Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Kasper96

Diy Soundboks enheder

Recommended Posts

8 minutes ago, Nordic said:

Der er mange muligheder, men et godt tip er at holde det så simpelt som muligt. Så er der ikke så meget der kan gå galt.
Hvis du bruger 2x8ohms enehder, så er du nede på 35w pr enhed, så vil anbefale at du bruger en 4ohms enehed på hver kanal. Piezoer behøver intet delefilter, men hvis du bruger en dome diskant, skal du enten bruge en hel kanal til den, eller have et passivt delefilter, hvilket gør det mere kompliceret. 

Jeg ville holde mig fra 2.1 forstærker som denne da de ofte har nogle underlige delefilte, som ikke opfører sig linært.
Hvis du vil bruge aktivt delefilter, kan du evt. købe en forstærker der har 4 kanaler som Denne

Bare husk at en 4 kanals/ 2.1 kanals forstærker bruger 2 forstærker-chips, og derfor bliver hvilestrømmen dobbelt så stor. Det betyder ikke så meget når du spiller på fuld smadder, men ved lav volumen vil det praktisk talt halvere din batterilevettid.

Nice tak for info om 2.1 forstærkeren, var faktisk sådan en jeg har kigget på. Man kunne godt bruge en 4 kanal forstærker og så måske kun bruge 3 af dem hvor 2 af dem var bas og 1 af dem var tweeter, så er det vel det samme som Soundboks har. 

Men kan godt være jeg holder mig til min originale plan med 4ohm enheder med piezo parallelt. 

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

4 minutes ago, Kasper96 said:

Nice tak for info om 2.1 forstærkeren, var faktisk sådan en jeg har kigget på. Man kunne godt bruge en 4 kanal forstærker og så måske kun bruge 3 af dem hvor 2 af dem var bas og 1 af dem var tweeter, så er det vel det samme som Soundboks har. 

Men kan godt være jeg holder mig til min originale plan med 4ohm enheder med piezo parallelt. 

Soundboks 1 har 4 kanaler fordelt på 2 chips, hvor imod den nye (SB2) har 3 kanaler. Jeg ved ikke hvor mange chips den nye har. Jeg ville holde mig til 2 kanaler med med en bas og en piezo på hver kanal, hvis det skal være billiget, og simpelt, og hvis det skulle være mere avanceret ville jeg bruge en 4 kanals forstærker med 2 4ohm basser på den ene chip, og 2 dome diskanter på den anden chip. Jeg ville bruge denne Diskant, da den (Så vidt jeg ved) er magen til den på SB2.

En anden mulighed er at gå op i 36volt. Fidusen ved at gå op til 36 volt er at du så kan bruge 2x 8ohms enheder. Så kan du slippe afsted med en 2 kanals forstærker, og have 2x 8ohm bas på den ene kanal, og 1 eller 2 diskanter på den anden kanal. Dog er hvilestrøm proportional med spænding, så det vil nok hæve hvilestrømen.

Edit:
Og der vil være mere tab i omformeren

2 hours ago, Nordic said:

Soundboks 1 har 4 kanaler fordelt på 2 chips, hvor imod den nye (SB2) har 3 kanaler. Jeg ved ikke hvor mange chips den nye har. Jeg ville holde mig til 2 kanaler med med en bas og en piezo på hver kanal, hvis det skal være billiget, og simpelt, og hvis det skulle være mere avanceret ville jeg bruge en 4 kanals forstærker med 2 4ohm basser på den ene chip, og 2 dome diskanter på den anden chip. Jeg ville bruge denne Diskant, da den (Så vidt jeg ved) er magen til den på SB2.

En anden mulighed er at gå op i 36volt. Fidusen ved at gå op til 36 volt er at du så kan bruge 2x 8ohms enheder. Så kan du slippe afsted med en 2 kanals forstærker, og have 2x 8ohm bas på den ene kanal, og 1 eller 2 diskanter på den anden kanal. Dog er hvilestrøm proportional med spænding, så det vil nok hæve hvilestrømen.

