Jump to content
Festivalanlæg dk

TK2050 - den rigtige forstærker ?

9kokaj
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.. har to dantax extreme 4000 passive højtalere som jeg smider på en vogn.. Dertil har jeg et par lastbilbatterier som skal drive skidtet.. nu har jeg læst og læst en masse forums, og spørgsmålet er så, om denne forstærker er den rigtige til at drive disse højtalere så lyden bliver både rigtig høj, med god lydkvalitet og samtidig strømbesparende?? http://www.ebay.com/itm/4-100-watt-4ohm ... 2318d37c54 jeg sidder sku fast :P håber i kan hjælpe!! Har aldrig brugt Ebay før, skal jeg også selv samle/lodde forstærkeren, hvis jeg køber denne?? :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? http://www.ebay.com/itm/2-100Watt-4ohm- ... 19d810711f dette er den rigtige, du skal kun bruge den med 2 kanaler. Medmindre du har 2 x 12v batterier som du kan sætte i serie forbindelse, så vil jeg købe denne her http://www.ebay.com/itm/DC-DC-stable-Po ... 3cc081a487 så du kan kører den i 24 v :) det havde jeg faktisk også gjort selvom jeg havde haft 2 ens 12v batterier jeg kunne serie forbinde, da det er meget lettere at holde øje med strømforbruget sådan her, plus at du ikke behøver at have identiske batterier.

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Hvis du er rigtig vild, så køber du 2 mere af de Dantax ( http://www.dba.dk/hoejttaler-dantax-ext ... -91113121/ ) Også smider du dem i parallel forbindelse på den forstærker, så du har 2 på hver kanal :) Så får du en impedans på 4 ohm ( to 8 ohm højtalere i parallel forbindelse giver 4 ohm) og udnytter derfor forstærkeren mest :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Tak for svar, det gav mig sku sikker i sagen.. Men Anders, hvad ændrer sig hvis jeg kører i 24V istedet?? :) og lad os antage, at jeg køber 2 styks dantax til, kan TK2050'eren godt kører alle 4 på fuld knald med god lyd..? og hvor længe tror du jeg kan kører på 2 fuldt opladte lastbilbatterier, med henholdsvis den éne, og den anden forstærker??

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Firdobbelt udgangseffekt. En forstærkers effekt er lig forsyningsspænding i anden divideret med det dobbelte af impedansen. Altså dobbel spænding lig firdobbelt effekt. Det første du linker til er sådan set den samme som Anders linker til, der er bare to forstærkere på samme print. Ellers er de ens. Sure forstærkere er generelt ikke glade for 4 ohm, specielt ikke i bassen. (Det er en længere teknisk forklaring men den handler om hvor mange ampere udgangsspolerne kan klare før de går i mætning. Og om hvor der er sparet for at holde prisen i bund). Så forsøg at undgå dette hvis muligt. Lastbilbatterier? Jeg gætter her på 12V 220Ah almindelige blybatterier? Hvis vi antager dette, og vi antager at kun 65% af den nominelle kapacitet kan bruges da lastbilbatterier slet ikke er bygget til denne form for brug, så er der 150Ah tilbage at bruge af. Gennem foreslåede DC-DC omformer bliver det til minimum 144 timer (6 døgn) ved fuld volumen på et batteri. Det er ligegyldig hvilken af de to forstærkere du bruger. De yder og forbruger det samme.

