Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Alex

Tandstik V1

Recommended Posts

Så skete det endelig. Min lille 3D printede højttaler fik kommentaren, om den ikke kunne spille højere. Jeg tog det meget personligt, og gør derfor klar til modangreb nu. 

Jeg har før luftet planen lidt, men der er sket ændringer. Info kommer i morgen tidlig. Indtil da et billede. 

Toothpick.png

Okay, så fik jeg taget mig sammen! 

Dette build bliver mit sidste selvbyg i lang tid (med mindre vi går amok til Roskilde med bas), så den får hele armen. Der bliver ikke sparet på noget. Dette afspejles også i størrelsen, så jeg går til den i fitness for at kunne transportere højttaleren. 

Bund: Denne kan jeg ikke tage æren for. Det er en cubo12 i modificeret udgave for at kunne nå 40 Hz. Den skulle gerne ende med en følsomhed på omkring 93  dB, men vi må se, hvad der sker. Hvad der er helt sikkert, så er det, at den kommer til at kunne spille langt højere end alle andre kommercielle transportable BT højttalere. 

Mid: RCF MB12N251 kommer til at stå for denne. Den bliver smidt i et lukket kabinet på cirka 30 liter. Dette giver den mulighed for at nå dybt nok til at kunne blende med bunden og giver den gode lydkvalitet fra lukkede kabinetter. Følsomheden er 96 dB, så det bliver intet problem at spille op her. Jeg deler den ved cirka 1600 Hz, måske lavere. 

Top: B&C DE250. En gammel klassiker. Jeg skulle egentligt have valgt en anden CD, men det hele gik lidt hurtigt, så jeg endte med denne. Jeg håber at kunne dele ved 1500 med et stejl filter, men tiden må vise, hvad der er muligt. Følsomheden er 108 dB, noget mindre når den bliver smidt på det horn (RCF HF101) jeg har købt, men RIGELIGT!  Spredningen på hornet er 70 x 90 grader, så jeg håber det kommer til at passe til midbass spredningen ved 1500 Hz. 

Det hele bliver drevet af Bassface dB 4.3. Genial forstærker, god effektivitet. Meget alsidig, lille størrelse og billig (vi brugte 4.2 sidste år på Roskilde, og den ene dag brugte vi 200 Wh, hvilket svarer til cirka 16 Ah. Det er over hele dagen på fuld hammer Det er fandme okay! (jeg har i øvrigt flere målinger, hvis folk er interesseret. Også i 2x Cubo15 og omnitop12). Jeg kiggede på forstærkere i lignende størrelse, og det kan bare ikke lade sig gøre til den pris, på trods af at jeg endda får den hjem fra England. + Jeg slipper for at rode med step up converter. Win - win. 

Strøm kommer fra et 20 Ah LiFePO4 batteri med indbygget BMS og bluetooth til at monitorere afladning, SOC, temperatur og meget andet. Det vejer 3 kg., og jeg glæder mig så meget til at få det hjem! 

Jeg smider et bluetooth 5.0 modul med multipoint (noget i stil med det i soundboks) så jeg kan koble mange højttalere sammen (i fald af at jeg bygger flere). Det kan mange andre ting, f.eks. kan man kode EQ og filtre direkte ind i chippen, men det kræver lidt ekstra udstyr, som jeg ikke er interessret i. Jeg deler og laver nemlig EQ med en Sure DSP. Jeg har arbejdet med den før og den er intet mindre end genial. Den kan helt seriøst alt. Jeg kommer nok til at lave et program, så man kan skifte mellem udendørs EQ og indendørs EQ + nogle andre ting måske. 

Det bliver ikke en lille højttaler, bestemt ikke. Men hvis jeg skal transportere en højttaler, som er lidt større end en soundboks, for at få smilet væk fra alle de smarte teenagedrenge med deres færdigkøbte soundbokse de har fået til jul, så gør jeg det med glæde! ;) Min kommer til at måle 100 cm x 37.5 cm x 53 cm (H x B x D). Oprindeligt var den tiltænkt at være 90 cm x 42 cm x 42 cm, men så skulle jeg bygge en normal Cubo12, og den når ikke helt 40 Hz fladt, så det blev som det nu engang gjorde. 

Mit estimat er at vægten bliver 30-37 kg. Så det er mega easy, det er lige før at man kan bruge den til at curle jo! Jeg har tænkt på at fylde den med sand, så man kan bruge den til at bænke, men jeg har ikke helt fundet ud af, om det er den vej jeg går endnu. 

Det var min wall of text. Jeg håber det kan skabe lidt fed debat. 

On 9.1.2020 at 02:25, Alex said:

"Jeg tog det meget personligt, og gør derfor klar til modangreb nu"

TRIGGERED

15 hours ago, Alex said:

Mid: RCF MB12N251

Top: B&C DE250. En gammel klassiker. 

JEG KAN ANBEFALE Beta-CX12 + ASD1001. Den er FANTASTISK. Og du sparer plads (CX12 er coaxial) så intet behov for horn-flare. Køb evt delefilteret der er specielt designet til formålet. Jeg har dem i under 25L (tror måske 22L). Lukket cab. Mega tight. Lækker lyd.