Edit:
Og der vil være mere tab i omformeren

Mange tak for hjælpen 😀

Jeg tror jeg vil starte med 2 kanaler med en 4ohm bas og piezo på hver kanal og måske senere opgradere med 4 kanaler og dome tweeters. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Hvem er online?   0 Members, 0 Anonymous, 7 Guests (See full list)

There are no registered users currently online

• Similar Content

• By Alfred
      Hej FA,

Det obligatoriske opslag er i år blevet en smule forsinket. Det skyldes simpelthen, at vi fik fyldt vores pladser til service frivillige på få uger tilbage i foråret.
      Dog har vi brug for dig! Vi står og skal lave en masse pre-produktion af installationer der skal ned på festivalen i år. Udover det skal vi selvfølgelig bygge hele vores bod og festarena op, og her er der stadig et par pladser tilbage.
      Helt kort i punktform er det altså:
      Kort hold (max 32 timer) eller lang hold (max 100 timer) Pre-produktion i Sydhavnen i næste uge, opbygning i på RF fra d. 22. juni til d. 28. juni eller nedtagning 7. juli - 8. juli.
      Som udgangspunkt er langt hold på en blanding af pre-produktion, opbygning og nedtagning (timer fordelt), kort hold enten opbygning eller pre-produktion. Dette aftales med byggeleder, såfremt man er interesseret ift. vagtplanen Professionelle byggeledere der guider alle igennem processen. Perks langt hold:
      1 x RF billet (frivillig armbånd med adgang til Volunteer Village, medarbejdercamping, m.m.) 1 x SOUNDBOKS 2. Man får lov at låne den i ugen også beholde den efter. Gratis batteribyt i hele ugen. RF debit kort med værdi bestående af 16 måltider af 80 kr (1280 DKK værdi i alt) Alle måltider dækket i opbygningsfase (morgenmad, frokost, aftensmad, snacks og drikkevarer) Transport til og fra RF hver dag i opbygningsfase 1 x SOUNDBOKS hoodie 1 x SOUNDBOKS T-shirt Perks kort hold:
      1 x RF billet (frivillig armbånd med adgang til Volunteer Village, medarbejdercamping, m.m.) RF debit kort med værdi bestående af 8 måltider af 80 kr (640 DKK værdi i alt) Alle måltider dækket i, såfremt man er på i opbygningsfase (morgenmad, frokost, aftensmad, snacks og drikkevarer) Transport til og fra RF hver dag såfremt man på i opbygningsfase 1 x SOUNDBOKS hoodie 1 x SOUNDBOKS T-shirt Ved interesse er man meget velkommen til at skrive til christopher@betafactory.dk, blot skriv "SOUNDBOKS frivillig" i emnet.
      Jeg vil forsøge at besvare alle de spørgsmål jeg kan  
    • By MagnusEW
      Hejsa FA!
      Jeg skriver som ny medlem af dette forum som i øvrigt har vækket en interresse hos mig  
      Da jeg er lidt sent ud i forhold til selv at bygge en højtaler (pengemæssigt og tidsmæssigt) Har jeg kigget på DBA for at finde en festivalhøjtaler til min camp med omkring 15-20 drenge.
      Jeg har fundet 2 mulige køb som begge er laver met boominator kittet, men ville lige køre den forbi de professionelle før jeg køber noget  
      Anlæg 1 (den sorte)
      "Mangler du et fedt anlæg til Roskilde? 
      Her har du løsningen.
      Jeg sælger dette boominator anlæg, der snildt kan spille en festival camp/ fest med 20-30 mennesker op. Anlægget er i perfekt stand, og kommer med 3 batteri.
      Anlægget er bygget efter alle kunstens regler, og indeholder således 4 x HP10W og 4 x MPT-001. 
      Anlægget står i Køge, og I er velkommen til at komme forbi og høre det spille! Kan også hentes i Brønshøj efter aftale"
      Sælgers pris: 4000kr

Anlæg 2 (klistermærkerne) 
      "Består af:
      2.799 det populære Boominator kit festival anlæg til årets festivaller
      1.000 2batterier - så er der strøm!
      1.500 træ, lim og skruer mm
      600 Trækvogn
      6.400 i alt for materialer indkøbspris samt
      min. 1 uges arbejde med at samle, lime og tid til kørsel og afhentning af materialer mm.