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Så udfra det Saturnus skriver, kan vi så konkludere at du burde købe denne her http://www.ebay.com/itm/4-X-100-Watt-4- ... 19d4ed0a1c og sætter 1 Dantax 4000 extreme på hver kanal, så du har en 8 ohm impedans på hver kanal :) Grunden til at jeg ville købe denne her istedet for den du linker til 9kokaj, er at denne her bliver leveret med en blæser til køling :) Også selvfølgelig en 12-24v konverter :) Da tk2050 ( som saturnus lige har forklaret ) leverer dobbelt effekt ved 24v :) Til dit forbrug vel tk2050'eren være helt fin, godt med lyd osv :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? så hvis jeg køber din 2 CH forstærker, med 12-24v konverter - så burde lyden ikke blive ringe? heller ikke i bassen? går nemlig meget op i, at lyden er god og ikke kun høj :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Efter hvad jeg forstod på Saturnus, så ville det være bedst at købe tk2050 4 x 100 watt altså denne her http://www.ebay.com/itm/4-X-100-Watt-4- ... 19d4ed0a1c Så du kan kører 8 ohm pr kanal :) Hvis du er efter super lækker crispy hifi-lyd så burde du måske ikke købe de dantax :P men til Roskilde ville de kunne leverer en helt fin lyd, der ikke lyder dårligt :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? tror jeg vil købe den så, med 4 CH og blæser.. samt 12-24v konverter for højere lyd! har forstået på nogle af trådene herinde, at TK2050 ikke har volume-control.. det kan vel løses med denne? http://shop.wr.dk/jack-phono-rca-din-xl ... trol-p6705 Og hvad med bass, mid, eller high control .. kan det fås til denne forstærker? så jeg kan skabe "mit" lydbillede?

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Hvorfor vil du have volumenknap? Det er da hamrende ligegyldigt. Det samme er bas, mellemtone, og diskant regulering. Enhver mp3-spiller/mobiltelefon har DSP og volumenkontrol af langt langt bedre kvalitet indbygget.

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Volumeknappen kan jo bruges så forstærkeren ikke laver en "pop" lyd når der skiftes lydkilde. Bass Mid og high regulering kan jo give en form for EQ, da dem der er på iphone osv er forholdsvis ringe, du kan enten vælge"bassbooster" eller noget i den stil, der er ikke rigtig mulighed for at kombinere dem, som du ville kunne med sådanne tre. Det bedste ville jo være at købe en MiniDsp :)

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Alle android/iOS/WP7 telefoner har adgang til superavancerede professionelle DSP apps, som ikke bare har rigtig equalizer men rigtige professionelle DSP suiter med alle tænkelige funktioner. Og lydchippen i stort set alle nyere telefoner er af professionel standard med 24/40bit processing og 96khz samplerate som absolut minimum. At diverse gratis skodapps ikke udnytter det er ikke telefonens fejl. Men det er langt billigere og bedre at købe app'en istedet for udstyr der ikke gør det halvt så godt.

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Jeg kan forresten glæde de fleste med at fra og med næste generation af ARM cpu'er er audio DSP bygget ind i mediadelen af processoren så det ikke længere kommer an på producenten af telefonen der bestemmer hvilken audio DSP der bruges så der vil ikke længere være forskel på hvilke funktioner der er tilgængelige.

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? kan du anbefale en miniDSP Anders? jeg har som sagt ikke hylende meget styr på den slags elektronik.. :P gerne en fra eBay måske, så kan jeg bestille den hjem sammen med Tk2050'eren :) Saturnus det jo ikke alle som har en Smartphone :P jeg bruger Ipod ! hehe

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? Ok.. er det fuldstændig lige meget hvilken minidsp jeg køber, eller er der noget jeg skal tage højde for med hensyn til TK2050'eren ? de skal jo tilsluttes hinanden..? :) bestiller sku nok iaften.. er bare nervøs for at bruge penge på noget forkert, når jeg nu ikke ejer specielt mange ! samt 12 - 24v DC konverteren right?? må snart være løbet tør for spørgsmål !! sry og tak!! :D

• 3 weeks later...

Re: TK2050 - den rigtige forstærker ? tænkte på hvordan det ville fungerer iforhold til TK2050'eren med 12v -> 24v konverteren hvis jeg nu gik hen og købte to ekstra Dantax 4000 - så jeg kobler 4 styks på forstærkeren.. Hvordan ville det se ud med kraften, vil den kunne trække det til sine fulde fem??

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.