Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Worm

"lille" Transportabel bluetooth højtaler

Recommended Posts

What up FA 

Nu hvor roskilde er aflyst og det derfor ikke giver lige så meget menig at opgradere vores roskilde anlæg. Har jeg bestemt mig for at kaste mig ud i et projekt jeg har tænkt på længe. 

En mindre hjemmelavet transportabel bluetooth højtaler. De tanker jeg har gjort mig er 
- Den skal være lille nok til at kunne transportere relativt let 
- Skal have bluetooth
- Skal helst kunne installere en solcelle på
- Skal ikke kunne spille en kæmpe fest op, men til sådan 10-15 mennesker. 

Jeg havde tænkt mig at bruge denne forstærker fra Sure - http://store3.sure-electronics.com/aa-ja32171-1797 Kan godt lide alle mulighederne med potmeter, LED, AUX og bluetooth og USB opladning. Planen var så at bruge den sammen med et soundboks batteri jeg har liggende. Dertil ville jeg så købe en solcelle ala den her https://www.dkvolt.dk/produkt/solcellepanel-6w-12v-er-et-vandtaet-solcellepanel-med-ledninger/ og en laderegulator fra ebay Hva tænker i om det setup, er den solcelle overhovedt nok eller skal man op i noget større får det overhovedt giver mening? 
Alternativt til soundboks batteriet ville jeg købe Sure batteri holder og sætter 3 18650 batterier i serie, ville det være bedre? 

Mit største dilema er dog enhedsvalg...Har nogle venner der havde sådan et Earwig højtaler hvilket er rimelig meget ala det jeg havde i tankerne og jeg ved den kørte på 2 8" fuldtone enheder. Det fik mig til at kigge på SPM -200x https://bekent.dk/spm-200x-4.html. Planene kunne så være at kører med to af dem på 2x50w forstærkeren.
Alternativt til den tænkte jeg at at lave et setup ala  SP-202E https://bekent.dk/sp-202e.html og MPT-025 https://bekent.dk/mpt-025.html.
Mine forvirring er her, hvilket setup der ville fungere bedst i et så småt som muligt kabinet? Jeg tænkte at bygge et lukket kabinet for at holde det simpelt, det burde begge setup fungere fint til
Glæder mig til at høre fra jer! 

- Worm

Hvis det var til at skaffe enheder havde jeg gået med boominator mini.

Men desværre er det noget rod med de originale enheder, jeg købte de sidste fra Canopy og de er udgået.

Så er der Monacor modellen, men de har ændret på enheden siden, så det skulle ikke være så godt mere.

Ellers se på Speakerplans.com/forum/12v der er en tråd for boominator mini.

On 16.5.2020 at 22:16, Ganon said:

Hvis det var til at skaffe enheder havde jeg gået med boominator mini.

Men desværre er det noget rod med de originale enheder, jeg købte de sidste fra Canopy og de er udgået.

Så er der Monacor modellen, men de har ændret på enheden siden, så det skulle ikke være så godt mere.

Ellers se på Speakerplans.com/forum/12v der er en tråd for boominator mini.

Jaa, hvad egentlig også overvejet det, men efter at have læst tråden omkring enhederne og den "opdaterede" model, blev jeg kastet lidt af 😕 Virker til at der en undertone af "Det er ikke det værd, med monacor enheder" Så gav op på den ide.. 😕

Men vil det være helt ude i hampen, at købe et af de sæt højtaler jeg har linket til eller lignende, og bygge et kabinet på mellem 25-35L (Alt effter enheds valg)  

2 hours ago, Worm said:

Men vil det være helt ude i hampen, at købe et af de sæt højtaler jeg har linket til eller lignende, og bygge et kabinet på mellem 25-35L (Alt effter enheds valg)  

Hvad er dine forventninger i forhold til bas og hvor højt det skal kunne spille, budget og størrelse? 

Har du erfaring inden for filtre, design af højttaler og lignende? 

18 hours ago, Alex said:

Hvad er dine forventninger i forhold til bas og hvor højt det skal kunne spille, budget og størrelse? 

Har du erfaring inden for filtre, design af højttaler og lignende? 

