Jump to content
Festivalanlæg dk
jonashallund

Hjælp til valg af toppe

Recommended Posts

Sidste år havde vi to Behringer b212xl, som vi måtte sælge, da diskanterne var færdige (vi fik dem billigt brugt). Dog følte vi stadig, at de ikke helt var nok til vores setup som består af følgende:

2 x Cubo15 med kappa 15-LFA

1x pioneer gm-d8604 

1 x pioneer gm-d9601

1 x kondensator (kender ikke mærke) 

2 x 225 ah lastbilbatteri

1x 190 ah lastbilbatteri

Vi kunne derfor godt tænkte os at finde nogle toppe der virkelig kan spille op, da det var en lidt flad fornemmelse sidste år. 

Vi har kigget på nogle HK PRO 12 og så har vi gået med tanken om at bygge nogle 12 tommers omnitoppe.

Vi køber en miniDSP inden længe, så vi kan spille anlægget ind bedst muligt. 

Budget på 4000 kr. 

Vi glæder os til at høre jeres input! 😊

2 hours ago, jonashallund said:

Budget 4000 kr. 

Vi glæder os til at høre jeres input! 😊

Omnitop12 eller EV toppe går man aldrig galt med 🤘

Jeg har setup der ligner dit meget, præcis forstærkere magen til

vi bruger dog cubo 18 ext

vi har bygget vores egne toppe bestående af 

1020 mellemtone - knap 500kr stk hos bekent

MHD 190 diskanter. 300kr stk hos bekent

- skal love for der der smæk på de toppe. Alle enhederne ligger på de 100 db følsomhed så man får god power for pengene.

21 hours ago, Camp Hurtig Briller said:

Jeg har setup der ligner dit meget, præcis forstærkere magen til

vi bruger dog cubo 18 ext

- skal love for der der smæk på de toppe. Alle enhederne ligger på de 100 db følsomhed så man får god power for pengene.

Tak for svar!

Vi har 2 stk SPA-110PA 150w RMS liggende, men de har dog kun en db på 97, så det ville nok godt kunne betale sig at opgradere.

Hvordan har du fundet ud af, hvordan kabinettet skal være? Tænker der skal være nogle bestemte dimensioner for at højtalerne er mest effektive 🙂

6 minutes ago, jonashallund said:

Tak for svar!

Vi har 2 stk SPA-110PA 150w RMS liggende, men de har dog kun en db på 97, så det ville nok godt kunne betale sig at opgradere.

Hvordan har du fundet ud af, hvordan kabinettet skal være? Tænker der skal være nogle bestemte dimensioner for at højtalerne er mest effektive 🙂

Du skal også have designet et delefilter + tage stilling til en del andre vigtige ting. Hvis I ikke har begivet jer ud i at designe en højttaler selv før, så ville jeg være afholdende med det og købe noget brugt PA eller bygge efter planer, som erfarne folk har lavet. 

2 hours ago, Alex said:

Du skal også have designet et delefilter + tage stilling til en del andre vigtige ting. Hvis I ikke har begivet jer ud i at designe en højttaler selv før, så ville jeg være afholdende med det og købe noget brugt PA eller bygge efter planer, som erfarne folk har lavet. 

Tjek! Jeg får lige lavet noget informationssøgning på de forskellige muligheder, men vores tanke var også, at bygge efter en plan, hvis det kom til, at vi selv skulle bygge.

On 8.6.2019 at 15:40, Camp Hurtig Briller said:

On 9.6.2019 at 13:24, jonashallund said:

Tak for svar!

Celestion TF1020 har en følsomhed på 97db. Monacor har en tendens til at pynte lidt på målingerne, så de ser bedre ud end de er.

Tjek det her Link for de rigtige målinger på den pågældende enhed.

I følge mine beregninger, vil din SPA-110PA have en følsomhed på omkring 95db

Jeg ved ikke om de måler deres enheder på nordpolen, eller hvad de gør haha.

Har selv et par TF1020, og der er ingen tvivl om at de er effektive af sin størrelse :))

22 minutes ago, Nordic said:

Jeg ved ikke om de måler deres enheder på nordpolen, eller hvad de gør haha.

