Jump to content
Festivalanlæg dk

Supplerende forstærker

SørenJH
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi havde sidste år et setup med to 8 ohm bundkasser og en 8 ohm topkasse. Vi havde en GM-D8604 som vi kørte 2.1 med den brokoblede kanal indi bundene og en kanal til mellemtone og en kanal til kompressionhorn. Signalet blev splittet af en minidsp.

I år vil vi fordoble setupet, og står derfor overfor at skulle købe endnu en forstærker. Jeg er i tvivl om hvad vi skal gøre, for vi er ok med at køre bundkasserne på hver sin brokoblede kanal, men så mangler vi forstærker til topkasserne. Vi er også ok med at køre mono topkasser, og derfor køre mid på samme kanal og top på samme kanal. Vi mangler altså kun 2 kanaler, men hver kanal skal helst levere 100w@4 ohm. 

Har i et forslag til forstærker?

Mvh Søren

5 minutes ago, SørenJH said:

Hej

Vi havde sidste år et setup med to 8 ohm bundkasser og en 8 ohm topkasse. Vi havde en GM-D8604 som vi kørte 2.1 med den brokoblede kanal indi bundene og en kanal til mellemtone og en kanal til kompressionhorn. Signalet blev splittet af en minidsp.

I år vil vi fordoble setupet, og står derfor overfor at skulle købe endnu en forstærker. Jeg er i tvivl om hvad vi skal gøre, for vi er ok med at køre bundkasserne på hver sin brokoblede kanal, men så mangler vi forstærker til topkasserne. Vi er også ok med at køre mono topkasser, og derfor køre mid på samme kanal og top på samme kanal. Vi mangler altså kun 2 kanaler, men hver kanal skal helst levere 100w@4 ohm. 

Har i et forslag til forstærker?

Mvh Søren

Tror nærmere du skal lede efter en ny forstærker til bundene. Bassface er meget populært her på forummet, men prøv at led på festivalanlaeg, eBay og dba. Der er massere brugte forstærkere.

Et klassisk setup lyder som følgende

Pioneer -> 2-4 toppe

Bassface  -> 2-4 bunde

Hejsa. Tak for svar. Vi har kigget på en monoblok af en art til bundene, men så får vi vist strømproblemer. Både fordi vi ikke har kapacitet nok, men også fordi vores batterier sandsynligvis ikke kan levere strøm nok i peaks med en gm-d8604 og en bassface db1.2.

Vi har nogle nødstrømsbatterier, og de kan vist ikke give A nok i korte tidsintervaller. Hvad tænker du om det??

Mvh

27 minutes ago, SørenJH said:

Hejsa. Tak for svar. Vi har kigget på en monoblok af en art til bundene, men så får vi vist strømproblemer. Både fordi vi ikke har kapacitet nok, men også fordi vores batterier sandsynligvis ikke kan levere strøm nok i peaks med en gm-d8604 og en bassface db1.2.

Vi har nogle nødstrømsbatterier, og de kan vist ikke give A nok i korte tidsintervaller. Hvad tænker du om det??

Mvh

Der kan en kondensator gøre underværker

3 minutes ago, ESO said:

Der kan en kondensator gøre underværker

Jeg har læst nogen anbefale en kondensator, men samtidig også nogen, der siger at den er unødvendig. Må nok bare købe en bassface og se hvordan det går. Alternativt kan jeg vel parallelkoble batterierne, og derved få noget mere peakstrøm ud. 

Ville jo egentlig helst bare finde en fin 2-kanals forstærker, der kan give et fornuftigt output uden at bruge alverden strøm. Jeg er sikker på, at vi ikke kommer til at mangle akkustisk output, så den større forstærker bliver vist bare unødvendig.

Jeg kan kun anbefale en kondensator! :) Hvis jeres batterier ikke kan levere strøm nok, så fungerer kondensatoren som et "ekstra lager", dvs. at kondensatoren kan op- og aflades en faktor 100 af et normalt batteri. Når forstærkeren skal levere et tungt bas-slag, så kalder den på strøm fra batteriet, og hvis batteriet ikke kan levere et et højt nok antal ampere, så tages den lagrede strøm fra kondensatoren i stedet, så forstærkeren ikke "klipper" (går ud kortvarigt). Når bas-slaget så er slået, lades kondensatoren lynhurtigt op, og er nu klar til næste dunk. :)

• 2 weeks later...

3 hours ago, SørenJH said:

Hvordan gør i med opladning af kondensatoren? Jeg kan se man skal smide en pære mellem batteri og kondensator, når den skal oplades, og undrer mig lidt over, hvor ofte det skal gøres?? Vh Søren

Bare sæt en modstand eller diode i serie mellem batteri og kondensator på plus siden første gang

38 minutes ago, ESO said:

Bare sæt en modstand eller diode i serie mellem batteri og kondensator på plus siden første gang

Perfekt. Er modstandens størrelse ligegyldig? Og skal vi kun have den på den første gang vi sætter batteri på på festivalen?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.