Jump to content
Festivalanlæg dk

Almen vejledning - Min første Boominator

Tympanix
 Share

Recommended Posts

Yo! Boominatoren er den universelle løsning til et festivals anlæg, så der er mit valg faldet, når jeg nu skal igang med at bygge mit første anlæg til festivalen. Jeg er typen der skal have 100% styr på tingene før jeg bestiller og bygger noget som helst. Desværre synes jeg ikke, at hverken http://boominator.dk/ og utallige gennemlæsninger af threads på denne side har tilfredsstillet mig. Dette er mere med hensyn til selve samlingen og tilslutningen af komponenter. Jeg stiller derfor en række spørgsmål angående mit setup, som jeg håber kan blive besvaret her på siden. Mit setup er opbygget omkring Halfinatoren (Boominatoren med halvt så mange enheder) grundet udgifter. Vi er en forholdsvis lille camp (5 personer). Forstærker: MUSE M20 EX2 TA2020 http://viewitem.eim.ebay.dk/MUSE-M20-EX2-TA2020-TAmp-Stereo-Amplifier-20Wx2/261064507088/item Woofer: 2stk. P.audio HP-10W http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/10-tomme-c96816/paudio-hp-10w-p78414/ Tweeters: 2 stk. MPT-001 http://canopysound.dk/mpt-001 Jeg har en del spørgsmål og lister dem derefter nummerering. Jeg håber også de kan hjælpe som en afklaring til andre, når de skal til at bygge. Mit erfarings niveau med hensyn til elektronik er rimeligt, men stadig begrænset. Jeg har styr på parellel- og serie forbindelse, de basale love (f.eks. Ohms Lov) osv. Spørgsmål 1 Jeg ved, at for at få mest ud af bassen er akustikken i kassen utrolig vigtig. Ved at gå efter originaltegningerne til Boominatoren (som findes på http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=ed70429792f0ff9d421ffb972735edc) forventer jeg at jeg ikke selv behøver at tage forbehold for sådanne ting). Problemet er, at Halvfinatoren (som jeg bygger) ikke er på siden. Bygger jeg samme kasse som Boominatoren selvom den kun har halvt så mange højttalere? Kommer de manglende basser, og dermed højttaler til højttaler princippet som der i den oprindelige Boominatoren til at forværre bassen meget? Kan jeg med stor fordel investere i flere enheder om dermed bygge en fuld Boominator i stedet? Burde jeg sige fuck det, det er trods alt kun er festivalsanlæg? Spørgsmål 2 Med hensyn til forstærkeren er der et valgt at tage (modellen er jeg afklaret med, nemlig TA2020). Problemet er, at jeg ikke ved hvilke besværligheder jeg går i møde ved at købe forstærkeren som PCB (f.eks. AMP6-BASIC-SNEAKY http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=23&catid=). Jeg forventer at fordele ved at købe den åbne PCB (i stedet for en samlet boks, som den fra MUSE) er, at der er frihed til at konfigurere ledninger, knapper og placering bedre, right? Det største problem er, at jeg ikke kan finde en vejledning på indgange og udgange. Hvis jeg vælger AMP6-B-S, hvilke komponenter bør jeg så anskaffe mig, udover selve modulet? Hvordan styres volumen på sådan et PCB, skal jeg tilslutte et potentiometer? Bør jeg, på grund af manglende erfaring bare vælge den samlede læsning fra MUSE? Spørgsmål 3 Jeg er klar over, at fordi jeg benytter en Peizo tweeter, er jeg fri for at bruge delfinter sammen med de to stk. P.audio HP-10W. Ifølge threads på siden er der dog brug for at regulere disse tweeters i forhold til mellemtonerne. Man kan flytte frekvensen, som Saturnus skriver, ved at sætte en modstand i serieforbindelse med tweeteren (fra: http://festivalanlaeg.dk/boominator-version-2-t33-10.html#p340). Jeg burde nok bare godtage dette, men noget siger mig, at det ikke er frekvensen, men selve lydstyrken der rugelres da: gif.latex?U=R*I og en højere modstand derfor resulterer i mindre strømstyrke. Er det med resistorer jeg indstiller de to tweeters til at spille godt sammen med mellemtonerne? Når forstærkeren siger at den kan give en bestemt effekt ved 4 og 8 ohm, kan forstærkeren da godt spille med en højere resistans, da den totale resistans over kanalen nu bliver:

http://latex.codecogs.com/gif.latex?\frac{1}{R_{mellemtone}}+\frac{1}{R_{tweeter}+R_{resistor}}=\frac{1}{R_{total}}

