Jump to content
Festivalanlæg dk

Opdatering af Boominator fra 2015ish

JoakimKSS
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg byggede, med en kammerat, tilbage i 14-15 en boominator. Klassisk med 2x2 P-Audio HP-10W woofers og Piezo Tweeters. Dette MENER jeg at vi parrede med en TA2020 fra MUSE.
Det har altid spillet godt, og gør det stadigvæk, men vi har også siden vi byggede det, tænkt at woofersne godt kunne klare noget mere power.

Jeg er IKKE særlig godt lært op i alle de tekniske termer inden for lyd-verden. Men jeg læser mig til at både woofers og tweeters har en powerhandling på 100W.
Skal det forstås som at jeg kan smide en amplifier der kan supply 100W på en kanal på wooferen? (Teoretisk)?
- Dette er bare så jeg forstår bedre hvad der menes med "power handling" om det er så simpelt som dette, eller om der er noget underliggende man skal tænke på.

Anyway - TA2020 supplier hvidst 20watt pr. kanal?
Jeg læste mig engang til nogle variationer, bla. TA2025, TA2030, osv. 

TLDR;
Jeg vil gerne smide en forstærker i der kan sparke lidt mere gang i kassen end den nuværende kan. Så hvad er mulighederne, når vi kigger på Klasse D -> T forstærkere?

BONUS SPØRGSMÅL:
Jeg var en gang inde på en side der solgte alt fra knapper, til amp-boards, amp-housings osv. osv. osv. Alt sammen relateret til DIY batteri-drevet udendørs højtalere. Og nu kan jeg simpelthen ikke finde den side. Tænker at det nok også er muligt at den ikke eksistere længere, men hvis i gider at smide alle de sider som i kender, min vej, så vil jeg sætte pris på det!

På forhånd tak 🤩👹

Hey 🙂

Jo, dine enheder kan godt tåle en del mere saft.

Jeg vil klart anbefale CAmp fra Canopysound, den er designet til boominator.

https://canopysound.dk/collections/frontpage/products/c-amp-standard

Dear er igang med at rydde ud i lageret så der endda halvpris 👍

Hvis du skal over i noget andet forstærker med mere power, så skal du oftest have noget som er stort, have step Up eller batterier serie til 24v eller over.

Kig efter indgangspænding, når du vælger en forstærker. Udgangseffekten af en given forstærker er begrænset af dens indgangspænding (Med mindre den har indbygget step-up, som en bilforstærker) Effekt og spænding følger denne formel:

P=U2/(2*Z)*0.9

Hvor P er effekt, U er indgangspændingen og Z er højttalerens impedans. Jeg ganger med 0.9, da der går lidt spænding tabt. ca. 5%-10%, alt efter hvilken forstærker

Fx en 12 volt forstærker med en 4ohm højttaler:

P=122/(2*4)*0.9=16.2W

Eller en 24 volt forstærker med 4 ohm højttaler

P=122/(2*4)*0.9=64.8W

Jeg vil anbefale at du finder en forstærker der virker på 24 volt eller mere, men vær opmærksom på at dit strømforbrug bliver en del større end det hidtil har været.

Jeg har aldrig haft problemer med forstærkerne, og dc-dc converterne fra WONDOM (Sure-electronics)

Der ud over vil jeg anbefale at du får lavet dig et højpasfilter ved 50 hz. Ellers vil dine basenheder skratte, når du går op til 24 eller 36 volt. Et sådan filter kan laves med en 1k modstand og en 3.3µF kondensator:

Billedresultat for high pass filter

14 hours ago, Ganon said:

Hey 🙂

Jo, dine enheder kan godt tåle en del mere saft.

Jeg vil klart anbefale CAmp fra Canopysound, den er designet til boominator.

https://canopysound.dk/collections/frontpage/products/c-amp-standard

Dear er igang med at rydde ud i lageret så der endda halvpris 👍

Hvis du skal over i noget andet forstærker med mere power, så skal du oftest have noget som er stort, have step Up eller batterier serie til 24v eller over.

Altså pointen er at det skal med på roskilde, så batteri-tid er stadigvæk vigtigt, men vi er samtidigt ikke rad for at tage en 2-3-4 batterier med. 

