Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Osca0273

Positiv og negativ strøm til forstærker

Recommended Posts

Hej alle, jeg købte for godt et år siden denne forstærker: https://www.soundimports.eu/en/aa-ab32321.html

Først nu har jeg fået testet den med et 12v batteri med step up converter på til 50v. Dog vil den ikke engang tænde, og dioden på den lyser heller ikke. Efter at prøve en masse forskellige ting, måtte jeg erkende at jeg ikke kunne få den til at virke. Derfor kontaktede jeg Soundimports.eu, og dette var deres svar på hvorfor jeg ikke kunne få det til at virke: 

"Thank you for contacting us. I am sorry to hear that the AA-AB32321 isn’t working as you expected.

The information you provided gives me an idea what could be the cause of your problem.

The cause lays in the power supply you used to supply the AA-AB32321. This particular amplifier needs a positive and negative DC supply.

The IRS2092 IC’s and transistors, onboard the AA-AB32321, need both a positive and negative supply voltage.

A battery can only provide a positive voltage and is without additional components not capable of providing a negative voltage.

Please make sure when connecting equipment to a power supply, you make the right connections. Otherwise it’s possible that irreversible damage occurs."

Jeg har aldrig før hørt om positiv og negativ spænding, så er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre for at kunne bruge min forstærker med mit 12v batteri med step up på :( 

Nogle som kender til dette eller ved hvad jeg kan gøre - for synes det er ærgerligt at skulle købe en ny forstærker, da den er lidt pebret :) 

På forhånd tak!

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

1 hour ago, Osca0273 said:

Nogle som kender til dette eller ved hvad jeg kan gøre - for synes det er ærgerligt at skulle købe en ny forstærker, da den er lidt pebret :)

Jeg har ikke selv søgt efter det, men jeg er ret sikker på, at du kan finde noget. 

Søg efter not ala: dual rail supply from battery. Så kommer der nok noget op til videre søgning 😊

I forhold til at der er tale om en forstærker lyder det helt latterligt, men der er noget om snakken. Jeg kan ikke huske teorien bag, men jeg mener det har noget at gøre med måden spænding skal forståes relativt. Du kan give din forstærker +50V hvis din ground er 0V, men du kan også føde den med +25V og -25V der relativt vil give samlede 50V over din midte (0V) værende "ground". 

Det kræver en ekstern strømforsyning og jeg husker det som om man kun bruger det i flybacktransformere eller meget præcist højspændingsudstyr. En eller anden elektronikingeniør må meget gerne lige smide nogle guldkorn!

TLDR

Skriv og spørg hvad du så skal købe af strømforsyning 😂

Tak for de hurtige svar! Ja jeg må indrømme at jeg er lidt på herrens mark angående det her... 

Jeg skriv til ham og spurgte med netop strømforsyning, og fik dette svar tilbage:

image.png.a086c2d2b0e552febaa5a9a8ccfa1076.png

Det lader til at jeg skal ud og købe en anden forstærker 😣 

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor at de vælger at gøre strømtilførslen til forstærkeren så kompliceret på netop denne forstærker når det er så lige til og nemt på de andre forstærkere fra Sure....

Ellers har i nogle andre gode bud på hvad jeg kan bruge til at give juice til 2 stk IMG SPA-110PA? Vil gerne have noget kraftigere end en maxamp, da strømforbruget ikke er da vigtigste da den mest vil blive brugt til have fester😀

On 15.6.2019 at 22:00, William said:

I forhold til at der er tale om en forstærker lyder det helt latterligt, men der er noget om snakken. Jeg kan ikke huske teorien bag, men jeg mener det har noget at gøre med måden spænding skal forståes relativt. Du kan give din forstærker +50V hvis din ground er 0V, men du kan også føde den med +25V og -25V der relativt vil give samlede 50V over din midte (0V) værende "ground". 

Det kræver en ekstern strømforsyning og jeg husker det som om man kun bruger det i flybacktransformere eller meget præcist højspændingsudstyr. En eller anden elektronikingeniør må meget gerne lige smide nogle guldkorn!

TLDR

Skriv og spørg hvad du så skal købe af strømforsyning 😂

Tak for det, du har helt ret i det med 2 strømforsyninger... Ville man så også kunne bruge 2 batterier istedet for, med hver sin step up på?

On 17/6/2019 at 19:04, Osca0273 said:

Tak for det, du har helt ret i det med 2 strømforsyninger... Ville man så også kunne bruge 2 batterier istedet for, med hver sin step up på?

Der gik lige Roskilde i den 😅 

der må jeg være dig svar skyldig!

On 16.6.2019 at 23:23, Osca0273 said:

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor at de vælger at gøre strømtilførslen til forstærkeren så kompliceret på netop denne forstærker når det er så lige til og nemt på de andre forstærkere fra Sure....

Forskellen mellem den forstærker du har købt, og de andre forstærkere fra Sure, er at udgangen af de andre forstærkere er brokoblet. Udgangen af din forstærker er ikke brokoblet.
Når to kanaler af en forstærker er brokoblet, så eliminerer man behovet for at have et grund-potentiale imellem forsynings-spændingerne.

Forstil dig at du vil have din højttalerenhed til at bevæge sig med et batteri. Hvis du slutter positiv fra batteriet til positiv på højtaleren, og ligeledes med negativ fra batteriet til negativ på højttaleren, så rykker højttalermembranen sig fremad. Lige så snart at du bryder forbindelsen, så bevæger højttalermembranen sig tilbage til midten. Det er dog umuligt at få højttalermembranen til at bevæge sig baglæns så længe du har positiv til positiv og negativ til negativ. At få membranen til at bevæge sig baglæns, kræver at du tilslutter batteriet omvendt (Positiv til negativ og negativ til positiv).
På samme måde kan en forstærker kun få membranen af højttaleren til at bevæge sig baglæns, hvis den har en "omvendt" forsyningsspænding. At du skal bruge +/0/-, betyder faktisk at du skal bruge en forsyning med +/0 og en forsyning med 0/- , altså to forsyninger, som har omvendt polaritet.

En sådan strømforsyning kan opstilles sådan:
Forstil dig to 12v batterier i serie. Måler du fra minus til plus, så vil der nu være i alt +24v. Hvis du måler fra det punkt hvor de to batterier er sluttet sammen, til positiv af det ene batteri, så vil du se +12v. Hvis du nu måler fra midten, til negativ af det andet batteri, så vil du se -12v. Der er altså +/-12v eller 24v alt efter hvordan du måler. Det vigtige er dog at der er adgang til et spændingspotentiale, som ligger imellem de to spændinger, altså der hvor de to batterier er sammensluttet.

Hvis du vil bruge to batterier til at give strøm til din forstærker, så kan det gøres med to 12v batterier og to boost-convertere, hvor udgangen er sat i serie, men jeg vil fraråde denne løsning da den er kompliceret og ineffektiv.

Hvis du kan få fat i en 100v boost-converter, og en DSP eller en Inverting op-amp, så kan du brokoble dine to udgangskanaler, og eliminere behovet for et fuldt grund-potentiale. Dog vil jeg også fraråde dette, da du ikke virker så erfaren, og derfor nok bare kommer til at ødelægge forstærkeren. (Undskyld haha)

Hvis du køber en ny forstærker, så kig på om der står Fx "+/-50v" eller bare "50v" ved indgangsspænding. Kig også om der er 2 eller 3 poler på indgangsterminalen

Jeg håber at det hjalp lidt.