Jump to content
Festivalanlæg dk

HJÆLP TIL FØRSTE ANLÆG

krøll
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Jeg har allerede nu, besluttet mig for at bygge selv til næste års roskilde. Da jeg ikke har nogen erfaring med højtalerbyg og ingen viden om hvilke dele der er gode så har jeg brug for jeres hjælp.

Jeg vil bygge et anlæg der spiller højere og bedre end en soundboks. Mit budget er tilsvarende prisen på en soundboks. Det må godt veje mere for at få bedre ydelse, (vil muligvis montere på trækvogn) de eneste krav jeg har er bare lang spilletid, med HØJ og god lyd.

Er selv god til at bygge, så det jeg har brug for hjælp til er hvilke komponenter der ville være gode at putte i, som kan passe sammen og som kan spille højere og bedre end en soundboks. Er også lidt i tvivl om hvilket materiale jeg skal bruge for at opnå bedst holdbarhed (skal kunne holde til en festival) og som også er bedst til lyden. Håber i kan hjælpe. Mvh Nikolai

Vi startede også på at bygge vored anlæg for første gang sidste år. Vi endte med at købe en god energieffektiv forstærker (klasse D), to toppe (Behringer b212xl) og så byggede vi en subwoofer (cubo15 med enheden kappa lfa-15)  selv (det tog laaang tid, men var lærerigt). Forstærkeren er en Earthquale mini d1000.4.
Efter st vi havde indstillet den hele og skruet lidt på det, endte det med at spille rigtig højt, også højere end de omkringliggende SB.

IMG_20190620_191501.jpg.0e6bac247fd37bbc402f62c89cbf7e81.jpg

Behringer: https://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm 

Forresten er ovenstående hjemmeside, i følge mig, helt klart den bedste til at bestille alle former for små/store dimser, som i skalt bruge i processen.

Ift. til transport havde vi sat transporthjul fra biltema (der er de billigst) på en halvpalle og transporterede det der på, virkede fint, selvom at vi blev nød til at reperere den i løbet af ugen (pga nogle fulde mennesker😮).

Et godt råd som vi i hvertfald var rigtigt glade for at vi gjorde, var at bygge en elektronikboks til forstærkeren og det batteri der er i brug. Det gør det bare meget mere sikkert og sikrer mod fulde mennesker med voldsomme bevægelser og åbne øl :-). Vi brugte speakon stik til hele molevitten (de sad altså i elektronikboksen). 

Screenshot_20190710-103607.jpg.9ceb54574112735d4d5a0dcddbde05d1.jpg

Materialerne som skal bruges (i hvertfald til Cubo15) er 18mm krydsfiner. Til elektronik kasse og alt andet brugte vi dog OSB plader da de er gode udenfor, relativ stærke og meget meget billigere 🙂

Det hele endte ud rigtig godt, og alle i campen var glsde for det. Det kostede nok cirka 6000-7000, så det passer jo ift. en SB2.

God byggelyst, og spørg endelig ind hvis det er nogle spørgsmål, selvom vi ikke er de mest garvede byggere :-).

Hvis du mangler en cubo, et batteri og en forstærker, så har jeg alt til salg, og med det kan du stadig forblive inden for budgettet

Cubo (Bas) 1500 kr

225ah batteri 1100 kr

Pioneer 800 kr

Så har du brugt 3400 kr

Og har stadig 2900 kr:

- 800 kr til vogn

- 1500 kr til toppe (Spiller alt andet end bas)

- 600 kr til kabler, ekstra lir mm.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.