Jump to content
Festivalanlæg dk
MSvendsen

12V DC til 24V DC

Recommended Posts

Hej. 

Er der nogen herinde der har erfaring med DC til DC step up convertere af den her slags:

https://www.amazon.de/Spannungswandler-Netzteil-Wandler-Konverter-Transformator-12v-zu-24v-10A-240W/dp/B07Q2CHC2Q/ref=mp_s_a_1_1?keywords=12%2Bv%2Bdc%2Bauf%2B24v%2Bdc&qid=1556653551&s=gateway&sr=8-1&th=1&psc=1

Umiddelbart syntes jeg det virker som en god løsning frem for at forbinde to 12V batterier, men er i tvivl om, om det går ud over amperetimerne på batteriet. 

Håber I kan hjælpe. 

Fungere udmærket.

Så har man mulighed for at stadig bruge 12v udstyr.

Men dog så mister du lidt effektivitet. Så du vil have længere spille tid ved to 12v i serie til 24v end 12v i parallel med stepup.

Har også bemærket at man kan få forskellige slags convertere til 24V. Nogle af dem har et output på 10A og 240W, andre har 5A med 120W. 

Jeg skal drive en FX-audio XL 2.1BL forstærker. For at få fuld effekt ud af den skal der 24V til, men hvor kommer amperene ind i spillet? Sker der noget ved f.eks. at vælge en converter hvor der står outputtet er 24V med 5A og 120W?

SmartSelect_20190502-170628_Samsung Internet.jpg

Den power adapter Der følger med er 24v 4a.

Så du burde kunne klare med 5a.

Men jeg ville nok gå med 10a

14 hours ago, MSvendsen said:

Har også bemærket at man kan få forskellige slags convertere til 24V. Nogle af dem har et output på 10A og 240W, andre har 5A med 120W. 

Jeg skal drive en FX-audio XL 2.1BL forstærker. For at få fuld effekt ud af den skal der 24V til, men hvor kommer amperene ind i spillet? Sker der noget ved f.eks. at vælge en converter hvor der står outputtet er 24V med 5A og 120W?

SmartSelect_20190502-170628_Samsung Internet.jpg

Okay tusind tak for hjælpen

@Ganon

Angående stepup conveteren. Ved du om den trækker 10 ampere, altså 240 watt kontinuerligt hvis jeg forbinder den til et 12V batteri. Eller regulerer den selv alt efter hvor meget strøm forstærkeren bruger. Det jeg tænker er at hvis forstærkeren f.eks. kun bruger 5 ampere, ender jeg så med at spilde en masse strøm fra batteriet på ingenting, fordi converteren laver 10 ampere. 

9 hours ago, MSvendsen said:

@Ganon

Angående stepup conveteren. Ved du om den trækker 10 ampere, altså 240 watt kontinuerligt hvis jeg forbinder den til et 12V batteri. Eller regulerer den selv alt efter hvor meget strøm forstærkeren bruger. Det jeg tænker er at hvis forstærkeren f.eks. kun bruger 5 ampere, ender jeg så med at spilde en masse strøm fra batteriet på ingenting, fordi converteren laver 10 ampere. 

Den bruger kun det forstærkeren har behov for 😊

Perfekt. Har også overvejet om det er nødvendigt have en switch imellem batteriet og converteren, når jeg en tænd/sluk knap på forstærkeren som er tilkommelig udefra på kabinettet.

49 minutes ago, MSvendsen said:

Perfekt. Har også overvejet om det er nødvendigt have en switch imellem batteriet og converteren, når jeg en tænd/sluk knap på forstærkeren som er tilkommelig udefra på kabinettet.

Boost converteren er ikke 100% effektiv, så der vil blive brugt noget strøm der, selvom forstærkeren er slukket. 

Jeg foreslår altid en tænd/sluk knap på batteri, så alt kan slås fra 😊

Nu har jeg fået anskaffet mig en 15 ampere switch fra thansen, derudover har jeg et ladestik til batteriet og en 10 ampere sikring. Jeg kan simpelt hen ikke lige gennemskue hvordan det skal forbindes på den rigtige måde. 

Switchen har tre pinde på bagsiden som hedder henholdsvis GROUND, ACC og POWER. 

Ladestikket har to pinde, en til plus og en til minus. 

20190528_194938.jpg

20190528_194956.jpg

20190528_195014.jpg

Hvis du har et ohm meter kan du hurtigt finde ud af hvordan switchen fungerer, men normalt vil midter pinden være forbundet til den ene af side-pindene og når du drejer switchen vil midten være forbundet til den anden af side-pindene 😊

On 30.5.2019 at 19:08, MSvendsen said:

20190528_195014.jpg

Forbind et kabel fra plus på DC-indgangen (Plus ligger i midten af stikket og DC-indgangen, og på billedet ovenover, ligner det at det er den nederste pin, der kommer fra midten af indgangen) til den ene side af sikringen i midten (Det er ligemeget hvilken en) Og derefter skal den anden pin på din sikring sættes til Power på din kontakt.

Din kontakt skal have minus, så den skal også have en forbindelse fra din DC-ind (negativ), så det kan være at du skal lave en lille samling, hvor negativ deles ud til din kontakt, og ud til hvad end du har siddende i dit system.

Acc fra din knap, er så din positive forbindelse, der kun er tændt, når knappen er tændt. Den skal så forbindes til hvad end du har siddende inde i din kasse.

Jeg er ret sikker på at det er sådan at du forbinder din knap. Hvis det ikke fungerer, så prøv at byt rundt på din kabler på ACC og Power på din knap.

Og få fat i nogle kabelsko, så du kan bytte rundt, uden at skulle lodde tingene fast :)