15 hours ago, Alex said:

Bund: Denne kan jeg ikke tage æren for. Det er en cubo12 i modificeret udgave for at kunne nå 40 Hz. Den skulle gerne ende med en følsomhed på omkring 93  dB, men vi må se, hvad der sker. Hvad der er helt sikkert, så er det, at den kommer til at kunne spille langt højere end alle andre kommercielle transportable BT højttalere. 

Det kan være at Paraflex kan hjælpe dig med et resonable, men stadig godt cab. Du må gerne skrive. Har brugt en del tid på at diskutere den slags kabinetter med en af det founders. Jeg har også selv lavet et design :D

15 hours ago, Alex said:

Det hele bliver drevet af Bassface dB 4.3. Genial forstærker, god effektivitet. Meget alsidig, lille størrelse og billig (vi brugte 4.2 sidste år på Roskilde, og den ene dag brugte vi 200 Wh, hvilket svarer til cirka 16 Ah. Det er over hele dagen på fuld hammer Det er fandme okay! (jeg har i øvrigt flere målinger, hvis folk er interesseret. Også i 2x Cubo15 og omnitop12). Jeg kiggede på forstærkere i lignende størrelse, og det kan bare ikke lade sig gøre til den pris, på trods af at jeg endda får den hjem fra England. + Jeg slipper for at rode med step up converter. Win - win. 

Strøm kommer fra et 20 Ah LiFePO4 batteri med indbygget BMS og bluetooth til at monitorere afladning, SOC, temperatur og meget andet. Det vejer 3 kg., og jeg glæder mig så meget til at få det hjem! 

Det er sku en fin plan. Nemt og praktisk.

Kan dog godt anbefale at bygge en batteripakke selv på 46V og så køre direkte på Sure boards. Det fylder meget lidt og så kan du lave batteriet så stort du vil :D

Glæder mig til at se mere. Det er også godt med lidt aktivitet her på højtaler forummet

EDIT:

Undersøg træsorten poplar. Vejer 30% mindre

10 hours ago, Nicolai Grymer said:

JEG KAN ANBEFALE Beta-CX12 + ASD1001. Den er FANTASTISK. Og du sparer plads (CX12 er coaxial) så intet behov for horn-flare.

Jeg har kigget på en række coaxial højttalere. Problemet med dem er, at de gode er meget dyre. Den du nævner, passer desværre ikke til mit build. Hvis jeg brugte den sammen med ASD1001, så ville jeg skulle dele ved omkring 2000-2500, og så langt op vil jeg ikke tage en 12" enhed, for den begynder allerede at beame ved omkring 1100 Hz. Det gode ved et horn er at den loader CD'eren (i mit tilfælde ned til 1000 Hz) og øger følsomheden ved at reducere spredningen. Det gælder om at matche spredningen af hornet med spredningen af wooferen :)

Det kan være at Paraflex kan hjælpe dig med et resonable, men stadig godt cab.

Alt er et kompromis. Jeg synes derfor at Cubo12 mod er et godt kompromis mellem størrelse, hvor dybt den går samt følsomheden. Desuden er den simpel at bygge + jeg kender lyden fra tidligere Cubo design, så jeg ved hvad jeg får. Jeg har dog lagt mærke til, at man bliver ved med at gå lidt større og større, fordi man hele tiden vil have mere output og dybde. Jeg blev nødt til at stoppe mig selv til sidst, haha.. 

Kan dog godt anbefale at bygge en batteripakke selv på 46V og så køre direkte på Sure boards. Det fylder meget lidt og så kan du lave batteriet så stort du vil :D

True, men det kan næsten ikke betale sig længere. Yderligere er der mange fordele ved at køre 12v, fordi så mange andre apparater bruger den spænding. Der er efterhånden mange lithium batterier til en rimelig pris + gode features. Så slipper man for at rode med punkt lodning, bms og andre potentielt farlige ting. Det batteri jeg køber (som nu er gået hen og blevet et 50 Ah) har bluetooth som kan vise afladningsstrømstyrke og fortælle hvor mange minutter afladning der er tilbage, hvilket jeg synes er genialt! :D 

Undersøg træsorten poplar. Vejer 30% mindre

Jeg kiggede faktisk godt på noget poppel (blev inspireret af soundboks), men der findes ikke noget godt som er let tilgængeligt. Det eneste jeg kunne finde var 5 lags til samme pris som birkefiner. Birk har så bare den fordel, at det er langt mere robust og vejrbestandigt. Hvis jeg skal slæbe 7 kg. ekstra i træ, så gør jeg det gerne, såfremt det er mere holdbart :D 

11 hours ago, Alex said:

Jeg har kigget på en række coaxial højttalere. Problemet med dem er, at de gode er meget dyre. Den du nævner, passer desværre ikke til mit build. Hvis jeg brugte den sammen med ASD1001, så ville jeg skulle dele ved omkring 2000-2500, og så langt op vil jeg ikke tage en 12" enhed, for den begynder allerede at beame ved omkring 1100 Hz. Det gode ved et horn er at den loader CD'eren (i mit tilfælde ned til 1000 Hz) og øger følsomheden ved at reducere spredningen. Det gælder om at matche spredningen af hornet med spredningen af wooferen :)

