Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til boominator

mtelling
 Share

Recommended Posts

Jeg skal med en ven til at bygge en boominator til en kamp med 20-30 mennesker i samt studentervognskørsel. Vi satser på at den skal bygges med samme højtalerenheder som den originale boomblaster fra Saturnus (HP10WT og mpt-001), men er lidt i tvivl med hensyn til forstærkeren. Det vi er kommet frem til indtil videre er: http://12-v.dk/festivalanlaeg/63-forstaerkermodul-4x50w-tda7850.html Som har 4x50watt ved 4 ohm og kun skal have 12V. Ville den uden problemer kunne give god lyd med 4 HP10WT og 4 MPT-001 piezoer? Og samtidig ikke suge alt for meget strøm i forhold til den Muse 2020 man kan få på canopysounds hjemmeside? :) Alternativt er det så bedre at bruge 2 af TA2020 og så koble dem sammen? http://12-v.dk/festivalanlaeg/65-ta2020-forstaerker-modul-billig-tripath.html Ville det være let at koble dem sammen og hvordan ville det fungere med de højtalerenheder? Ville det være bedre end at bruge den anden forstærker? På forhånd tak for hjælpen! :)

Re: Forstærker til boominator Kig på databladet for chippen. Den yder ikke i nærheden af de 4x50W der bliver hævdet. Ohm's Lov dikterer: udgangseffekt per kanal (ved klipgrænsen) = forsyningsspænding i anden / det dobbelte af impedansen Da der ikke er noget på den forstærker der ændrer forsyningsspændingen og man kan ikke bryde fysikkens grundlæggende love så når du ser sådanne påstande skal du bare henlægge det som marketingssnak, ie. løgn. Desuden er det en klasse AB forstærker så den vil bruge minimum 5 gange så meget strøm som en TA2020 forstærker. Husk én TA2020 forstærker vil yde det samme som den TDA7850 forstærker på samme batteri men TA2020 vil bare være 2 kanaller med 4 ohm, og TDA7850eren vil være 4 kanaller med 8 ohm. Det er lig samme totale udgangseffekt til hver højtaler. Skal i endeligt have noget kraftigere skal i op i en amp9b (husk at den skal i selv lodde sammen) eller en TK2050 forstærker, og så køre dem på 24V.

Re: Forstærker til boominator Og hvis man tænker over hvor central forstærkeren er i et anlæg virker det dumt at vælge den absolut mest skrabede/dårligste model der kan findes, til et anlæg man bruger timevis af arbejdskræfter og tusindvis af kroner på. Køb en ordentlig TA2020'er - ikke sådan et billigt forstærkermodul der.

Re: Forstærker til boominator TA2020 er efter min mening rigeligt. Amp9 skal du KUN tage hvis du vælger at køre 24v. Der er også strømforbruget at tænke på (TA2020 bruger meget mindre end amp9). Desuden ville jeg ikke anbefale dig at købe et forstærker-kit, hvis du ikke har helt styr på hvad du laver.

Re: Forstærker til boominator Okay jeg vil nok heller ikke selv samle. Har rimelig basal forståelse af elektronik, men ikke meget mere end man lige lærer i gymnasiet i fysik ;) Vil en TA2020 også kunne spille højt nok til en tur i studentervogn? Det skal jo kunne høres lidt væk.. :) Og hvis det skulle være TA2020 ville sådan her så være en idé? http://www.ebay.com/itm/Topping-TP20-MK ... 3f228f4e66

Re: Forstærker til boominator Eller denne: http://www.aliexpress.com/store/product ... 27090.html Eller: http://www.ebay.com/itm/Indeed-Tripath- ... 0622735502 Og hvis vi så ville have mere lyd, er det så muligt at koble to af dem sammen i parallel så de driver to højtalere hver? Man kan vel splitte inputtet så de bare får halvdelen hver? Eller ville det bare være dumt at bruge to?

Re: Forstærker til boominator Om det er højt nok er jo en smagssag. Jeg ville syntes det var helt fint til min vogntur (student fra 2009). Vil anbefale Indeed TA2020 fra Canopy Sound. Med import moms, post dk gebyr osv. kommer du alligevel til at betale omkring den samme pris, men du får dansk købelov og hurtig levering hos Canopy Sound - det gør du ikke fra Hong Kong.

Re: Forstærker til boominator Det lyder rimelig fornuftigt, vil også langt hellere bestille fra DK havde ikke lige set at den kom på lager d. 26. Hvad gør man så med fire højtalere når den kun har to output - skal man koble to af højtalerenhederne i parallel og så videre i parallel til piezoerne?

Re: Forstærker til boominator

Eller ville det bare være dumt at bruge to?
Det ville bare være dumt. Nu skrev jeg jo formlen ovenfor, så som du kan regne ud giver en forstærker hvor to højtalere er i parallel det samme til hver højtaler som to forstærkere med en højtaler på hver kanal. Husk at piezoer ikke tæller som rigtige højtalerenheder. De må ikke sættes direkte på en forstærkerudgang uden at sidde parallel over en modstand, fx. en basenhed.

Re: Forstærker til boominator Jeg tror jeg har postet det i Boominator tråden et eller andet sted. Men hvis I alligevel køber alle delene fra Canopy sound fra sådan en Boominator pakke, så mener jeg de leverer udførlige instruktioner til. (Ikke at jeg ved det).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.