Jump to content
Festivalanlæg dk
Andreas E.

DIY Soundboks

Recommended Posts

Jeg har tænkt mig at få en soundboks, men kom til at tænke på om det ville give mening at bygge en selv som lød bedre til samme pris altså 6000 kr. Der skal være batterier og helst bluetooth. Lydtrykket skal helst sidde over 120 db og gerne over de 122 som soundboksen kan.

Du kan ikke bygge noget i størrelse som SB som spiller ligeså godt, men du kan gå på jagt og købe brugt. Toppe,  pioneer gm-d8604/Bass Face DB4.2 og en cubo 15 eller lign så har du et setup som kan skabe en fed fest 

6 hours ago, ESO said:

Du kan ikke bygge noget i størrelse som SB som spiller ligeså godt, men du kan gå på jagt og købe brugt. Toppe,  pioneer gm-d8604/Bass Face DB4.2 og en cubo 15 eller lign så har du et setup som kan skabe en fed fest

Selvfølgelig kan man det. Jeg har designet en højttaler som både kan spille højere, dybere og i længere tid. Den er med psykoakustik, DSP, bluetooth, kan forbindes til en anden højttaler af samme slags via bluetooth for stereo effekt samt har et LiFePO4 batteri med indbygget bluetooth for at se spænding og forbrug. Min version er med et kvalitets kompressionshorn, men kan også bygges med PHT407n, hvis man ændrer lidt på nogle ting. Alle højttalere er neo enheder, batteri er lithium og den bygges i 12mm alt sammen for at holde vægten til et minimum :) 

Fair skal være fair, min er med 12" enheder, men den er ikke meget større end soundboks, især ikke hvis man går med pht407n i stedet for kompressionshorn :)

18 hours ago, FrederikDN said:

Hvilke enheder og forstærker bruger du Alex?

RCF MB12N251, Faital Pro HF146 + et horn. Til at drive det hele bruges en bassface 4.3 😊

On 21.5.2019 at 15:52, Alex said:

Selvfølgelig kan man det. Jeg har designet en højttaler som både kan spille højere, dybere og i længere tid. Den er med psykoakustik, DSP, bluetooth, kan forbindes til en anden højttaler af samme slags via bluetooth for stereo effekt samt har et LiFePO4 batteri med indbygget bluetooth for at se spænding og forbrug. Min version er med et kvalitets kompressionshorn, men kan også bygges med PHT407n, hvis man ændrer lidt på nogle ting. Alle højttalere er neo enheder, batteri er lithium og den bygges i 12mm alt sammen for at holde vægten til et minimum :) 

Fair skal være fair, min er med 12" enheder, men den er ikke meget større end soundboks, især ikke hvis man går med pht407n i stedet for kompressionshorn :)

Del meget gerne :) Er det noget man kan få lov at høre/se?

On 27.5.2019 at 15:32, Alfred said:

Del meget gerne :) Er det noget man kan få lov at høre/se?

Så er du på pletten 😉

Det lyder som et spændene projekt.

On 28.5.2019 at 21:36, Ganon said:

Så er du på pletten 😉

Det lyder som et spændene projekt.

Jeg bladrer igennem herinde, men går lidt død i diverse salg/søge tråd, hvordan virker Pioneer osv. :) Så når der kommer noget nyt og spændende, må man jo slå til. Jeg lavede selv et overslag på @Alex's beskrivelse, og derfor meget spændt på, hvordan det kan gøres til under 6200 DKK som privatperson. Jeg regnede ca på:

RCF MB12N251 - ca 850 DKK

Faital Pro HF146 - ca 1400 DKK

Horn kiggede jeg på Faitals WG141 eller LTH142. De går begge for omkring 500 DKK

Bassface 4.3 - ca 1300 DKK (kan dog ikke finde nogen der leverer til DK)

DSP lyder som Sure's DSP modul, det lader til man kan få det hjem for en 400 DKK

Batteri er svært at finde nogle der er 7.8Ah. På danske Viva energi fås et 12Ah med BLE features til at se kapacitet. Det går til 1100 DKK.

Oplader er der mange muligheder, men en hurtig søgning viser, at de går for omkring 400 DKK.

Det giver i alt 5950 DKK, selvfølgelig uden diverse tilbud eller secondhand. Så er der knap 400 DKK til træ, skruer, maling, lim, paneler, pots, switches, kabler og hvad der ellers følger med. 

