Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til første anlæg

KrisFN
 Share

Recommended Posts

Hey Allesammen.

Jeg står og skal til at bygge mit første anlæg. 
Da jeg ikke har den store erfaring, så ville jeg forhøre mig herinde, da jeg tydeligt se hvor skrappe i er.

Jeg har tænkt mig at bygge en mainbox, med 2 bass,2 horn, forstærker, batteri og styringspanel (tænd/sluk, potmeter osv. som ser således ud:
image.png.eb5bb97106167f3a0126aee4100db3a9.png

Ik tag jer af hullerne i toppladen.

Oven på denne har jeg tænkt 2 bokse med 1 horn og 1 bas i hver:
image.png.3706c0344bbcd763ca5893d29a024999.png

Derfor vil jeg høre om i har nogle forslag til en let koblingsløsing mellem de to små bokse til forstærkeren i mainboksen.
Grunden til jeg søger hjælp, er for, jeg har lidt drømme om, at kunne fjerne de to små bokse, hvis man nu skulle på stranden eller noget, der ikke kræver mere lyd.

Håber i kan hjælpe, og bære over med fejl eller dårlige tegninger, dette er først lige blevet min interesse :D

Speakon kabler all the way. Er der en årsag til at du ikke bygger de to små kasser sammen til en? Så du kun har en kobling? 
Med speakon kan du både lave et kabel der kun overfører lyd, eller et der både giver strøm og lyd, hvis du har seperat forstærker i de små, som for eksempel en lille max-amp. 
De kan blandt andet købes her: 
https://www.av-connection.dk/?ML=1780 

1 hour ago, Thøger said:

Med speakon kan du både lave et kabel der kun overfører lyd, eller et der både giver strøm og lyd

Et speakon kabel som leder strøm er et absolut no go. Sådan smadrer man let højttalere 😊 

Man bruger et powercon stik til strøm 😊

8 minutes ago, Alex said:

Et speakon kabel som leder strøm er et absolut no go. Sådan smadrer man let højttalere 😊 

Man bruger et powercon stik til strøm 😊

Det har du da egentlig ret i, tak for rettelsen :) . Jeg har bare før set en konfiguration med et 4-polet stik, hvor to blev brugt til DC, og 2 blev brugt til mono lyd. Det må næsten have været et 4-polet powercon. :) 

1 hour ago, Thøger said:

Det har du da egentlig ret i, tak for rettelsen :) . Jeg har bare før set en konfiguration med et 4-polet stik, hvor to blev brugt til DC, og 2 blev brugt til mono lyd. Det må næsten have været et 4-polet powercon. :) 

Man kan godt, men jeg synes det er farligt. Hvis man pludseligt bruger et andet stik eller det kortslutter så højttalerne får jævnstrøm, så er de smadret på 1 sekund 😊

Som Alex skriver så lad os hellere holde strøm til strømkabler og lyd til lydkabler, så er der ingen forvirring før, under eller efter festivalen.
Powercon er vejen frem til strøm og speakon til lyd :)

Ellers fedt med et lille setup, i kan eventuelt købe lange speakon kabler, så har i muligheden for på festivalen at have mainboksen stående i center af ølbowling banen ved dommeren og jeres musik-ansvalige og så trække de to små toppe ud på siderne så i får lidt mere heldækkende lyd. Så kan man spille sin camp op uden at braaage løs #WinWin

Pisse fede ideer boys, tager dem til mig.

Det er ikke aktive højtalere, så der er blot snakke om, at jeg skal forbinde højtalerenes plus og minus til min forstærker.

Med hensyn speakon, er det så simpelt, at man bare smækker ledninger fra det sted på forstærkeren over i hunstikket på speakon, og matcher det med hunstiket på højtaleren? og så kører en double han imellem? 

sætter pris på hjælpen.

On 14.5.2019 at 19:03, KrisFN said:

Pisse fede ideer boys, tager dem til mig.

Det er ikke aktive højtalere, så der er blot snakke om, at jeg skal forbinde højtalerenes plus og minus til min forstærker.

Med hensyn speakon, er det så simpelt, at man bare smækker ledninger fra det sted på forstærkeren over i hunstikket på speakon, og matcher det med hunstiket på højtaleren? og så kører en double han imellem? 

sætter pris på hjælpen.

Ja, du montere bare terminalerne med ledning til speakon socket og så et speakon stik på hver ende af et kabel.

• 2 weeks later...

Hej igen

Har bygget og samlet alt, men får simpelthen ikke lyd igennem via speakon.
Det blev til 1 main boks, og 1 sekundær boks (kun højtalere)

har købt 2 stks af disse. https://www.av-cables.dk/speakon-stik/neutrik-high-end-4-polet-speakon-panel-kontakt.html
Og 1 stks. https://www.av-cables.dk/speakon-kabler/high-quality-speakon-kabel-2-x-1-5-mm-12-m.html

Kan modstanden i kablet være for høj? 

Har tilsluttet højtalere udenom speakon og dér virker de fint.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.