Jump to content
Festivalanlæg dk
Jhk

Gode råd til 5v forstærkere.

Recommended Posts

Hej

Jeg skal til at starte et projekt op, hvor jeg skal lave højtalere med mine elever.

Jeg vil rigtig gerne lave en løsning, hvor strømkilden er deres powerbanks.

Er der nogle som har erfaring med 5v forstærkere? Og hvor de skal købes? 

Det skal ikke være fantastisk lyd, men meget gerne ikke være støj.

Mit budget er meget begrænset.

Mvh

Jeppe

9 hours ago, Jhk said:

Hej

Jeg skal til at starte et projekt op, hvor jeg skal lave højtalere med mine elever.

Jeg vil rigtig gerne lave en løsning, hvor strømkilden er deres powerbanks.

Er der nogle som har erfaring med 5v forstærkere? Og hvor de skal købes? 

Det skal ikke være fantastisk lyd, men meget gerne ikke være støj.

Mit budget er meget begrænset.

Mvh

Jeppe

Så vidt jeg ved er de flest powerbanks også 12v så jeg ville næsten råde dig til at købe en maxamp den sluger ingen strøm

50 minutes ago, Mortensen said:

Så vidt jeg ved er de flest powerbanks også 12v så jeg ville næsten råde dig til at købe en maxamp den sluger ingen strøm

Nej, de er alle 5v, ellers brænder du sku laderegulatoreren i mobilen af 😉 

Der findes forstærkere, som kan køre på 5v, men deres udgangseffekt er meget lille. Du kan evt. kigge lidt på ebay efter noget.

Alternativt kunne du kigge efter nogle små step up convertere, både disse og f.eks. en tpa3118 forstærker kan fås meget billigt (cirka 10 kr. stykket) fra ebay 😊

Edit: ved lidt søgning kan jeg se, at nogle af de nye powerbanks med usb c udgang kan levere op til 20v, men jeg går ud fra, at der skal specielt hardware til at kommunikere med powerbanken for at fortælle den, hvilken spænding der skal leveres 😊

Hej

Tak for input. Jeg regner ikke med, at nogle af mine elever har powerbanks som kan levere mere end 5v.

Jeg har kigget ind i TPA modeller. Jeg vil dog rigtig gerne arbejde med bluetooth, så jeg ikke får en ekstra udgift med kabler. Derfor har jeg kigget på denne TPA3110 - https://www.aliexpress.com/item/32947896318.html?spm=a2g0o.detail.1000014.7.1e8d2f556pbDFy&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.128125.0&scm_id=1007.13338.128125.0&scm-url=1007.13338.128125.0&pvid=5e340d56-c574-4a0e-8e83-d3d1b6a0c7b7&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.13338.128125.0,pvid:5e340d56-c574-4a0e-8e83-d3d1b6a0c7b7 Kunne den være noget?

Som step up har jeg fundet den her: https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Step-up-Conversion-Module-MicroUSB-2V-24V-to-5V-28V-9V-12V-24V-FNML/352931409567?hash=item522c59ee9f:g:Oa8AAOSw6n5XqjYw Den er perfekt i forhold til dens micro USB input, da de fleste powerbanks lades med dette kabel.

Kunne det være en solid løsning? Og som I kan se, så prøver jeg virkelig at holder udgifterne nede.

Mvh

On 29.1.2020 at 11:21, Jhk said:

Hej

Tak for input. Jeg regner ikke med, at nogle af mine elever har powerbanks som kan levere mere end 5v.

Jeg har kigget ind i TPA modeller. Jeg vil dog rigtig gerne arbejde med bluetooth, så jeg ikke får en ekstra udgift med kabler. Derfor har jeg kigget på denne TPA3110 - https://www.aliexpress.com/item/32947896318.html?spm=a2g0o.detail.1000014.7.1e8d2f556pbDFy&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.128125.0&scm_id=1007.13338.128125.0&scm-url=1007.13338.128125.0&pvid=5e340d56-c574-4a0e-8e83-d3d1b6a0c7b7&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.13338.128125.0,pvid:5e340d56-c574-4a0e-8e83-d3d1b6a0c7b7 Kunne den være noget?

Som step up har jeg fundet den her: https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Step-up-Conversion-Module-MicroUSB-2V-24V-to-5V-28V-9V-12V-24V-FNML/352931409567?hash=item522c59ee9f:g:Oa8AAOSw6n5XqjYw Den er perfekt i forhold til dens micro USB input, da de fleste powerbanks lades med dette kabel.

Kunne det være en solid løsning? Og som I kan se, så prøver jeg virkelig at holder udgifterne nede.

Mvh

Ser umiddelbart fornuftigt ud, jeg havde også tænkt at lave et lille modul til min minirig, så jeg altid kunne teste lyd af, bare den var med, men kom aldrig til et endelig hvad jeg skulle bruge, men det her ser nu meget godt ud.

Man skal bare huske man er begrænset af hvor mange A powerbanken giver.

Men de fleste smider vel 2-3A.

Så rundt regnet 10watt

Jhk, du er på rette spor, men der er et par ting du skal være opmærksom på.

A. Hvor store HTér skal drives af forstærkeren. Hvis du holder dig til 5V får du ikke mere end et par watt, men til rigtig meget er det godt nok.

B. Du skal passe lidt på med at sætte alt for mange forskellige moduler sammen. DC-DC konvertere kan godt overlejer en del støj på den strøm de levere, specielt de billige og BT-mouduler er ofte fantastiske til at samle den slags op !. Så skal du bruge endnu et lille modul til galvanisk adskillelse osv.

C. Ali har altså et lille forstærker modul med BT beregnet til 5V. Tror enda jeg selv har købt det men aldrig kigget på det.

Hej alle jer.

Tak for inputs - de er meget værdsat.

Jeg har købt lidt forskelligt ind. Løsningen som jeg har nævnt ovenfor, men også moduler på 5v med BT, som du nævner tlmadsen. Det hele er dog længe undervejs grundet de givende omstændigheder i oplever i øjeblikket, men jeg skal nok give lyd fra mig, når jeg har prøvet mig frem med de forskellige ting.

Mvh

Jeppe