Men jeg er meget interessant på at se den faktiske udførsel og ikke bare mit gætteri :) 

40 minutes ago, Alfred said:

Men jeg er meget interessant på at se den faktiske udførsel og ikke bare mit gætteri :) 

Du har ramt rigtigt med meget af det, men det kommer lidt an på, hvilken version man bygger. Versionen med HF146 er noget større, og derfor upraktisk, men hvis man ikke vil gå på kompromis, så er det klart denne version, jeg ville vælge (og også selv har tænkt mig at bygge) 

HF146 + waveguide + RCF MB12N251 koster 3225 samlet. (jeg går dog med tanker om at designet waveguiden selv og så 3D printe det, så sparer jeg da de penge, haha)

Batteri på 12Ah 1100 kr. 

Bassface 4.3 står til 1000 kr., cirka 1100 med fragt til dkk. 

De andre småting har jeg liggende, men DSP+programmer står til cirka 400 samlet og oplader er nok også omkring 400 ja :) 

Det bliver presset, hvis den skal kunne bygges for 6200, men ligger man inde med nogle af delene selv, så kan det måske godt lade sig gøre. Til gengæld vil den kunne spille højere, dybere, og i længere tid, så man får selvfølgelig lidt mere ud af den. Desuden er der glæden ved DIY og selv at kunne EQ efter eget ønske. 

Den version jeg tænkte at flest ville prøve af, var med PHT407n i stedet for HF146. Den er cirka lige så stor som soundboks. Bruger man 2x PHT, så regnestykket således ud: 

PHT407n + RCF MB12N251 koster cirka 2200 kr. 

Batteri på 12aH 1100 kr. 

DSP 400 kr.

Oplader 400 kr. 

Samlet cirka 5200, hvis man rammer nogle gode tilbud. 

Så er der cirka 1000 kroner tilbage til træ, håndtag, ledninger, maling og lignende. 

I kan da også lige få et hurtigt billede med :)

Soundboks killer.png

Når alt er sagt, så synes jeg blot DIY er meget mere spændende end færdige produkter. Jeg synes jeg ser en ret kedelig tendens på Roskilde, hvor folk bare går ud og køber kommercielle højttalere, ikke maler deres anlæg eller på nogen måde gør det spændende. Jeg synes magien i det hele er, at man kan snakke med folk, hvordan de har bygget det, fortælle om hele processen og hvilke tanker der er blevet gjort. 

Jeg husker vi et år lå ved siden af en camp drenge, som bogstavlig talt bare havde skåret nogle huller i en blå affaldscontainer og smidt højttalere i den. Jeg synes det var pisse grineren, og lortet spillede endda okay og ikke nok med det, så spillede de højt og tog skiftevis vagter til at sove, så det konstant var på fuld smadder. Gudskelov gik det da på et tidspunkt i stykker, men der gik ikke mere end 4 timer, og så kom der sku endnu en frankenstein kreation rullende ind i deres camp. Sommer summarum er, at det er ting som dette, at jeg husker på. Ikke alle de andre anlæg, som er sammensat af kommercielle brands :)   

4 hours ago, Alex said:

Du har ramt rigtigt med meget af det, men det kommer lidt an på, hvilken version man bygger. Versionen med HF146 er noget større, og derfor upraktisk, men hvis man ikke vil gå på kompromis, så er det klart denne version, jeg ville vælge (og også selv har tænkt mig at bygge) 

HF146 + waveguide + RCF MB12N251 koster 3225 samlet. (jeg går dog med tanker om at designet waveguiden selv og så 3D printe det, så sparer jeg da de penge, haha)

Batteri på 12Ah 1100 kr. 

De andre småting har jeg liggende, men DSP+programmer står til cirka 400 samlet og oplader er nok også omkring 400 ja :) 

Det bliver presset, hvis den skal kunne bygges for 6200, men ligger man inde med nogle af delene selv, så kan det måske godt lade sig gøre. Til gengæld vil den kunne spille højere, dybere, og i længere tid, så man får selvfølgelig lidt mere ud af den. Desuden er der glæden ved DIY og selv at kunne EQ efter eget ønske. 

Den version jeg tænkte at flest ville prøve af, var med PHT407n i stedet for HF146. Den er cirka lige så stor som soundboks. Bruger man 2x PHT, så regnestykket således ud: 

Batteri på 12aH 1100 kr. 

DSP 400 kr.

Oplader 400 kr. 

Så er der cirka 1000 kroner tilbage til træ, håndtag, ledninger, maling og lignende. 

Soundboks killer.png

Når alt er sagt, så synes jeg blot DIY er meget mere spændende end færdige produkter. Jeg synes jeg ser en ret kedelig tendens på Roskilde, hvor folk bare går ud og køber kommercielle højttalere, ikke maler deres anlæg eller på nogen måde gør det spændende. Jeg synes magien i det hele er, at man kan snakke med folk, hvordan de har bygget det, fortælle om hele processen og hvilke tanker der er blevet gjort. 

