Jump to content
Festivalanlæg dk

AUX til forstærker

jonatan
 Share

Recommended Posts

Hejsa Er igang med at finde ud af hvad jeg skal bruge til campens anlæg, og har fået at vide flere steder fra at man skal holde sig væk fra bilradioer da de bruger for meget strøm, så jeg har grundlæggende 3 spørgsmål: 1.Bruger moderne bilradioer meget strøm, har fået at vide at alle moderne bilradioer bygges med en D-klasse forstærker, men ved ikke om det passer? 2. Kan slutte en iPod/MP3 til en forstærker(evt. en tripath fra 41hz.com?) med AUX, eller skal man bruge et eller andet "bindeled"? 3. Hvad er en MOSFET forstærker? Mvh Jonatan

Reply To: AUX til forstærker Hej Jonathan

Moderne bilforstærkere/radioer er som regel i klasse B. Effektiviteten i forstærkeren er ikke så højt prioriteret til en bil, da det sjældent er længere end 1-2 timer den skal køre uden moteren er tændt. Jeg venter stadig på at få en hjem fra 41hz.com, så jeg ved ikke helt præcist hvor hvad skal gå til, men du skal have et min-jack til phono kabel - så skulle den kunne sættes direkte til. MOSFET er rigtig godt forklaret af Wikipedia - der er ikke så meget til det :)

MOSFET er et akronym for Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor, som på dansk kaldes metal-oxid-halvleder-felteffekttransistor. En MOSFET er en af flere transistortyper, som er elektriske komponenter lavet af halvlederfaststof og formet som en chip og pakket ind i et hus med typisk tre eller fire ben (også kaldet terminaler). Deres formål i næsten al elektronik er at forstærke elektriske signaler (analog styring) eller fungere som en elektrisk kontakt (digital styring). De fleste MOSFET i dag (2005) har feltaktive kanaler, der faktisk består af lagene halvleder-oxid-halvleder-FET, som burde have det engelske akronym SOSFET.[1] MOSFET er i dag den mest almindelige og udbredte transistortype. MOSFET anvendes i dag (2005) stort set i alle digitale kredsløb; digitalure, frekvenstællere, computere, hukommelseskredse (RAM, ROM) og CPUer - i form af integrerede kredsløb. Grunden til MOSFETs store udbredelse i dag er, at digitale kredsløb baseret på MOSFETs kun bruger energi i selve skifteøjeblikket. Det betyder digitale kredsløb baseret på MOSFETs bruger energi proportionalt med taktgiverens frekvens. F.eks. kan et digitalur med LCD-udlæsning, virke i mindst et år på et lille batteri.

Reply To: AUX til forstærker Har fået forstærkeren nu. Den er meget avanceret og kan godt se jeg nok har overvurderet mine evner lidt. Man skal have rigtig god kendskab til elektronik for at få sådan en til at fungere. Jeg prøver at få det til at fungere , men vil anbefale dig at kigge efter noget der er helt færdigsamlet.

Mosfet er designet til at bruge mindre strøm, så svar til nr. 1 vil være nej.

Reply To: AUX til forstærker

Jonatan
:
Okay, jamen så har jeg kun to spørgsmål: 1. bruger en MOSFET meget strøm?

I princippet bruger halvledere ingen strøm i sig selv, de leder strøm i stedet.

De fungere i princippet som en vandhane som kan skrue op eller ned for vandtrykket. Hvis den er digitalt styret har den to indstillinger, helt lukket eller helt åben. Er den analogt styret kan man styre vandtrykket med hanen. Nu tænket du måske at det da så er smartest med analog styring, men hvis meningen er at man bare skal have en bestemt vand ud over en hvis tid, så kan man tænde og slukke for hanen meget hurtigt så man får den samme nettomængde vand igennem. Det er netop sådan en klasse D virker. Altså at man tænder og slukker for vandet meget hurtigt i stedet at justere på hanen. Og hvorfor er det så smart? Det er det fordi vandtrykstabet i selve hanen kan formindskes ekstremt meget når den kun skal kunne tænde og slukke, og ikke justere præcist. Det er netop det MOSFETs er designet til, at tænde og slukke hurtigt med mindst muligt tab. Andre halvledertyper bedre egnet til at justere mere præcist. Så svaret er det lidt tvetydigere: Det kommer an på hvad den bruges til og hvor meget strøm der skal gå igennem dem.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.