5 hours ago, Nordic said:

Kig efter indgangspænding, når du vælger en forstærker. Udgangseffekten af en given forstærker er begrænset af dens indgangspænding (Med mindre den har indbygget step-up, som en bilforstærker) Effekt og spænding følger denne formel:

P=U2/(2*Z)*0.9

Hvor P er effekt, U er indgangspændingen og Z er højttalerens impedans. Jeg ganger med 0.9, da der går lidt spænding tabt. ca. 5%-10%, alt efter hvilken forstærker

Fx en 12 volt forstærker med en 4ohm højttaler:

P=122/(2*4)*0.9=16.2W

Eller en 24 volt forstærker med 4 ohm højttaler

P=122/(2*4)*0.9=64.8W

Jeg vil anbefale at du finder en forstærker der virker på 24 volt eller mere, men vær opmærksom på at dit strømforbrug bliver en del større end det hidtil har været.

Jeg har aldrig haft problemer med forstærkerne, og dc-dc converterne fra WONDOM (Sure-electronics)

Der ud over vil jeg anbefale at du får lavet dig et højpasfilter ved 50 hz. Ellers vil dine basenheder skratte, når du går op til 24 eller 36 volt. Et sådan filter kan laves med en 1k modstand og en 3.3µF kondensator:

Billedresultat for high pass filter

Hmm - Kan sku ikke huske om vi har et high-pass eller et low-pass filter i, i forvejen.. 
Men hvis vi skal smide 24volt i dyret, så skal jeg være sikker på at vi stadigvæk kan have et nogenlunde effektivt setup. Som sagt, er vi ikke rad for at pakke lidt ekstra, men det kan også blive for meget at smide penge efter flere batterier. 
Så mere specifikt, hvilke forstærkere kigger jeg på i enten den "høje ende" af 12v og den "lave ende" i 24v, i forhold til strømforbrug?

9 hours ago, JoakimKSS said:

hvilke forstærkere kigger jeg på i enten den "høje ende" af 12v og den "lave ende" i 24v, i forhold til strømforbrug?

Hvad er det for et batteri du har?

Hvis du vil have en chance for at spille en hel uge, så skal du have et 12v system. Jeg vil lige som Ganon anbefale at du kigger på en cAmp.

Jeg vil også anbefale at du kigger på et Sondboks-batteri. Det er en del bedre end et 7ah blybatteri.

Af kendte 24v forstærkere kan du kigge på tpa3116, sta508, tk2050. De fungere fint med en boominator. Jeg har selv tidligere brugt en sta508 med min boominator, men synes ikke den gav nogen mærkbar højere lyd. Dog gav den et mere klart lydbillede når man skruede helt op kontra en maxamp.

Hvis i vil køre 24 volt, så skal i op og have et 80ah batteri, gerne et forbrugsbatteri. Det er tungt, så det er kun hvis i har en vogn med.

Hvis i kører med et 12 volt system, så vil jeg anbefale et eller to soundboksbatterier, alt efter hvor lang tid i vil spille. En 12v boominator kan spille ca. 30 timer på et soundboksbatteri på fuld smadder.

Her er link til batteryboks 1:

https://soundboks.com/eu/product/batteryboks/

Her er link til batteryboks 2:

https://soundboks.com/eu/product/batteryboks-2/?utm_source=google&utm_campaign=EU_DK_NB_PLA_Generic&utm_medium=cpc&utm_keyword=&utm_matchtype=&utm_device

Jeg har ikke læst ovenstående indlæg men...

Min boominator kører med en gm-d8604 på fuld hammer (med et filter på 120hz så den ikke spiller sub bass) hvilket den klarer fint. Kører med 2 cubo'er på en seperat forstærker. Min pointe er at en standard boominator kan klare mange watt i de høje frekvenser. Min er lavet af standard komponenter. Se evt. Mine posts for mere info :)

Derudover kan jeg anbefale et sure BT modul med en maxamp20.... Det sparker pga. Det høje gain på sure modulet. Det kan du overveje at gøre (eller noget ligende på dit setup). Det gjorde en VERDEN af forskel på min boominator Vs. At køre tlf. Direkte i forstærkeren via. Jackstik (kommer an på tlf, men har ikke oplevet nogen som var i stand til at sparke til den endnu).

Tldr: jeg havde smidt en gm-d8604 i den, men det er bare mig :) så bliver levetiden (batteri) dog også det kortere... :)

11 hours ago, Skoven said:

Tldr: jeg havde smidt en gm-d8604 i den, men det er bare mig :) så bliver levetiden (batteri) dog også det kortere... :)

Dit setup ser fedt ud, men tror at det er ud over budgettet, så vidt jeg har forstået.

Jeg er dog enig i at et BT-modul fra Wondom (tidligere Sure) er en god måde at udnytte en 12 volt forstærker til sit fulde potentiale. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.