Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Worm

Skinger lyd fra diskanter

Recommended Posts

Hey der! 

Jeg er næsten færdig med mit andet Jack12 byg, men må desværre konkluderer at noget er galt. 

Jeg testede diskanterne idag, men det er en super skinger og virkelig dårlig lyd der kommer ud af dem 😕 Jeg satte dem på min første Jack for at teste om det var enhederne eller speakon kablet og der var det heldigvis ikke... Million kroners spørgsmålet er så, hvad det kan være? 

Vi bruger nogle 4mm og 2,5mm kabler jeg fik af en elektrikker, så tror ikke det er decideret lyd kabler, men mellemtonen lyder fint så det burde heller ikke det. De er pt ret lange lige nu, da det hele ikke er klippet til, kan de ha noget at sige? 

Ellers tænker jeg det må være i filteret? Må indrømme jeg ikke er en konge til lodning, som i måske kan se på billedet og et af kablerne er blevet klemt, ku det være det eller er det komponenter i filteret der måske er noget galt med? 

Alt hjælp vil være yderst værdsat 🙏

Snapchat-1144422644.jpg

Jeg kan ikke udtale mig så meget om Jack eller filtret på Jack.

Det er med piezo i har lavet den?

Kablerne skulle være fine nok.

Se lige en video med hvordan man lodder, kan være det hjælper på fremtidige lodninger.

Lod alle kabler før du lodder det sammen, kablet skulle gerne have loddetin inde i sig og ikke på sig 👍

Varm kablet lidt op og påfør tin så det flyder ud i kablet 👍

Min erfaring med alle designs fra BFM (Jack, omnitop, DR250) er at de overhovedet ikke lyder godt "out of the box". Jeg måtte bruge en smule tid på at indstille en god EQ på dem, før de spillede fornuftigt. Det er selvfølgelig kun min erfaring 

Hvis i har en miniDSP, så tror jeg at i har rig mulighed for at rette op på de problemer i har

Tak for tippet, Ganon 👌 Vi fik en elektrikker ven til at kigge på lodningerne og fikse dem, så det sidder nu, men hjalp desværre ikke problemet. 

Enig med at BFM ting skal EQs en, men det er mere end bare det... Altså der er ikke engang skruet 20% op og de skær lige i ørene, som om de får et helt forvrænget signal. 

Prøvede så at tilslutte de nye diskanter til min anden Jack som jeg ved virker, og så lyder de meget bedre. Så tænker de kun kan være filteret, da det er det eneste der er anderledes. Kan man ha beskadiget kondensatorene under lodning ved for meget varme eller sådan noget? 

7 minutes ago, Worm said:

Kan man ha beskadiget kondensatorene under lodning ved for meget varme eller sådan noget? 

Har du dobbelt tjekket at det er de samme værdier af komponenter, som du har brugt? 
Det lader jo til, at det er noget i delefilteret, som den er galt med, må vi antage ud fra dine tests. Hvis du har mulighed for det, så ville jeg prøve at udskifte kondensatorerne, og se hvad der så sker :)

On 8/6/2019 at 17:18, Alex said:

Har du dobbelt tjekket at det er de samme værdier af komponenter, som du har brugt? 
Det lader jo til, at det er noget i delefilteret, som den er galt med, må vi antage ud fra dine tests. Hvis du har mulighed for det, så ville jeg prøve at udskifte kondensatorerne, og se hvad der så sker :)

Fik skaffet nye kondensator og afprøvet, men heller ikke det hjalp... min sidste ide ville være spolerne, men det eneste jeg kunne tænke mig var at de er blevet klemt lidt af en strips, men kan det virkelig passe? 

Jeg virkelig lost, så alt hjælp vil værdsat!🙏🙏

15 minutes ago, Worm said:

Fik skaffet nye kondensator og afprøvet, men heller ikke det hjalp... min sidste ide ville være spolerne, men det eneste jeg kunne tænke mig var at de er blevet klemt lidt af en strips, men kan det virkelig passe? 

Jeg virkelig lost, så alt hjælp vil værdsat!🙏🙏

Ellers skal der være gået noget isolering af. Det lyder virkelig mærkeligt.. 

Har du testet, om det bare er den ene kanal på forstærkeren?

On 12/6/2019 at 20:59, Alex said:

Ellers skal der være gået noget isolering af. Det lyder virkelig mærkeligt.. 

Har du testet, om det bare er den ene kanal på forstærkeren?

Har prøvet alle mulige test nu og selvom jeg ikke er helt 100 tror jeg det var nogle dårlige kabler...vi prøvede ihvertfald at spille den sammen med resten af vore setup og det lød tilfredsstillende. Vi fandt dog ud af at der også var noget galt med den ene kanal på forstærkeren, men tusind tak for hjælpen 👌👌