Komplet kit til dig der vil bygge den populære Boominator festival anlæg til årets festivaller
      Det komplette Boominator kit indeholder følgende:
      1 X Maxamp 20
      4 X P Audio HP 10W
      4 X Piezohorn - MPT-001 - IMG STAGE LINE
      4 X Metalfilmmodstand - 47 ohm 2W
      1 X Mini Jack kabel til MAXAMP20 med JST stik
      4 X Højttalergitter 10"
      4 X Monteringssæt til højttalergitter
      3 X Højttalerkabel , 2x1,5mm2
      8 X Højttalerkabinet-hjørne - Sort plast, 55 x 35mm x 90°
      1 X Boominator batteri. Panasonic.
      1 X Trykkontakt med blå diode
      1 X IN-LINE sikringsholder - Skruetype, 5x20mm & 6,35x32mm
      1 X Potmeter - 10 Kohm lin. plasthus (Ø6mm)"
      Sælgers pris: 5000kr

Jeg har et relativt enkelt krav til anlægget, og det er at den skal kunne hamle op med en soundboks 2
      Jeg vil gøre opmærksom på at jeg ikke endnu har pruttet med prisen, og at jeg nok godt kan få prisen presset længere ned
      På forhånd undskyld for de regler der kan være overtrådte i opslaget, har prøvet at følge guidelines bedst muligt:) 

• By nick
      Hej derude

Jeg går med tankerne om, at bygge en bas, der let kan tilkobles til en SoundBoks, for at give den lidt ekstra skub. - og så fordi det er et sjovt projekt  
      Jeg vil gerne lave den så let og "handy" som muligt. 

Kabinet:
      Tham10 
      Cubo12

Jeg vil lave et "dobbelt kabinet" altså 2 stks. sat sammen, så de deler pladen imellem.
      Derudover overvejer jeg at bygge i enten 12 eller 9 mm. birke krydsfiner, for at spare på vægten. 
      Jeg hælder mest til Tham 10 grundet størrelsen. 

Enheder: 
      Ved Tham 10, har jeg kigget på eminence s2010 basslite (vejer kun 1,6 kilo stykket, og har en følsomhed på 96,2 db)
      Cubo 12, har jeg kigget på Eminence KappaLite 3012LF. 

Elektronikken:
      Batteri: Samme som SoundBoks2
      Forstærker: TA2020 (Som jeg har liggende)
      Behringer HA400 hovedtelefon forstærker
      Delefilter

Elektronikken vil jeg bygge ind i selve kabinettet, og så vil jeg lave et AUX out til SB og et til telefon. 
      Jeg har ikke planer om mini DSP, nøjagtige målinger, programmeringer osv. 

Jeg vil meget gerne høre jeres input og meninger, inden jeg går i gang med projektet! Specielt iht. kabinet, enheder og forstærker.

Skyd løs!  
    • By Tobi-Wan Canopy
      Hallu!
      En af mine kammerater har købt en Soundboks 2 og så overvejede jeg hvad der ville være bedst at smide sammen med en Soundboks og hvordan?
      Det er selvfølgelig løsningen med en AUX splitter, men har i andre forslag? 
      Er der nogen, der har prøvet at smide den sammen med en boominator/halfinator f.eks?
    • By Rasmus soundboks
      Hej folkens, 
      Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i synes om Soundboks 2. Ikke kun som festivalhøjtaler, men sådan lidt mere generelt. Den skal jo helst kunne bruges mere end to gange om året. Hvad har i oplevet af gode ting? Hvad har i oplevet af dårlige ting? Og hvilke funktioner mangler den sammenlignet med andre højtalere? 
      Af ren og skær interesse kunne jeg også godt tænke mig at høre hvad det vigtigste for jer er, når i skal købe en trådløs højtaler. 
      Jeg håber i kan gøre mig klogere 

• Create New...

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..