Stort set alle mærker gør der. De måler ved 1000 Hz eller deromkring, hvor højttalerne typisk har en meget høj følsomhed 😊

Derfor tjekker man altid frekvens respons graf 😄

9 minutes ago, Alex said:

Derfor tjekker man altid frekvens respons graf

Sandt, men det begynder at blive svært, når der findes flere forskellige grafer for samme enhed... kigger man på TF1020, så er der to forskellige responsgrafer. Den på Monacors hjemmeside, og den på Celestions hjemmeside. Disse grafer burde være ens right?

Monacor's graf med en følsomhed på  ca. 100 db:

image.png.2683b0b9842bb34f359aa9596e6f23c2.png

Celestion's graf med en følsomhed på ca. 97db:

image.png.efb3cf83b0bb3c94b159c256c24fd3b9.png

For mig ser det ud som om at Monacor er meget uærlig om deres produkter. Var det et isoleret eksempel, kunne man tænke at det var en fejl, men det er ikke et isoleret tilfælde. Det er ærgerligt, for 3-4 db er ret afgørende, når man skal vælge enhed. Det kunne også være at de måler med 2 watt, men så skriv dog det... anyways, sry for rant.

11 minutes ago, Nordic said:

Sandt, men det begynder at blive svært, når der findes flere forskellige grafer for samme enhed... kigger man på TF1020, så er der to forskellige responsgrafer. 

Det er 2 forskellige enheder 😉

11 minutes ago, Nordic said:

Nope. Ejer begge enheder, og de er 100% ens.

Det fremgår tydeligt af specs at det er 2 vidt forskellige enheder. Det kan godt være de ser ens ud, men derfor kan de godt have forskellig parametre 😊

1 minute ago, Alex said:

Det fremgår tydeligt af specs at det er 2 vidt forskellige enheder. Det kan godt være de ser ens ud, men derfor kan de godt have forskellig parametre 😊

Det ser umildbart sådan ud, men hvis du lægger mærke til Fs på Monacors hjemmeside, så vil du se at der står 61 hz. Dette stemmer ikke over ens med Monacors graf, hvor impedansen peaker ved ca. 75 hz, så min pointe med at Monacor ikke har en korrekt graf er for mig at se stadig gyldig.

Jeg har ikke målt på enhederne, men de har samme serienummer, hvilket indikere at de kommer fra samme samlebånd. Jeg laver målinger på de to enheder, så snart jeg har tid :)

7 minutes ago, Nordic said:

de har samme serienummer

Ups. de har ikke samme serienummer. My bad.

Jeg mener dog stadig at de er ens.

5 minutes ago, jonashallund said:

Disse skal køre over vores gm-d8604, men vi er dog i tvivl om, at forstærkeren har nok watts til at trække dem. 

Der er rigelig med effekt. Følsomheden er det vigtigste at kigge på. Du kunne drive højttalerne med en 10 watt forstærker, hvis du ville :)

2 minutes ago, Alex said:

Der er rigelig med effekt. Følsomheden er det vigtigste at kigge på. Du kunne drive højttalerne med en 10 watt forstærker, hvis du ville :)

Okay, så vi ville sagtens kunne spille dem op med forstærkeren uden at den beskadiger højtaleren? 

Vi kom nemlig til at brænde to B212XL af sidste år, men der havde vi heller ingen miniDSP til at regulere frekvenserne 😅

2 hours ago, jonashallund said:

Okay, så vi ville sagtens kunne spille dem op med forstærkeren uden at den beskadiger højtaleren? 

Vi kom nemlig til at brænde to B212XL af sidste år, men der havde vi heller ingen miniDSP til at regulere frekvenserne 😅

hvilken forstærker havde i sat til?

3 hours ago, jonashallund said:

I har nok brændt diskanten af ved at spille et forvrænget signal så, eller måske ved at trække jack stik ud mens forstærker var tændt. Vi har kørt med 212XL og Pioneer gmd8604 uden problemer. 

Man kan ikke beskadige en højttaler ved at bruge en svag forstærker. 

On 20/6/2019 at 16:12, ESO said:

hvilken forstærker havde i sat til?

gmd8604, men den ene var stået af fra tidligere ejer. De havde allerede fået nogle tæsk, så vi var ret ligeglade med dem