Jump to content
Festivalanlæg dk

Første anlæg

MixTheMan
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Jeg har besluttet mig for at lave et anlæg - måske til festival, regner dog mest med at det skal bruges til noget sommerfest. Jeg har købt mig et batteri på 80AH - 700 ampere, og jeg har købt en Lepai TA2020 forstærker. Jeg har et par gamle højtalere, men ved ikke hvor gode de er... Jeg ville gerne have nogle andre højtalere (gerne brugte, da jeg er en fattig knægt) Har i nogle forslag til højtalere? Jeg har allerede bygget min kasse til det - den er stor, men delt op i to rum. Et til højtalere + batteri og et til 6-7 kasser øl. Jeg kan bruge alt den hjælp jeg kan få! Jeg kan sagtens lave rummene i kassen mindre eller større. Den eneste begrænsning er penge. På forhånd tak!

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Re: Første anlæg Hey MixTheMan.. og velkommen til.. Prøv at tjekke vores batteriberegner engang, men du kommer satme til at kunne spille længe på det batteri! :D Hvor mange penge vil du bruge på de højtalere? Hvis jeg var dig ville jeg tjekke DBA og finde et par højtalere med en høj følsomhed (SPL) gerne 95+ eller lignende.. Har hørt meget godt om Cerwim Vega højtalere, men har aldrig selv prøvet dem.. Du kan altid poste et link herinde når du har fundet noget og så kan vi komme med noget feedback..

Re: Første anlæg Det behøver ikke være sådan sindssyg godt jo, det skal bare være højt, og ikke helt vildt Hvad er forskellen på de to? Jeg skal bare bruge noget, hvor jeg kan lave nogle huller i min kasse og skrue højtalerne i :-D EDIT: Det må gerne være brugt :-)

Re: Første anlæg

Det behøver ikke være sådan sindssyg godt jo, det skal bare være højt, og ikke helt vildt Hvad er forskellen på de to? Jeg skal bare bruge noget, hvor jeg kan lave nogle huller i min kasse og skrue højtalerne i :-D
En højttalerenhed er den enkelte komponent i en højttaler fx en woofer eller en mellemtone.. En højttaler er en højttaler :) Okay, så du har en kasse du bare vil have et par enheder sat i? Jeg vil normalt aldrig, aldrig, aldrig anbefale nogen som helst at købe udstyr lavet til biler når det skal bruges til festival og lign men da dit budget og tekniske viden er begrænset, så gå ud og køb et komponentsæt eller et sæt standard bilhøjttalere, sav et hul i kassen og smid dem i.. Når du så har gjort det og brugt det til festivalen, så gå igang med at spare op, læs forums osv for noget mere viden og byg så et bedre anlæg til næste år :)

Ja, jeg har en kasse, hvor der bare skal nogle enheder i. Hvorfor ville du ikke bruge biludstyr? :-) Jeg har allerede købt en TA2020 :-)
Fordi højttalere til biler er lavet til at spille i et lille lukket rum - hvilket jeg ikke går ud fra du synes en mark er? ;) De er simpelthen ikke effektive nok til at konvertere elektrisk energi til akustisk (lav følsomhed). I en bil er det heller ikke nødvendigvis vigtigt fordi man altid har adgang til strøm og store forstærkere.. Men skal man sidde på en mark og udnytte et batteri så meget som muligt, så er det super vigtigt at man har højttalere der yder godt, for at sige det på godt dansk!

En ven har lige skrevet at han har et par Jamo DBP 30 Ville i tage dem? :-)
Ja, hvis de var gratis og jeg ikke har råd til andet.. Men det er jo et sæt højttalere - havde du ikke allerede en kasse du ville montere nogle enheder i?

Jo, men jeg kan vel bare tage enhederne ud tænker jeg? :-) Altså, jeg har stadig de max 1000 kroner, men hvis de andre er okay, så kan jeg vel bare tage dem!
Ja, det kan du da - det bliver bare ikke særligt godt.. Men hvis du stort ikke skal bruge nogen penge på det kan du da lege med det og så måske lære en smule :)

Re: Første anlæg Nej. Og jo. Jo, fordi du i princippet kan gøre hvad du har lyst til. Nej, fordi en højtalers lyd er summen af enhederne, delefilteret og kabinettet de sidder i. Ændrer du en ting, som f.eks. at tage dem ud af kabinettet og sætte dem i et andet kabinet, selv med identisk kabinetvolumen, ændrer du hele højtalerens lyd markant.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.