Jeg husker vi et år lå ved siden af en camp drenge, som bogstavlig talt bare havde skåret nogle huller i en blå affaldscontainer og smidt højttalere i den. Jeg synes det var pisse grineren, og lortet spillede endda okay og ikke nok med det, så spillede de højt og tog skiftevis vagter til at sove, så det konstant var på fuld smadder. Gudskelov gik det da på et tidspunkt i stykker, men der gik ikke mere end 4 timer, og så kom der sku endnu en frankenstein kreation rullende ind i deres camp. Sommer summarum er, at det er ting som dette, at jeg husker på. Ikke alle de andre anlæg, som er sammensat af kommercielle brands :)   

Vil man kunne spare lidt ved at købe et sure modul hvor DSP er indbygget?

Mener jeg de har nemlig.

Den med hf156, vil detnkunne lade sig gøre at smide hornet i midten af enhederne og måske spare lidt plads der?

12 hours ago, Ganon said:

Vil man kunne spare lidt ved at købe et sure modul hvor DSP er indbygget?

Den med hf156, vil detnkunne lade sig gøre at smide hornet i midten af enhederne og måske spare lidt plads der?

Hvis det kan lade sig gøre at sende forskelligt signal til hver indgang, så ville det bestemt være en god mulighed. Man skal bare lige huske en step-up converter, men klart en billigere løsning. 

Helst ikke, men jeg har da overvejet det + en horn som tillod tættere placering af højttaler. Problemet med det er, at en højttaler med MTM opsætning har en dårlig vertikal spredning. Hvis vi deler lavt nok, så er dette ikke et problem, men det er værd at have med i overvejelserne. Det ville nok kræve et forsøg, men jeg synes det kunne være spændende at prøve 😊

15 minutes ago, FrederikDN said:

Hvorfor er det netop Bassface 4.3 du har valgt?😌

Den er let at arbejde med, der er ikke behov for step-up og der er 4 kanaler men kan brokoples, så alt i alt en virkelig fleksibel løsning, som kan bruges til mange ting. Prisen er kun omkring 1000, så det er sku også billigt! 

En 12” på 2,7 kg og en følsomhed på 98 dB. What not to lime- Tak for tippet. (Har en Selenium-driver til toppen)

Der skulle så stå “like” og ikke “lime”

1 hour ago, tlmadsen said:

En 12” på 2,7 kg og en følsomhed på 98 dB. What not to lime- Tak for tippet. (Har en Selenium-driver til toppen)

Der skulle så stå “like” og ikke “lime”

Driveren skal kunne gå dybt nok + hornet skal være stort nok til dette. Det skal du lige undersøge. RCF enheden har noget grim breakup ved lidt over 2000 Hz + begynder at beame ved cirka 1200 Hz eller deromkring :) 

On 30.5.2019 at 16:57, Alex said:

jeg går dog med tanker om at designet waveguiden selv og så 3D printe det, så sparer jeg da de penge, haha

Under udvikling af Soundboks havde de problemer med, at deres diskanthorn knækkede under droptest. Når du siger at du vil 3D-printe et horn, så kan jeg nemt forestille mig at du risikerer at få samme problem (Selvom du nok ikke har tænkt dig at dropteste). Hvis du bare har det i tankerne, når du tegner, og printer hornet, så kan det dog nok godt gøres stærkt nok til at holde til festivalens strabadser.

Ellers mega nice projekt. Thumbs up her fra.

6 hours ago, Nordic said:

Under udvikling af Soundboks havde de problemer med, at deres diskanthorn knækkede under droptest. Når du siger at du vil 3D-printe et horn, så kan jeg nemt forestille mig at du risikerer at få samme problem

Jeg var bange for det, så derfor valgte jeg også en neodymium magnet. 

Min 3D printede version ville dog være med forankring til kabinettet, så den blev afstivet, og printet med wall count på 4-6 😊

7 hours ago, Alex said:

Min 3D printede version ville dog være med forankring til kabinettet

Fantastisk. Det lyder som om du allerede har overvejet det.

On 30/5/2019 at 16:57, Alex said:

Batteri på 12Ah 1100 kr. 

Batteri på 12aH 1100 kr. 

DSP 400 kr.

Oplader 400 kr. 

Soundboks killer.png

Har du evt. links liggende til tingene du har skrevet :)

mvh

On 21.5.2019 at 15:52, Alex said:

Hej Alex
Hvordan bruger du bluetooth så det forbindes til en anden højttaler af samme slags via bluetooth for stereo?

On 15.9.2019 at 14:52, Phillip M said:

Hej Alex
Hvordan bruger du bluetooth så det forbindes til en anden højttaler af samme slags via bluetooth for stereo?

Denne Bluetooth modtager . Det er godt nok dual mono, men man kan vidst også få en, som splitter op, så kan man få ægte stereo. Det er dog ikke noget, jeg gør så meget i. Mono er ganske fint, især på festivaler :)