Jump to content
Festivalanlæg dk

Ta2020 ikke kraftig nok

TecH
 Share

Recommended Posts

Ja, så fik vi samlet vores boominator, og måtte desværre sande at den ikke spillede op til forventningerne i det fri. :( Alt skulle være samlet efter forskrifterne, dvs. da vi skal bygge den "om" til at ligne noget andet, så er rummet i midten fjernet, og ledningerne er ført ud i den ene ende. Dette skulle ikke ændre på lyden. Vi har prøvet med Ta2020 forstærkeren og finder det ikke så højt som ønsket, dog virkelig rent så intet negativt der! :D Vi prøvede så med et gammel anlæg, der hvis skulle være 2x100 watt, og der var vi meget tilfredse. :) Så intet ondt om boominatorens design, bare forstærkeren der ikke kan nå op på det ønskede niveau :roll: Mit spørgsmål er så, kan vi få en vildere 12 v forstærker, som stadig er i klasse D? (Genesis har vi kigget på, men den er lidt dyr) Eller skal vi til at bruge konverter og så gå op til 24 v? Hvis det er, så har jeg kigget på denne http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586 - Vil den ikke kunne trække det godt nok? Og vil vi så skulle serieforbinde eller parallel forbinde højtalerne? Eller burde man tage 4x100 watt modellen? Da vi bor tæt på pladsen til Skive Festival, er strøm som sådan ikke noget problem, vi vil formentlig alligevel køre hjem forbi hver dag. Håber at vi kan få lidt ekspert hjælp :D

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Kan I få TA2020eren til at klippe? Altså lyde dårligt når I skruer helt op? Hvis ikke er det ikke forstærkeren skyld men skyldes at kilden (som regel en mobil eller mp3) ikke har højt nok output. Løses nemt ved at investere i en hovedtelefonforforstærker. F.eks. http://www.amazon.co.uk/FiiO-E3-Headpho ... words=fiio

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Nej det hele lyder stadig rigtig flot når vi skruer op. Vi har da også været inde over en forforstærker. Vi spillede fra en iPhone 5 samt en ny HTC telefon (Dem der har Beats stereo) så troede egentlig at lyden ville være fornuftig. Alt andet lige ville det da være en fin ting at have ligegyldigt hvad vi vælger. Hvis vi skulle købe en kraftigere forstærker, hvad ville du så anbefale? (Nu hvor vi alligevel skal ud og bestille en hovedtelefonsforstærker hjem kan man jo ligeså godt bestille en anden med samtidig :))

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Jeg ville tage Amp9B eller Sure Electronics TK2050 2X100watt. Ved ikke helt hvordan Sure performer i 4 ohm, men jeg har hørt at mange af de "færdiglavede" TK2050'ere (muse, lepai, smsl, topping osv.) performer dårlig i 4ohm.

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Ville denne så være nok, http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=15&itemid=27 og er der en udregning for hvor meget højere den vil spille? Derudover vil vi da nok også smide en headphone forstærker på som Saturnus skriver :-) Vil der være nogle fordele i at tage den amp9 der køre 24 volt i stedet? :-) Jeg har læst masser af gode ting på nettet om amp9, så den kunne jeg godt være klar på. Er dog stadig i tvivl hvorvidt den kan spille det højere end Ta2020?

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Men den kan også køre 12 volt? :-) Følger der gode instruktioner med, så det er til at samle? - Er god nok på hænderne, men hvis der ikke er brugsvejledning med så er jeg nok lost :S Så skal vi vel bare have en konverter også... Så er det vel den vej man må gå... Men med konverter mm. der kommer det jo også lidt op i pris, burde vi ikke bare købe en Genesis forstærker? - Vil den ikke være meget kraftigere? :-) (+ så vil vi slippe for at køre 24 volt system)...

Re: Ta2020 ikke kraftig nok Har ingen ideer omkring hvad der følger med af brugsanvisning, men kunne da forstille mig at der var et diagram af en slags med :) At smide en Genesis Profile Two ( den mindste ) i en boominator virker lidt som et overkill. Men altså hvis i ikke gider at samle en amp9b, og gerne vil kører 12v, og mangler power, så køb en genesis profile two, den bruger bare betydeligt mere strøm! Der er så også godt med krudt i den :P Ville ihvertfald mindst have 2 x 180 eller 225 ah batterier, 1 til opladning ( Kan forstå at i bor tæt på SF ? ) og 1 med i jeres camp. Men det strider lidt i mod ideen bag Boominatoren, med hensyn til at den skal være strømbesparende osv :P

Re: Ta2020 ikke kraftig nok I skal også finde en måde at begrænse hvor meget effekt hver HP10W for tilført da de pga det overtunede kabinet kun må få højst 30Wrms hver. Boominatoren er designet til amp6b (12V, parallelkoblede udgange) eller amp9b (24V, hver kanal hver sin HP10W+piezo). Det frarådes på det kraftigste at bruge en kraftigere forstærker.

Re: Ta2020 ikke kraftig nok

Så amp9b på 24volt og 4 ohm load' date=' yder egentlig også for meget?[/quote'] Hvis du har 4 ohms enheder, ja. Men 2 stk 8 ohms i parallel trækker (lige under) 60W fra en forstærker på 24V forsyning. Og det er jo under de 30W per højtaler.

Re: Ta2020 ikke kraftig nok

Tilgengæld bruger den også 15 ampere ved 4 ohm og fuldskrald på dyret' date=' så det kan man vidst godt kalde for en betydelig forøgning i strømforbruget..[/quote'] Det tør antydes. Amp9b bruger 0.83A ved fuld volumen ved 8 ohm i alle kanaller. Altså en attendedel. (Jeg skrev oprindeligt 1.5A men det er ved 4 ohm i alle kanaller). Jeg skal huske at Boominatoren egentligt godt kan holde til mere effekt. Op til 800Wpeak (for alle enheder). Problemmet er bare at lydtrykket bliver 0dB højere ved forstærkereffekter over 30Wrms per enhed, så al ekstra effekt bliver kun til varme og dermed øget risiko for at brænde enhederne af. Desuden yder alle, alle, højtalerenheder bedst ved lavere effekter da de her arbejder i deres linære arbejdsområde. Denne regel er uden undtagelser overhovedet. Jeg skal også huske at sige at det fænomen jeg her beskriver med at effekt over et vist punkt er komplet spild da det ikke giver højere lydtryk eller forsvindende lidt ekstra lydtryk faktisk er helt normalt. Det er bare ikke noget højtalerproducenter skilter med da det ikke ser godt ud at skrive at højtaleren klarer 2000Wrms men at du ikke for nogetsomhelst ud af de sidste 1500W du smider i højtaleren.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.