Jump to content
Festivalanlæg dk
R4LLE

SoundBoks + solceller

Recommended Posts

Hey FA! 

Vi skal nogle gutter ned og se F1 i næste weekend og jeg tager min SoundBoks med.

For at være sikker på vi ikke løber tør for strøm dernede regner jeg med at købe et solcellepanel og en laderegulator.
Regner med at købe sådan en pakke her med panel og ladereulator.
Jeg tænker også at købe et 12v deep cycle batteri med, så vi kan oplade mobiler og powerbanks.

Mit spørgsmål er så, når jeg skal oplade SB batteriet, skal det så sættes til den midterste terminal på ladregulatoren, så det lades direkte fra solcellen? 
Eller kan det oplades på den yderste terminal til højre, så det oplades fra deep cycle batteriet?
Deep cycle batteriet og SBbatteriet har jo samme spænding, så hvis jeg oplader fra deep cycle batteri til SB batteri, stopper opladningen vel når de to spændinger er ens?

På forhånd tak 😃😃

1795_a.jpg.390cb1dd8eb22dd5401e462e70c88a44.jpg

Batteriet skal til den midterste terminal. Hav kun 1 batteri tilsluttet regulatoren af gangen. 

Det giver ikke mening at de to batterier lader hinanden op. Der er strømtab gennem regulatoren, og alle batteriråd siger at man skal undgå at parrallelkoble forskellige batterier.  

Alle slags 12v batterier virker til sb, selv 220AH12v 2500kr varta batterier. Du kan derfor skifte mellem at det ene batteri lader op, og det andet sidder i sb'en. (Skal laves lidt finurligheder med stik og sådan).

Pmw regulatorer/solceller kan potentielt give støj på højttaleren hvis den er tilsluttet direkte i load(højre)

Desuden skal du huske at sb batteriet i sig selv er et deep cycle batteri. Så tænk over hvilken størrelse ekstra batteri er nødvendigt. 50w solcelle burde også være nok. Selv med konstant udnyttelse af begge usb indgange i regulatoren. 

Hvad med over afladning af deep cycle batteriet så, hvis det sættes direkte til SoundBoksen uden om regulatoren?
Vil det kunne være et problem, eller vil SoundBoksen slå fra inden det bliver alt for kritisk?

On 26.8.2019 at 18:07, R4LLE said:

Hvad med over afladning af deep cycle batteriet så, hvis det sættes direkte til SoundBoksen uden om regulatoren?
Vil det kunne være et problem, eller vil SoundBoksen slå fra inden det bliver alt for kritisk?

Aldrig sæt SB batteriet til andet end en SB eller en SB oplader. Batteriet vil højst sandsynlig beskytte sig selv, men man mister al garanti hvis det stopper med at virke. Du bør aldrig parallelforbinde et SB batteri med noget andet batteri.

@R4LLE, hvis du vælger at se bort fra, at du mister din garanti, så vil jeg på det kraftigste anbefale en laderegulator der er lavet til LiFePO4. Forskellige battericelle kemityper har forskellige min. og max. spænding. Den her kan f. eks. bruges https://www.ebay.co.uk/itm/Votronic-Duo-MPP-MPPT-Solar-Regulator-Charge-Controller-LiFePo4-Lithium-Lead-165/264022572519?epid=28008944727&hash=item3d78f8bde7:g:iQoAAOSwjwZcM-VL