Du bliver nødt til at kopiere, inkompatibelt link Spørgsmål 4 Hvis jeg senere hen skulle opgradere Halfinatoren til en Boominator, kunne jeg i princippet købe nogle flere enheder, da Boominatoren bruger den samme forstærker. Så vidt jeg ved, er enhederne i Halfinatoren sat sådan op, at en tweeter og en mellemtone er i palellerforbindelse på hver kanal. Med Boominatorens setup (4 mellemtoner og 4 tweeters) har jeg svært ved at forestille mig, hvordan disse skulle tilsluttes med kun 2 kanaler. Er det to tweeters og to mellemtoner i peralleforbindelse per kanal? Bliver effekten ikke delt, når enhederne er i palellerforbindelse? Når der nu er 4 enheder pr. kanal i stedet for 2, vil forstærkeren så ikke kunne spille lige så højt? Spørgsmål 5 Jeg har fundet Boominatoren som SketchUp model og jeg som sagt gerne følge den for at få den bedste akustik. Hvordan følger jeg disse instruktioner, når jeg skal til at måle og save? er der et bestemt program man bruger (Google SketchUp)? Jeg skal jo helst have målene på alle pladerne, hvor 3D modellen nok er flot, men ikke til megen praktisk nytte. Bare rolig, der er ikke flere spørgsmål. Jeg forventer ikke lange og detaljerede svar (men udelukkes selvfølgelig ikke), hvis man er lidt doven kan man måske besvare hvert spørgsmål i en enkelt sætning. Det var lidt langt - men håber du hængte på! Tympanix

Re: Almen vejledning - Min første Boominator Hej Tympanix og velkommen til forummet Fedt at se du har gjort dig en masse overvejelser inden du vælger udstyr/fremgangsmåde osv. osv. Det er altid til gavn at have styr på sine ting på forhånd (selvom man også godt kan slippe afsted med at lære hen ad vejen). Nogle af dine spørgsmål er lidt en "smags-sag". Der er ikke nødvendigvis et definitivt ja/nej svar på ting som forstærkervalg og boominator vs. halfinator, men jeg vil da give dig mine svar :)Spørgsmål 1: En boominator har samme kabinet-mål som halfinatoren. Den har bare 2 halfinators adskilt af et elektronik-rum (som ikke har nogen akustisk indflydelse, mellem dem. Til 5 mand er halfinatoren helt fint. Om den står op på højkant eller ligger ned på siden har ikke nogen nævneværdig effekt. Spørgsmål 2: I sketchup kan du splitte panelerne ad og måle dem hver for sig. Hvis print-pladen købes "assembled" (altså med komponenterne loddet på) så er der ikke meget mere frihed end, man har i eksempeltvis Muse. Hvis du ønsker at have tænd/sluk- og volumen-knap sepereret kan dette også gøres ved at lodde knapper og potentiometer på de relevante inputs til en samlet forstærker, så disse ting er ikke sværere end på en "print-plade"-forstærker. Jeg ville vælge en færdig-samlet forstærker, som begynder. Og når vi nu er inde på Muse kan jeg fortælle at Canopy Sound får en ny forstærker-model med bedre komponenter inden for den næste uges tid. Samme pris som Muse står til. Den ville jeg nok anbefale at vælge fremfor Muse'en. Spørgsmål 3: Som Saturnus har forklaret mig det:

En serie modstand på en piezo dæmper ikke lyden i det brugbare frekvensområde (med mindre man vælger forkert værdi, læs: for høj værdi) den "blødgør" den ved at ændre piezoens Q-værdi, der bliver lavere jo højere værdi man vælger. Det betyder at ligesom for andre højtalere dæmpes egensvingninger. Samtidig vil man ved korrekt valgt værdi også få et 90 graders fasedrej ved de allerøverste frekvenser (over 13Khz). Dette burde egentlig have dårlige konsekvenser for lyden men det virker modsat på en piezo af en eller anden årsag.
Spørgsmål 4: Ja, du kan godt bare bygge en ekstra halfinator og sætte sammen med den eksisterende. Det vil blive svært at få pænt, men det kan fungere fint. Med en boominator parallelforbinder du til 2 af forstærkerens udgange (modstand sænkes her til 4 ohm). Spørgsmål 5: Brug Google Sketchup. Har sikkert hoppet nogle ting over i forbi-farten, men så må du bare spørge igen ;)

Re: Almen vejledning - Min første Boominator Tak for de gode svar, fantastisk hjælp at få. Dog lige nogle sidste spørgsmål, inden jeg er klar til at bestille: Havde forstået konceptet med Halfinatoren forkert. Havde forestillet mig en Boominator med enheder kun på fronten (dvs. bagsiden blank). Jeg kan se, at ved at bygge den som en Boominator skåret over på langsiden, får man effekt af denne "højtaler til højtaler" bas/mellemtone som er så eftertragtet ved Boominatoren. Jeg overvejer dog alligevel at lave den efter min egen opfattelse (Boominator med blank bagside) og undvære magnet-til-magnet effekten, indtil næste år. Så er det nemt at save huller og smide et par ekstra enheder i, på den anden side. (Budgettet er lavt med kun 5 i campen). Ville dette være en stor katastrofe? Er det rigtigt hvis jeg har den opfattelse, at en resistor i serie med tweeteren ikke på nogen måde kan ødelægge forstærkeren pga. for stor modstand på kanalen? Altså kun en for lille modstand kan ødelægge forstærkeren? Jeg mangler en headphone amp (regner med at den er nødvendig?), kan du linke en du selv bruger eller vil anbefale? I SketchUp modellen ser det ud til at håndtagende virker som basreflekser, korrekt? Derudover er der to huller ind i elektronikrummet, har det nogle betydning?

Re: Almen vejledning - Min første Boominator

Ville dette være en stor katastrofe?
Ja. Det er langt bedre at bygge den som foreslået for en halfinator. Det er næsten umligt at sætte enheder i bagefter, husk at enhederne er monteret indefra ;)
Er det rigtigt hvis jeg har den opfattelse' date=' at en resistor i serie med tweeteren ikke på nogen måde kan ødelægge forstærkeren pga. for stor modstand på kanalen?[/quote'] Impedansen næsten udelukkende styret af bassen da piezoen med seriemodstand har en impedans over 300 ohm.

Re: Almen vejledning - Min første Boominator Super! Nu er det hele på plads :) Men det med modstanden driller stadig lidt. Jeg går ud fra at jeg uden frygt kan prøve en masse forskellige modstande (så længe de er serieforbindet) uden at forstærkeren tager skade på nogen måde. Lytter jeg mig frem? Er det overhovedet nødvendigt eller feinsmeckeri?

Re: Almen vejledning - Min første Boominator Du kan sagtens prøve dig frem med forskellige værdier. Husk blot at prøve med forskelligt musik. 33 ohm er god hvis du kun spiller elektronisk og/eller forvrænget musik. 100 ohm er god hvis man foretrækker akustisk og/eller vokalbaseret musik. 47 som er den anbefalede værdi er præcis midt imellem. Endnu lavere værdier gør piezoen irriterende spids og skarp at lytte til fordi hårde T- og S-lyde bliver fremhævet. Endnu højere værdier gør piezoen tam og kedelig, uden liv og luft.

Re: Almen vejledning - Min første Boominator Kan jeg for nemhedens skyld tilslutte dette potentiometer til at styre modstanden på BEGGE piezo'er: http://elektronik-lavpris.dk/p114100/P16MLE100-STEREO_Potentiometer_164_STEREO_lin_100R_/? Der står det er et stereo potentiometer på 100 ohm, så regner med at det går fra 0 til 100 ohm. Derved ville jeg let on-the-fly kunne justere dem og jeg kan installere mit eget panel med en sweet justerbar alu-knap.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.