Jump to content
Festivalanlæg dk

Brum på anlægget

Jhjorsal
 Share

Recommended Posts

Fedt forum I har her, har brugt adskillige timer på at læse sjove og interessante tråde igennem, og kunne godt blive grebet i at ville bygge noget selv på et tidspunkt, men jeg skriver af en helt anden grund. Jeg bilder mig ind at der i sådan et forum her, sidder en del med stor viden på elektronikken i hi-fi grej, og hvis spørgsmålet falder helt uden for forummets emner, må I jo bare slette det igen, men jeg har dog valgt “Off topic”  Jeg ville på et tidspunkt have mig noget højtspillende anlæg til gildesalen i form af aktive højtalere, det endte med at blive flg. fra Earthquake.

2 stk dj-8m https://www.earthquakesound.dk/produkt/dj-8m/

2 stk FF-10 https://www.earthquakesound.dk/produkt/ff-10/

det var fra før jeg havde hørt om SoundBoks, og i dag kan jeg da godt ærge mig lidt over at jeg ikke brugte pengene lidt anderledes, for det er aldrig et anlæg jeg er blevet helt vildt glad for. Dels fordi der er voldsom meget brum på anlægget når det ikke spiller, altså mellem numrene eller inden jeg får startet op for musikken, dels fordi jeg ikke syntes det spiller højt nok, eller det vil sige - det begynder at lyde forvrænget når der bliver skruet helt op.

angående brummen har jeg prøvet at fjerne minijack til phone kablet helt fra opstillingen, det brummer stadigvæk, og Earthquake siger at det skal de gøre, jeg kan bare ikke holde ud at høre på det. Angående forvrængningen har jeg forsøgt med forskellige volume styrker fra mobilen, men skal jeg derop hvor jeg kan spille de 65 m2 op i gildesalen for fuld fest, bliver det dårlig lyd.

Så mit spørgsmål lyder til jer, hvordan kommer jeg bedst videre.

1. Kan man gøre noget ved sådan et anlæg, så man bliver tilfreds med lyden, hvis ikke.

2. Kan man bruge enhederne til et byg selv projekt, eller

3. Skal jeg sælge lortet for det, det kan give, og købe mig en Soundboks eller bygge mig et setup selv.

og ja som de fleste nok allerede har regnet ud, så er det nok ikke mig der slæber musik med til en festival, så det med at den skal være batteridrevet er ikke et must, er bare vild med konceptet. Jeg brugte de første 15 år af mit voksenliv til at starte bl.a. Grøn Koncert op, og har også været til et hav af Roskilde Festival`er, faktisk havde vi (Muskelsvindfonden) musikarrangementer hver weekend fra 1. maj til 1. sep, i 90`erne. Så tænker jeg har været der, faktisk kan jeg ikke idag tage til et musikarrangement, uden at føle mig malplaceret, hvis jeg ikke har en funktion det😂😂

Nå men det var lige lidt historie, håber der er nogen der kan hjælpe

Det med brummen kan være flere ting. ground loop eller for højt gain (som så forstærker noget ellers næsten uhørbart støj) er typisk årsagen. 
En ting du hurtigt kan prøve at gøre, er at skrue helt ned for gain på forstærkeren og helt op for volume på telefonen. Nu skruer du så op for gain lige indtil du synes det lyder forvrænget, og skruer så lidt ned igen. Her er dit max så med den telefon.

Husk dog på at hvis du smider en afspiller på med stærkere udgangssignal end din egen telefon, vil den afspiller stadig kunne få forstærkeren til at overstyre. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.