Jump to content
Festivalanlæg dk

Nyt byggeri

MSvendsen
 Share

Recommended Posts

Hej. 

Jeg overvejer at lave en ny soundboks ligende højttaler med nogle dele jeg har fra en gammel en. 

Jeg har et forstærker board liggende, som er rated til 2x100W ved både 4, 6 og 8 ohm. Jeg vil du helst ned på de 4 ohm. 

Derfor har jeg kigget på nogle nye højttaler enheder der kunne gå til og har fundet de her 

https://m.thomann.de/dk/celestion_tf0818mr.htm?o=1&search=1583936696

En 8" Celestion TF0818MR med 100W RMS og en følsomhed på 99 dB 1W/1m. Den er 8 ohm så jeg tænkte at parallel forbinde med en piezo diskant for at komme ned på de 4 ohm.

Frekvens området er 800 til 5000 Hz og piezo er 4000 til 20000 Hz så det burde jo passe sammen. 

Jeg ved ikke så meget om højttaler enheder så hvad er jeres input? Tror i den kan bruges i en Soundboks inspireret festival højttaler. Umiddelbart tænker jeg selv at den ville være perfekt når den matcher watt med forstærkeren og leverer 99 dB. 

Hej MSvendsen

Det er en del som skal på plads.

A. Dit forstærker board. Næsten ingen forstærker giver det samme ved forskellige impedance. En helt teoretisk perfekt forstærker vil fordoble udgangs effekten ved en halvering af impedancen (de finde ikke i virkelighed, da der altid er lidt tab). Få styr på hvad dit board kan og ikke mindst ved hvilken spænding.

B. Den enhed du linker til er en mellemstore. Hvad skal der ske med bassen ?

C. Hvis du parallelforbimder to 8-ohm enheder der spiller i hver deres frekvensområde, får du ikke 4 ohm, da forstærkeren kun “ser” den enhed der spiller i området, altså 8 ohm.

D. Brug af piezo-diskanter. Det er korrekt at de kan tåle det fulde frekvensområde, men kun spiller i diskanten. De spiller dog MEGET bedre, hvis du giver dem et delefilter. Sæt en effektmodstand i parallel med enheden, f.eks 4 ohm også en kondensater i serie, som 1.ordens delefilter. Del ikke under 3khz

5 hours ago, tlmadsen said:

Hej MSvendsen

Det er en del som skal på plads.

A. Dit forstærker board. Næsten ingen forstærker giver det samme ved forskellige impedance. En helt teoretisk perfekt forstærker vil fordoble udgangs effekten ved en halvering af impedancen (de finde ikke i virkelighed, da der altid er lidt tab). Få styr på hvad dit board kan og ikke mindst ved hvilken spænding.

B. Den enhed du linker til er en mellemstore. Hvad skal der ske med bassen ?

C. Hvis du parallelforbimder to 8-ohm enheder der spiller i hver deres frekvensområde, får du ikke 4 ohm, da forstærkeren kun “ser” den enhed der spiller i området, altså 8 ohm.

D. Brug af piezo-diskanter. Det er korrekt at de kan tåle det fulde frekvensområde, men kun spiller i diskanten. De spiller dog MEGET bedre, hvis du giver dem et delefilter. Sæt en effektmodstand i parallel med enheden, f.eks 4 ohm også en kondensater i serie, som 1.ordens delefilter. Del ikke under 3khz

Hej @tlmadsen tak for svar jeg kan godt se at der er en del, der skal styr på.

Det er denne forstærker: https://www.tinyosshop.com/tsa7510b

Den får 24V i mit nuværende setup. 

Jeg har vedhæftet noget data på den som jeg ikke helt selv forstår

Ved mit sidste byg havde jeg bare 2 stk 10" bas/mellem tone med 75w rms med følsomhed på 93dB. Men nu vil jeg bare gerne bygge noget der spiller lidt højere. Så jeg leder egentlig efter en højttalerenhed der ville kunne mest muligt ud af forstærkeren. 

Udklip.PNG

16 hours ago, MSvendsen said:

Så jeg leder egentlig efter en højttalerenhed der ville kunne mest muligt ud af forstærkeren. 

Lad være med at kigge på, hvor mange watt højttaleren er opgivet til at kunne klare, du kan ikke bruge det til noget. 

Du skal simulere det i et program, finde højttalere med passende T/S parametre, en god følsomhed og vælge enheder hvor begge højttalere kan overlappe hinandens spillefrekvens så du kan lave et ordenligt delefilter. 

Bare fordi en fabrikant angiver at en 21" enhed kan spille fra 30-3000 hz så betyder det ikke, at det på nogen måde vil lyde godt 😅

Okay tak for svar @Alex

har prøvet mig lidt frem med noget i WinISD hvor jeg har indtastet 2 af de her Monacor 10" SP-252E i et lukket kabinet. https://www.disconetto.dk/shop/10-hoejttaler-sp-252e-12773p.html

Det er de enheder jeg har i mit nuværende setup. 

Den siger at volumen på min box skal være 123,15 liter, hvilket jeg synes lyder som ret meget. 

I mit nuværende setup har jeg en lukket box der måler 40x30x30 cm. det giver lidt under 60 liter og det lyder okay egentlig okay. 

test.PNG

Test 2.PNG

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.