Jump to content
Festivalanlæg dk

Kæmpe nybegynder - Kan det her bruges?

Wehlast
 Share

Recommended Posts

Hey, Festivalsanlæg. 

Min kammerat og jeg driver til hverdag et event firma / Mobildiskotek, og har i den forbindelse en helt masse udstyr liggende.

Vi har dog ikke den helt store erfaring med at bygge anlæg. Vi tænker at benytte os af et billigt setup vi har stående, og alligevel ikke længere bruger særlig ofte.

Planen er at lave anlægget sådan, at det er nemt at indsætte højtalerne, og nemt kunne tage dem ud igen efter Roskilde.

Vi har følgende, som vi tænker vi gerne vil smide med på anlægget

2x Citronic toppe Dem her

2x Vonyx 15" sub - Dem her

1x Skytec forstærker - Den her

1x billig Pioneer DDJ-400 Pult Den her

Hvad tænker i vi skal bruge, for at få det her til at virke. Er der noget vi skal være opmærksomme på med det udstyr her?

7 minutes ago, Nordic said:

Hvordan har i tænkt jer at få strøm til anlægget? I har vel ikke adgang til 230volt på festivalpladsen?

Haha, nej. Dog ikke! Vi skal have nogle passende batterier, men må indrømme at jeg ikke har super meget erfaring med batterier.

Men jeg kan forstå så meget, at vi skal have fat i en omformer😅

De fleste bruger bly-batterier til at drive deres anlæg. De fleste blybatterier har en spænding på 12volt.

Hvis du vil køre dit setup med batterier, skal du derfor have fat i en inverter, som kan lave 12volt om til 230volt.

Dette anbefales dog IKKE, da det spilder meget strøm, og er et meget tungt/stort setup.

De fleste vælger at købe en GM-D8604 forstræker til deres højttalere, da den kan køre på 12 volt, og er meget energi-effektiv.

Hvis jeg var dig, ville jeg droppe min sub, da den tager meget strøm. Til mine toppe ville jeg købe en GM-D8604 og 2 fritidsbatterier/forbrugsbatterier, samt en solcelle og tilhørende laderegulator. Alt dette ville jeg smide på en vogn, så det er let at transportere.

Dette tager dog en del tid at købe/sætte sammen, især hvis man aldrig har prøvet det før, så hvis du vil nå det inden Roskilde, så har du travlt.

Jeg anbefaler at du læser lidt på dette site, for at se hvad andre har gjort. der er nogle gode guides for nybegyndere. Fx den her: 

3 minutes ago, Nordic said:

De fleste bruger bly-batterier til at drive deres anlæg. De fleste blybatterier har en spænding på 12volt.

Hvis du vil køre dit setup med batterier, skal du derfor have fat i en inverter, som kan lave 12volt om til 230volt.

Dette anbefales dog IKKE, da det spilder meget strøm, og er et meget tungt/stort setup.

De fleste vælger at købe en GM-D8604 forstræker til deres højttalere, da den kan køre på 12 volt, og er meget energi-effektiv.

Hvis jeg var dig, ville jeg droppe min sub, da den tager meget strøm. Til mine toppe ville jeg købe en GM-D8604 og 2 fritidsbatterier/forbrugsbatterier, samt en solcelle og tilhørende laderegulator. Alt dette ville jeg smide på en vogn, så det er let at transportere.

Dette tager dog en del tid at købe/sætte sammen, især hvis man aldrig har prøvet det før, så hvis du vil nå det inden Roskilde, så har du travlt.

Jeg anbefaler at du læser lidt på dette site, for at se hvad andre har gjort. der er nogle gode guides for nybegyndere. Fx den her: 

Tak for svar!

Det er heldigvis først til næste år, så vi har god tid, til at finde en optimal løsning.

Vi må skifte forstærkeren ud med den, som du foreslår.

Jeg kan godt se, det ikke er helt ideelt med så højt et strømforbrug. Mener du vi burde droppe begge subs, eller kun den ene?

Tænker også at en DJ controller trækker en del. Det er derfor vi har valgt den model, i stedet for vores større model.

Det første jeg synes i skal gøre, er at beslutte jer for et "mål" med anlægget

Det kan fx være:

"Mit anlæg skal spille så højt så muligt, for 7000kr."

eller

"Mit anlæg skal have god lydkvalitet, og meget bas, og et fedt lysshow, og det skal koste 10000 kr."

Fidusen er at der er uendeligt mange typer af anlæg, så det er en god ide at lave sig nogle overvejelser om hvad man gerne vil have, og hvor meget man er villig til af give for det.

I kan ikke bruge jeres subs, da de er aktive, og derfor bruger 230 volt. Hvis i gerne vil have subs med så anbefaler jeg at købe nogle brugte cubo 15, eller Titan subs. hvis i kører med subs, skal i dog have en ekstra forstærker, og derfor flere batterier, og derfor mere solcelle. Det hele hænger sammen, og hvis man aldrig har bygget anlæg før, så er det en god ide at starte så simpelt som muligt.

Jeg har ikke så meget forstand på pulte, vi plejer bare at køre bluetooth til en tlf. på vores lille anlæg.

26 minutes ago, Nordic said:

Det første jeg synes i skal gøre, er at beslutte jer for et "mål" med anlægget

Det kan fx være:

"Mit anlæg skal spille så højt så muligt, for 7000kr."

eller

"Mit anlæg skal have god lydkvalitet, og meget bas, og et fedt lysshow, og det skal koste 10000 kr."

Fidusen er at der er uendeligt mange typer af anlæg, så det er en god ide at lave sig nogle overvejelser om hvad man gerne vil have, og hvor meget man er villig til af give for det.

I kan ikke bruge jeres subs, da de er aktive, og derfor bruger 230 volt. Hvis i gerne vil have subs med så anbefaler jeg at købe nogle brugte cubo 15, eller Titan subs. hvis i kører med subs, skal i dog have en ekstra forstærker, og derfor flere batterier, og derfor mere solcelle. Det hele hænger sammen, og hvis man aldrig har bygget anlæg før, så er det en god ide at starte så simpelt som muligt.

Jeg har ikke så meget forstand på pulte, vi plejer bare at køre bluetooth til en tlf. på vores lille anlæg.

Jeg hører dig! Det kan være at vi i første omgang blot forsøger med de 2 toppe.

Solceller er helt klart noget jeg tænker vi også skal have på.

Målet var primært at smække noget sammen med det grej vi havde, for at reducere omkostningerne. 

Selvfølgelig er vi dog villige og indforstået med at der skal smides nogle tusinde afsted efter materialer, solceller osv.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.