Jump to content
Festivalanlæg dk

Genesis forstærker + delefilter - hjælp

klakke
 Share

Recommended Posts

Mit 2013 Roskilde setup bliver: 1 x Genesis sub forstærker (1 udgang 350watt) 1 x HD15 1 x 15 Cerwin Vega højtaler Da Genesis forstærkeren kun har en udgang, skal jeg have monteret et delefilter, sådan at: HD15 spiller op til 140hz. Og have fordelt watt'ne: 300watt til HD15 og 50watt to CV højtaleren. Kan dette lade sig gøre med et passivt delefilter?

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp

Genesis Profile sub spiller ikke over 200 hz.. Så byt du bare den hvis du har købt den.. Også køb en Profile five i stedet..
Jo det gør den :) Har brugt den mange gange fullrange med 2stks CV højtalere.

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp I følge den danske importør gør den ikke. Men med hensyn til dit spørgsmål, så skulle et passivt filter i din HD15 kunne gøre arbejdet. Dog ved jeg ikke hvordan du deler udgangseffekten i din hd15 og CV. Men hvorfor også købe en mono forstærker til et 2.1 setup ?

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Det er sikkert fordi den har nogle indbyggede filtre man kan skifte eller lign.. Man kan ikke sådan fordele effekt på den måde - det er noget værre sludder :) Men du kan godt lave et high pass og low pass filter - det er bare lige får det bedre kan svare sig at købe en ekstra forstærker samt et aktivt delefilter som du kan bruge til at lave et 2.1 system :)

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Sad lige og tænkte at løsningen er vel lige til.. Sæt low pass på din sub amp til det du nu ønsker - 140hz lyder lidt højt.. Og købe så en ekstra forstærker til at køre toppene med et high pass sat tilpas og så brug det.. Færdig arbejde..

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Sidste år kørte jeg med to forstærkere. ( 2stk CV og 2stk HD15). Det setup slugte for meget strøm - i år vil jeg gerne kunne drikke mine øl, uden at skulle tænke på hvornår anlægget har grovædt strømmen. Kan man ikke sætte et low pass filter på HD15, også sætte nogle modstande eller volumeknap på CV højtaleren, så den bliver dæmpet passivt?

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Nu nævner du at du har 2 profile four i en anden tråd, hvorfor ikke bare bruge den ene af dem ? Men hvis du er træt at gå tør for strøm, så har du for lidt batterier til at kører Genesis, så hvorfor ikke skifte til tk2050 i 24v ?

Nu nævner du at du har 2 profile four i en anden tråd, hvorfor ikke bare bruge den ene af dem ? Men hvis du er træt at gå tør for strøm, så har du for lidt batterier til at kører Genesis, så hvorfor ikke skifte til tk2050 i 24v ?
Profile four leverer kun 50watt pr kanal. Den kan levere 140watt pr kanal ved brokobling - men Profil Four overopheder desværre ved brokobling :( 50watt er ikke nok til at drive HD15, har prøvet. Brugte min Genesis Sub amp i 2011 på festivalen, der brugte den 'kun' 3 lastbilbatterier på 8 dage, hvilket jeg ikke synes er slemt.

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Skal der være fest så lad der være fest. Istedet for en Gensis forstærker kunne I købe en hamrende billig Bass Face 1.2 sub amp. Der yder op til ca. 500W i 4 ohm når den er på batteri og ikke koblet til generatoren i en bil. Den har de indstillinger der er nødvendige. Og så bruger den meget mindre strøm (med mindre man kører den fuld kraft hele tiden hvilket nok er ret usansynligt). Og så koster den ca. 800 kroner. Leveret. Og det er fra England så der er heller ikke told eller moms. Byg sammen med en eller et par Cubo 15. Og du har den perfekte sub løsning til en Boominator på 24V. Eller til stort set hvilket som helst Roskilde anlæg. Ebay link: http://www.ebay.co.uk/itm/Bass-Face-200 ... 351f6#shId Fabrikantens link: http://bassfaceaudio.co.uk/?page_id=855 Ja. Den er billig og lyden hvis den blev brugt til mellemtone/diskant ville nok ikke være overvældende god. Men til bas er det stort set ligegyldigt. Alt der skal bruges til det er watt i store mændger og evnen til at drive lave impedanser (hvilket indikerer lav udgangsmodstand, og dermed høj dæmpningsfaktor). EDIT: Husk det skal være 1.2 version. 1.1, 2.1, 2.4 er alle klasse AB forstærkere og vil æde batterierne op på ingen tid.