Det er selvfølgelig rigtig. Horn-spredningen tror jeg heller ikke er såååå høj igen på min ASD1001. Men det er virkelig bare en dejlig højtaler. Så dejlig at jeg skiftede mine B&O toppe til min pc ud med dem haha. Fantastisk klarhed. Men det kan du sikkert også - Såfremt du tager dig god tid til at crossover ordentligt - få ud af dine enheder. Her tror jeg altså jeg vil foreslå at lege en masse med indstillingerne. Har fået en ide om at den bedste crossover mellem mid / top aldrig er et stejlt crossover. Tværtimod er det når enhederne arbejder sammen i det cross-over området at det lyder bedst :) Mener også at Tony Andrews snakker om det i et interview

11 hours ago, Alex said:

Alt er et kompromis. Jeg synes derfor at Cubo12 mod er et godt kompromis mellem størrelse, hvor dybt den går samt følsomheden. Desuden er den simpel at bygge + jeg kender lyden fra tidligere Cubo design, så jeg ved hvad jeg får. Jeg har dog lagt mærke til, at man bliver ved med at gå lidt større og større, fordi man hele tiden vil have mere output og dybde. Jeg blev nødt til at stoppe mig selv til sidst, haha.. 

Er det for at få goderne fra et 3-vejs? - Hvis nu du lavede en stor 2x12" højtaler i stedet, kan det så passe at en cubo12 mod kan overgå den?

Har ledt lidt efter designet men kan ikke finde planer eller simulationer nogle steder. Er det noget du er frisk på at dele? :)

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Det er selvfølgelig rigtig. Horn-spredningen tror jeg heller ikke er såååå høj igen på min ASD1001. Men det er virkelig bare en dejlig højtaler. Så dejlig at jeg skiftede mine B&O toppe til min pc ud med dem haha. Fantastisk klarhed. Men det kan du sikkert også - Såfremt du tager dig god tid til at crossover ordentligt - få ud af dine enheder. 

Det havde bestemt også været lækkert at kunne spare noget plads + der er mange fordele ved at have midrange og høje toner fra samme punkt :D 

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Er det for at få goderne fra et 3-vejs? - Hvis nu du lavede en stor 2x12" højtaler i stedet, kan det så passe at en cubo12 mod kan overgå den?

Har ledt lidt efter designet men kan ikke finde planer eller simulationer nogle steder. Er det noget du er frisk på at dele? :)

Det er for at få goderne fra en 3 vejs, ja. Planen var egentligt også, som du foreslog, men efter at have fået enhederne hjem, faldt jeg over cubo12 mod og fordelene. Følsomheden er sammenlignelig mellem 2x12 og Cubo12mod, selvom en standard Cubo12 havde været optimal for kick og effektivitet. Yderligere har cubo den fordel, at excursion bliver formindsket betragteligt. hvilket er rart når jeg kun har 5 mm xmax at lege med (dog laaaaangt mere for xlim). Der er også andre fordele som f.eks. mindsket group delay og at højttalerne ikke behøver at spille både bas og midrange, hvilket forbedrer midrange. Jeg har prøvet at finde en mellemvej mellem høj følsomhed og hvor dybt det spiller. 

Der er nogle målinger af standard Cubo12 vs 18" 175 liter kabinet tunet til 37 Hz. Der vinder Cubo12 fra 50-55 Hz og opefter. Ved Cubo12 mod ofrer man noget af følsomheden mellem 50-70 Hz for at kunne nå 40 Hz, cirka 3 dB. Jeg har så bygget den lidt bredere end den originale cubo12 mod plan, hvilket vil sige, at jeg vinder noget af følsomheden mellem 50-70 Hz tilbage, så forhåbentligt går det hele op. Jeg mister dog lidt high end extension, men det kan jeg godt leve med. 

Hvis man skriver til mr. cubo, så sender han planerne, men der er som sagt ingen målinger eller simulationer :)

2 hours ago, Alex said:

Ved Cubo12 mod ofrer man noget af følsomheden mellem 50-70 Hz for at kunne nå 40 Hz, cirka 3 dB. Jeg har så bygget den lidt bredere end den originale cubo12 mod plan, hvilket vil sige, at jeg vinder noget af følsomheden mellem 50-70 Hz tilbage, så forhåbentligt går det hele op. Jeg mister dog lidt high end extension, men det kan jeg godt leve med. 

Hvis man skriver til mr. cubo, så sender han planerne, men der er som sagt ingen målinger eller simulationer :)

Hvis man får hele 10hz mere, så kunne jeg godt forestille mig at ofringen er ret væsentlig. Men det kan selvfølgelig godt være at jeg tager fejl :)

5 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvis man får hele 10hz mere, så kunne jeg godt forestille mig at ofringen er ret væsentlig. Men det kan selvfølgelig godt være at jeg tager fejl :)

Jeg er helt enig, jeg føler man mister meget af den "varme" følelse af bunden, hvis man kun har respons til 50 Hz :)