Det ville blive første projekt hvor jeg ville designe større dele af højtaleren selv. Jeg har bygget et Roskilde anlæg bestående af to Cubo15 og Jack12. Så selve design delen er jeg "uerfaren" med. Har også lavet filtre før, men har aldrig selv skulle designe dem. 

Tanken var at jeg godt gad prøve mig på noget hvor der skulle gøres lidt mere end bare at downloade nogle planer og følge dem. Men jeg ved jo derfor også godt at jeg ikke ville få samme luksus lyd som ved et gennemtestet design som f.eks. boominator mini ✌️ 

Mit største "krav" er egentlig at den skulle være så transportabel som muligt og derfor er en lille størrelse vigtig. Den ville derfor ikke skulle være noget soundboks alternativ, men mere noget man lige kunne smide i bilen hvis man skulle på telttur, grill aften eller holde en lille fest 😎 

Hej Worm

Jeg er ikke nogen erfaren bygger - men min interesse for det har samlet en del erfaring over tid 🙂

Efter min mening, synes jeg virkelig det er besværligt med passive delefiltre.

Som eksempel kan jeg nævne, at jeg har lige forsøgt at sammenligne beregnede værdier til et meget simpelt højpasfilter.

Min diskant er en pht-407N (luksus boominator diskant), og jeg ville gerne dele den passivt. Et beregnings program fortæller mig, at en 2,7 uF kondensator vil dele ved 7400Hz. Men hvis jeg måler responsen, og bruger min mini-dsp til at modulere samme output(med digitalt delefilter) svarer det ca. til en deling på 3800Hz.

Delefilter komponenter er ikke super billige, så hvis der skal testes og tunes til et godt resultat, kommer det til at løbe stærkt.

Jeg ved godt at mit "råd" her er langt dyrere - Men med en mini-dsp og en målemikrofon har man adgang til en kæmpe verden af muligheder i hele din hobby periode. Det kræver selvfølgelig en forstærkerkanal pr. enhed - men så kan man bare designe løs. (Hvis det er det du er ude efter). Man kobler bare sin minidsp på computeren, og måler sine højtalere ind til de lyder fedt(og præcist). Så sætter man 12v til mini-dsp fra batteriet, og så kører det 🙂 Og så kan man give den lidt ekstra gas på bassen, på bekostningen af loudness - men hvis man bare skal spille en lille fest op, synes jeg det er sjovere med lidt ekstra bas.

Jeg har en SP-202e liggende, som jeg aldrig fik brugt til et projekt. Men jeg smider den lige i et gammelt kabinet, for at se hvordan den opfører sig 🙂

Og lige en ting mere 🙂

Det er ikke kun filtre man kan lege med. Når kabinettet skal tunes ind, er det også en kæmpe fordel at kunne måle tuningen. Jeg har lige lavet et kabinet til en HP-10W. Hvis jeg bruger WinISD til at tune kabinettet, siger den at min port på 52mm i diameter skal være 63,6mm lang for at tune til 50Hz. Men i test og målinger, skulle det kun være 19mm. Det havde jeg aldrig fundet ud af, uden en mikrofon.

Hej igen

Jeg har haft 202e i et 9L og 44L kabinet.

Af egen interesse har jeg haft 9L kabinettet med udenfor, og skruet helt op for den på en 25W forstærker. Jeg er hverken overvældet eller undervældet - hvis det giver mening. Det er svært at vurderer om det er højt nok til en fest, når der ikke er nogen fest. Men jeg synes faktisk den spiller meget godt. Man kan jo ikke forvente alt for meget af 9L og 8" 🙂

Jeg har vedhæftet near-field målinger af 9L og 44L kabinet. (Ignorer dB-målingen)

Indendørs synes jeg bassen er okay i 44L kabinettet - men så heller ikke mere. I 9L er bassen helt væk. Men som saturnus har skrevet kan man glemme alt under 100Hz udendørs, med mindre man har dedikeret subs til det. Og med et peak mellem 100 og 200Hz lyder bassen helt OK udenfor. Og det synes jeg faktisk jeg fik bekræftet i min lille test 🙂

SP-202E 9L 44L.jpg