Jump to content
Festivalanlæg dk

Nybegynder projekt, hjælp søges

adrianhinge
 Share

Recommended Posts

Skal til at bygge min første udendørshøjtaler selv, og budgettet er max 3.000 kr. Det skal være så simpelt som muligt. Jeg tænker: 2 * http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm Og 2 * http://www.thomann.de/dk/cts_ksn1177.htm el. lign Samt forstærker, evt. http://www.dba.dk/andet-maerke-silverso ... 000279853/ På den måde kommer jeg ikke til at skulle bruge delefilter, men skal jeg så have dæmper på diskanterne når jeg bruger forstærkeren i 4 kanaler? Og ville jeg på nogen måde kunne bruge en 2 kanals forstærker? Og hvor stort et batteri vil I anbefale når vi skal spille på max i fx 12 timer? Mvh Adrian Hinge :)

Re: Nybegynder projekt, hjælp søges Jeg har selv bygget anlæg med de basenheder og så et par andre tweetere. Det spiller fantastisk og er tilsluttet med en Ta2020 amp normalt og så med Genesis Profile Four til når det skal være ekstra højt. Vi har netop købt et 75 Ah forbrugsbatteri til vores. Hvis vi spiller på max med Ta2020 forstærkeren, kan vi spille i 144 timer (6 dage) (5W) Hvis vi spiller på max med Genesis forstærkeren, kan vi spille i 2,61 timer. (276W) Vi har både delefiltre og diskantdæmpere i vores. :) Du er velkommen til at komme og se på det. Det står i Haderslev.

Re: Nybegynder projekt, hjælp søges Kunne godt tænke mig lidt vejledning. Stentoft, byggede du din kasse ud fra en plan? Eller kan du give mig tegninger og mål? Kan ikke finde planer eller guides for halfinator nogen steder. Kunne godt tænke mig et link til TK2050, da der er mange derude på nettet.. Skal jeg bruge yderligere køling, og er den bare til at smide direkte på et batteri med en afbryder? Kunne godt tænke mig en TK2050, for at få ekstra knald på - Men så får jeg lige så meget effekt til diskanterne som til basserne, skal jeg så til at dæmpe dem? Hvordan? Hvad skal jeg bruge af modstande og andet? Ville jeg skulle tage hensyn til noget, hvis jeg valgte at køre to batterier så jeg får 24V? Håber virkelig, at nogen vil hjælpe. Om jeg så skal give en kasse øl for en ordentlig omgang guide til mit system!

Re: Nybegynder projekt, hjælp søges

Kunne godt tænke mig et link til TK2050, da der er mange derude på nettet
http://www.sureelectronics.net/
Skal jeg bruge yderligere køling, og er den bare til at smide direkte på et batteri med en afbryder?
Hvis det skal give mening at bruge en TK2050 skal du køre 24 volt. Brug en 10A omformer, ville jeg anbefale. Ekstra køling er ikke så nødvendigt, da der er blæser på TK'eren fra Sure. Udluftning i kabinettet skal der stadig være.
Men så får jeg lige så meget effekt til diskanterne som til basserne, skal jeg så til at dæmpe dem? Hvordan?
Tænker at du bare kan smide modstande i serie på piezoerne ligesom på en boominator. Der kan du prøve dig frem med nogle forskellige værdier, til de lyder godt.
Hvad skal jeg bruge af modstande og andet? Ville jeg skulle tage hensyn til noget, hvis jeg valgte at køre to batterier så jeg får 24V?
Se ovenfor og ja, du skal tage hensyn, når du serieforbinder batteriet. De skal være lige gamle, så de ikke aflader ned i hinanden. Bedst er at lodde en diode mellem dem. Ville anbefale at tage en converter i stedet for seriekobling.

• 2 weeks later...

Re: Nybegynder projekt, hjælp søges

Kunne godt tænke mig lidt vejledning. Stentoft, byggede du din kasse ud fra en plan? Eller kan du give mig tegninger og mål? Kan ikke finde planer eller guides for halfinator nogen steder. Kunne godt tænke mig et link til TK2050, da der er mange derude på nettet.. Skal jeg bruge yderligere køling, og er den bare til at smide direkte på et batteri med en afbryder? Kunne godt tænke mig en TK2050, for at få ekstra knald på - Men så får jeg lige så meget effekt til diskanterne som til basserne, skal jeg så til at dæmpe dem? Hvordan? Hvad skal jeg bruge af modstande og andet? Ville jeg skulle tage hensyn til noget, hvis jeg valgte at køre to batterier så jeg får 24V? Håber virkelig, at nogen vil hjælpe. Om jeg så skal give en kasse øl for en ordentlig omgang guide til mit system!
Nope, jeg byggede ikke ud fra nogen plan, men kiggede på spec sheet'et for basenhederne og beregnede hvor stor kassen skulle være. Så vidt jeg husker, så er vores bygget, så hver basenhed har 54 L i en lukket kasse. Jeg kan ikke helt huske målene, og jeg har ikke lige overskud til at måde nu. Men jeg mener at hele kassen er 90 cm lang hvoraf midterrum udgør ca. 30 cm, den er vidst ca. 30 cm. i bredden og nok omkring 45 cm i højden. Jeg har ingen tegninger af kassen mere, de er smidt ud, men jeg har smidt et billede af anlægget i en tråd herinde, mener den hedder Genesis Profile Four vs. Ta2020, du burde kunne finde det. :) Og den er så blevet opgraderet med Genesis forstærkeren siden.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.