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp Man undgår nok ikke engelsk moms :) Men jeg skal ikke ud og købe en ny amp, Genesis sub amp kan trække 2x HD15 med bravur. Så den har rigeligt med power. Sidste år brugte jeg både profile four og sub amp'en i mit setup, og det var en strømsluger, derfor en nedgradering i år.

Man undgår nok ikke engelsk moms :)
Det er inkluderet i prisen allerede. Og så var rådet mere til andre folk om at der findes mindre strømforbrugende, kraftigere, men stadig meget billigere løsninger til dette specifikke formål. Vi snakker altså om en forstærker til en femtedel af prisen, der yder dobbelt så meget, har de samme filter funktioner, og bruger under 2/3-del strøm ved samme udgangeffekt.

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp BTW: jeg har testet mine HD15 med: - QSC 2450, som er en amp opgivet til 2400watt, ca 2x500watt i 8ohm og - Genesis Sub Amp. 1 x 350watt i 4 ohm Der var tydeligvis forskel på de to forstærkere hvad angår bas kvalitet. Genesis'en leverede virkelig stram bas, noget af det bedste jeg har oplevet, mens QSC leverede en totalt mudret bas.

Det er inkluderet i prisen allerede. Og så var rådet mere til andre folk om at der findes mindre strømforbrugende, kraftigere, men stadig meget billigere løsninger til dette specifikke formål. Vi snakker altså om en forstærker til en femtedel af prisen, der yder dobbelt så meget, har de samme filter funktioner, og bruger under 2/3-del strøm ved samme udgangeffekt.
Ja den er inkluderet, derfor undgår man den ikke :) nevermind :) Jeg forstår godt dit råd - det er ikke noget dårligt råd :)

Re: Genesis forstærker + delefilter - hjælp QSC 2450 er ikke bygget til at drive subs. Det ses tydeligt på datasheet. 8 ohm - 2x500W 4 ohm - 2x750W Hvis den skulle være brugbar til subbrug skulle effekten helst enten fordobles i 4 ohm, eller være tæt at blive fordoblet.

QSC 2450 er ikke bygget til at drive subs. Det ses tydeligt på datasheet. 8 ohm - 2x500W 4 ohm - 2x750W Hvis den skulle være brugbar til subbrug skulle effekten helst enten fordobles i 4 ohm, eller være tæt at blive fordoblet.
Okay, er det en rule of thumb?

Ja den er inkluderet' date=' derfor undgår man den ikke :) nevermind :)[/quote'] Det gør man da. Man undgår dansk moms som lægges på sammen med importafgifter hvis man importerer fra et ikke-EU land.

Okay, er det en rule of thumb?
Ja. Det indikerer en af to ting. Enten at strømforsyningen ikke er kraftig nok eller at udgangsmodstanden (og dermed dæmpningfaktoren) er for høj, eller begge dele. Bemærk at nogle forstærkere (f.eks. klasse G/H) har variabel strømforsyning så her kan man ikke regne med at udgangseffekten skal fordobles i den halve impedans men på klasse AB og de fleste klasse D må man kunne forvente det. Man kan dog ikke forvente at udgangseffekten fordobles når man går fra 4 ohm til 2 ohm, da mange forstærkere vil her beskytte udgangene mod for mange ampere og derfor sænke effekten.

Profile four leverer kun 50watt pr kanal. Den kan levere 140watt pr kanal ved brokobling - men Profil Four overopheder desværre ved brokobling :( 50watt er ikke nok til at drive HD15, har prøvet. Brugte min Genesis Sub amp i 2011 på festivalen, der brugte den 'kun' 3 lastbilbatterier på 8 dage, hvilket jeg ikke synes er slemt.
Jamen så har du jo svaret på dit spørgsmål der, smid et passivt filter i din HD15 også parallel forbind den med din CV.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.