Jump to content
Festivalanlæg dk

Impedans i en halfinator

Skayze
 Share

Recommended Posts

Davs Min lillebror vil lave en halfinator til Roskilde, og det er selvfølgelig mig der står for at bygge den. Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål. I en boominator er 2 af højttalerenhederne jo parallelforbundet, hvilket halverer impedansen fra 8 ohm til 4 ohm. I en halfinator kan dette jo ikke lade sig gøre, og derfor vil impedansen være 8 ohm. Mit spørgsmål er så, hvor meget betyder dette for lydstyrken? Vil det betyde at en boominator spiller 4 gange højere end en halfinator? If so, er det jo lidt noget crap :P

Re: Impedans i en halfinator

Mit spørgsmål er så' date=' hvor meget betyder dette for lydstyrken? Vil det betyde at en boominator spiller 4 gange højere end en halfinator? If so, er det jo lidt noget crap :P[/quote'] 4 gange mere forstærkereffekt er ikke lig med 4 gange høj volumen. Det er faktisk ikke engang i nærheden. Der skal ti gange mere forstærkereffekt til for at spille dobbelt så højt. dB skalaen er logaritmisk.

Re: Impedans i en halfinator Ved godt at den er logaritmisk, men for hver gang du fordobler antallet af højttalerenheder, stiger lydtrykket med 3db - fordobling. Og med dobbelt så meget forstærkereffekt kommer endnu en fordobling - altså 4 gange i alt :)... Right? Anyways, mono it is then. Men mener at have læst noget med at en kanal der er ubrugt kan ende med at brænde forstærkeren af... Pis og papir? Oder was?

Ved godt at den er logaritmisk' date=' men for hver gang du fordobler antallet af højttalerenheder, stiger lydtrykket med 3db - fordobling. Og med dobbelt så meget forstærkereffekt kommer endnu en fordobling - altså 4 gange i alt :)... Right?[/quote'] 4x = 6dB lydtryk der skal 10dB til for at lydstyrken, også kaldet volumen, er dobbelt så høj Læg mærke til at der er forskel på de to begreber lydtryk (hvor meget energi der er i luften) og lydstyrke (hvor højt et givet lydniveau opleves). Jeg skal huske sige at det er direkte dumt kun at bruge en kanal da effekten til hver højtaler jo er det samme. Men at effektivitetten er lavere i lavere impedanser.

Re: Impedans i en halfinator I stand corrected, troede lydtrykket og lydstyrken var det samme :) Hvorfor er det dumt kun at bruge en kanal, hvis man kan sænke impedansen til det halve? Og ja, effektiviteten er lidt bedre ved 8ohm, men så kan den jo heller ikke spille lige så højt - ved ikke om 1 sæt højttalerenheder ved 8ohm er nok

I stand corrected, troede lydtrykket og lydstyrken var det samme :) Hvorfor er det dumt kun at bruge en kanal, hvis man kan sænke impedansen til det halve? Og ja, effektiviteten er lidt bedre ved 8ohm, men så kan den jo heller ikke spille lige så højt - ved ikke om 1 sæt højttalerenheder ved 8ohm er nok
Som saturnus lige skrev:
Men at effektivitetten er lavere i lavere impedanser.

Re: Impedans i en halfinator Lol... Of course.. Når du skriver det sådan er det jo ret åbenlyst - ingen forskel xD Forresten, hvor ligger jeres camp? Kan være jeg lige kommer forbi og hilser på den store Saturnus :)

Re: Impedans i en halfinator Det kan da kun blive lidt ekstra spændende til meetup i år, med op til flere nye medlemmer af boominator-familien. Phaedras skulle jo gerne have en Mini med, og jeg skal personligt nok få slæbt vores Mega med hele vejen fra M :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.