Jump to content
Festivalanlæg dk

Er Boominatoren nok?

NetBios
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg både surfet end del her, på DIYaudio og ikke mindst Roskildes eget forum. Nå, anyways, vi er 10-15 drenge, som gik ned på de fleste andre døde på bilaudio- og batteriløsningen. Vi har derfor kigget efter nye luftlag - nemlig DIY audio. Nå alt er godt, og vi er ret ambitiøse. Vores umiddelbare bud på et anlæg lige nu er den velkendte Boominator. Vi er dog lidt nervøse for at den ikke vil leve op til vores forventninger om lydniveauet. Det er svært at læse sig frem til eller lytte på youtube hvor højt sådan en satan som Saturnus har designet rent faktisk kan spille. Vores spørgsmål er så, sådan rent erfaringsmæssigt - Hvis man bygger en Boominator, efter Saturnus design, hvor højt spiller sådan en så? - Kan man stadig snakke sammen på 5 meters afstand når den står på fuld volumen, eller skal man her begynde at råbe til hinanden? Endnu et lille vedhængsspørgsmål, så hvis den nu ikke kan spille så højt som vi ønsker - Vil det så give nogen mening at smide en TK2050 (Sure 4x100W i 4 ohm) efter de HP-10W, eller vil det ingen forskel gøre. Nu mest fordi vi har sådan en liggende. Vores budget ligger på små 2.000-3.000 kroner, og her skal vi kun tænke på enheder, altså drivere og tweeter. - Alt andet har vi på lager. Håber i kan hjælpe os drenge til en vild festival ;-)

Re: Er Boominatoren nok? De gange jeg har haft min boominator med til store sociale begivenheder i parker rundt omkring i Danmark som fx 1. maj og lign, kommer der tit folk hen (som sidder 15-20m væk) og beder mig om at skrue ned da det er svært at føre en samtale.. Tro mig, den spiller rigtigt højt - 110db+.. Indenfor de første 10m skal man hæve stemmen ret meget for at kommunikere..

Re: Er Boominatoren nok? Jeg har lige bikset med at få regnet ud hvor højt en boominator kan spille og det er altså 117.5 dB i peaks på en meters afstand (lydtryk falder med 6 dB per doblet afstand). Hvis det ikke giver nogen mening for jer, så lad mig bare sige at smertegrænsen typisk ligger omkring 140 dB. Som Phaedras siger: det er svært at føre en samtale og man skal seriøst råbe til hinanden hvis man står 1 meter fra den. Jeg har holdt gadefest for 20 mennesker med den. Den giver ikke bas-skub i brystkassen som man ellers kender det fra koncerter, men det skal der virkelig store kasser til for at kunne give. Den spiller bare virkelig højt og virkelig tight og man bliver overrasket over den hver eneste gang den har stået på medium volumen et stykke tid og man derefter skruer helt op. Kan kun anbefales. Og så er den jo hamrende let at have med rundt eller stille væk.

Re: Er Boominatoren nok? 117,5db er nok lige rigeligt, det vil være meget momentært.. Men folk har også et underligt forhold til lydtryk og forstår ofte ikke hvor højt 100db egentlig er.. Det er de færreste der bryder sig om at få 125db+ i hovedet og smertegrænsen ligger også her et sted.. Hvis man stod en meter fra en højttaler og man målte 140db så ville det resultere i øjeblikkelig høreskade!! 110db er en typisk kædesav på en meters afstand - det sætter det lidt i relief.. Hvis man står/sidder ved siden af en højttaler der spiller 105-110db - så er det fandme højt :)

Re: Er Boominatoren nok? 117.5 dB er nemlig i peaks som jeg skrev. Altså absolut max. Man kan også se sådan her på det: til koncerter på Roskilde er der normalt et lydtryk på omkring 95 dB ved lydmanden. Bl.a. ved Arena scenen har lydmanden et stort display der hele tiden opdaterer så han kan fastholde lydtrykket omkring dette niveau. Man vil dog opleve lyden på scenerne på en anden måde da der er mere dybde og flere højttalere rundt omkring så man føler man bliver omsluttet af lyden. Et godt udgangspunkt er den velkendte lydtryksskala

Re: Er Boominatoren nok? Er Boominatoren nok? Det kommer an på om I vil spille lige op med de store festlejre, så er det ikke nok. Hvis I er en lejr med 10-20 personer der gerne vil holde fest for 20-30 personer mere, så er det mere end rigeligt. Skal festen være endnu større kan I godt smide Sure 4x100W efter den, det er i princippet det samme som en amp9b. Husk dog at det også komplicerer tingene gevaldigt at skulle skifte mellem 12V og 24V, og helst også skifte forstærker for en Sure 4x100 bruger faktisk en del mere strøm i tomgang uden lyd end en TA2020 forstærker bruger ved max volumen. Hvis I nogensinde har været forbi G tårnet (hvilket alle skal hvis de skal til Pavillionscenen i opvarmningsdagene) så er i kommet forbi Camp Fri Ost hvor der altid er kæmpefest. De har en Boominator med amp9b.

Re: Er Boominatoren nok? Nu er en Sure 4x100W ikke én TK2050. Det er to på samme print. En Sure 4x100W yder 4x30W i 8 ohm ved 24V forresten. TA2020 tomgang = 60mA, fuld volumen = 360mA (12V, 4 ohms højtalere) TK2050 tomgang = 180mA, fuld volumen = 560mA (24V, 8 ohms højtalere) (husk at gange med 2 for en Sure 4x100W)

Re: Er Boominatoren nok? Okay. Vi har både en TK2020 og den der Sure med 2xTK2050. Vores idé var så at implementere begge forstærkere i Boominatoren, således at vi kunne skifte fra den lille til den store, når der skal være gang i den. Vi er godt klar over vi både skal bruge 12v og 24v, men dette er ikke vores problem. :-)

Re: Er Boominatoren nok? Vores spørgsmål er altså, om TK2020 og de to TK2050 kan tåle at have strøm på udgangssiden af forstærkeren mens den er slukket. - Dette vil den ene jo have, mens den er slukket og den anden spiller derudaf - Da de netop er kablet op til alle højtalerene samtidig.

Re: Er Boominatoren nok?

Jeg ved at "Camp Fri Ost" har gjort det' date=' men ved du hvordan de cirka har gjort det?[/quote'] Ja da. De har 2 forskellige forstærkere med samme tilslutninger for batterier, højtalere og signal, og så skifter de bare forstærkeren ud. Meget simpelt. Signal siger sig selv. Batteri. Brug et stik med 4 poler. To batterier sættes til dette. Internt i den ene forstærker bliver de to batterier serieltkoblet (24V) og i den anden parallelt (12V). Højtalere. Brug 4 polet stik til begge kanaler eller 4 terminalsæt. Træk separate kabler fra hvert HP10W+piezo par. I den ene forstærker kobles de 4 udgange til hver sit højtalerpar (her menes hp10W+piezo). Og i den anden parallelkobles to højtalerpar til de to udgange. Så vidt jeg ved bruger de også samme Hammond 1590n1 kasse til begge forstærkere da både amp6b og amp9b passer i samme kasse.

• 2 weeks later...

Re: Er Boominatoren nok? Tusinde tak :-) Nu har vi noget mere styr på det, og vi er allerede i gang med at bygge kassen. Vi har så fundet ud af, at vi godt kunne tænke os at kunne koble en mikrofon til anlægget. Vi er dog meget i tvivl om hvordan og hvorledes vi kan gøre dette. Vi får jo nødvendigvis brug for en pre-amp til mikrofonen? Men hvordan klarer vi lige den? Any ideas?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.