noget som halv størrelse af en soundboks. Jeg har ikke tænkt nogle præcise mål, men bare at det ikke skal være et monstrum.

Jeg tænkte på en bas med 98-100 spl og en tweeter lidt under,  som passer der til, hvis det kan lade sig gøre? Jeg vil rigtig gerne undgå delefiltre og dc convertere, så en simpel løsning med en 12v amp.

dyb bas.. pas.. den dybeste man kan få i forholdsvise små mål.

mht mono/stereo var det mere et spørgsmål om at en mono ville være fint til den ikke så kræsne bruger eller om jeg burde satse på stereo (som så bliver en større model).

15 hours ago, Alex said:

Og så er vi næsten alligevel så tæt på en halfinator, at man lige så godt kan lave sådan en.

Jeg har kigget på halfinator, og jeg synes bare det bliver mærkeligt at højtaleren pejer i to retninger. kan man evt lave en half-halfinator løsning? for så kunne det helt sikkert have interesse.

Halfinator er vejen.

Du vender dig til den har lyd fra begge sider.

Hvis du kun laver den med en enhed, mister du rigtigt meget af den, samt kassen skal stadig være samme størrelse som når den er med to.

Samt på Canopysound sælger de ud og sælger CAmp til halv pris, den er lavet til boominator/halfinator.