Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken forstærker?

Jones
 Share

Recommended Posts

Kære alle potentielle hjælpere

Jeg skal forsøge at kaste mig ud i byg-et-cykel-anlæg, med formål at kunne spille højt (som i ret højt) i ca 10-12 timer. Mit spørgsmål er bare, hvilken forstærker skal jeg bruge ift. til de højttalere jeg har?

Højttalere:

6 stk 

Peak output power  300W 
Continuous output power  100W 
Normal output power  120W 

Max. sound pressure level (@1m/w)  88 dB 
Nominal impedance  4 Ohm 

1 stk subwoofer

Har ikke lige spacifikationerne, med den hedder Xzound og ligner noget der kan købes i t-hansen.

2 stk. 12v 60ah batteri

ALLE input har interesse, også hvis men har forslag til en anden højttaler-opsætning.

På forhånd tak.

Kh

Hvis du ikke kender til noget med at designe højttalere, så vil jeg fraråde dig at købe vilkårlige højttalere og smække dem i et kabinet uden dertil designede filtre og lignende.

Det bedste råd jeg har til dig lige nu, er at kigge på nettet efter guides til hvordan man designer og bygger en højttaler. Det er slet ikke så slemt, hvis man bare holder sig til det basale og ikke har usandsynligt høje forventninger til sit første anlæg. 

Lige nogle hurtige tips. 

Antal watt højttalere er nomineret til at kunne håndtere er ligegyldigt, mange gange er det de mekaniske kræfter, som sætter den egentlige begrænsning. 

Det er er ikke vigtigt at få forstærker effekt og højttalere nominering til at passe. For meget effekt kan ødelægge højttalere, for lidt effekt og mulig clipping kan også ødelægge højttalere. 

Der findes en masse gode gratis designs på nettet, freespeakerplans har f.eks. nogle. 

Hvis du gerne vil kunne spille højt, så skal du som minimum have fat i nogle højttalere med en følsomhed på noget omkring 93 dB og opefter, især når der er tale om et anlæg drevet af batterier. 

Du er velkommen til at spørge om andre ting, når du har læst lidt mere på sagerne, og forhåbentligt har fået en bedre idé om, hvordan det hele skal hænge sammen :)

Husk desuden kun at bruge klasse D forstærkere, de har den højeste effektivitet. 

Tak for din tid og svar Alex.

Nu har jeg prøvet at læse en masse. Og har prøvet at kigge på forskellige højttalere med en højere følsomhed (93+). Hvad jeg stadig ikke kan forstå, er hvad der gør at en forstærker og højttalere "passer sammen" og hvad der gør at de ikke gør.?!

Kh

9 minutes ago, Jones said:

Tak for din tid og svar Alex.

Nu har jeg prøvet at læse en masse. Og har prøvet at kigge på forskellige højttalere med en højere følsomhed (93+). Hvad jeg stadig ikke kan forstå, er hvad der gør at en forstærker og højttalere "passer sammen" og hvad der gør at de ikke gør.?

Der er ikke noget der gør, at en forstærker og højttaler passer sammen. En forstærker kan bruges til alle slags højttalere, for det meste. 

Det er vigtigt, at modstanden/impedansen af højttaleren eller systemet ikke kommer under, hvad forstærkeren kan klare. For det meste kan bilforstærkere klare 4 ohm, men nogle er også stabile ved 2 ohm og 1 ohm. 

Typisk kommer højttalere enten med en impedans på 4 eller 8 ohm. 

Hvis du parallelforbinder 2x 8 ohms højttalere, så får systemet en samlet modstand på 4 ohm. Hvis de derimod serieforbindes, så får systemet en modstand på 16 ohm 😊

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.