Jump to content
Festivalanlæg dk

Mine højtalere lyder forkert..

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Jeg havde en plan om, at bygge noget der minder om en Soundboks. Ikke fordi det er billigere, men lysten til at prøve at bygge selv var der. 

Mit set-up består af:

Sure tk2050 forstærker, inkl stepup converter (12-24v)

2 x tweeter: https://www.soundimports.eu/en/peerless-by-tymphany-bc25sc08-04.html 

1 x Bluetooth board: https://bekent.dk/bluetooth-board-5-0.html

2 x bass enheder 10'': https://bekent.dk/spa-110pa.html

2 x batterier 7,2aH https://www.avxperten.dk/12v-batteri/12v-batteri-7-2ah.asp?gclid=EAIaIQobChMI_JP1vM-V6wIVEQCiAx22Jg7TEAQYASABEgImrfD_BwE

Så er der også købt træ, beslag, lim, maling, skruer, hjørner osv...

Jeg har lidt problemer med lyden:

Det er som om at mine bass enheder slet ikke spiller højt nok. Jeg kan dårligt mærke vibrationerne på dem når det spiller. Udover det, så når jeg skruer op over 75%, så skratter begge mine tweeter helt vildt. Jeg har prøvet at læse mig frem til at det måske er en modstand der mangler? Kan i evt. hjælpe med hvilken en, og hvordan det hele skal tilsluttes på forstærkeren?

Mit andet problem er det bluetooth modul. Hvis jeg sætter det til mit 12v batteri via cigarstik + miniusb kabel, så sker der absolut ingenting. Da jeg derefter prøvede at sætte det til en Samsung oplader i en 230v stikkontakt, så tændte den og der blev sagt et eller andet på kinesisk (som jeg ikke fattede en brik af), men så kunne jeg finde enheden på min telefon. Da jeg så tilsluttede den, slukkede modulet igen.???????????????????

Håber virkelig i kan hjælpe mig med mit store problem!

Mvh Peter  

1. Har du delefilter på diskanten? Ellers går der ikke længe for du brænder dem af. Og det er nok derfor du kan høre skratten.

2. En modstand foran diskanten kan dæmpe diskanten i forhold til bassen, og ja - det ser ud til, at det er nødvendigt grundet den højere følsomhed.

3. Prøv at tage din tweeter ud af systemet, og spil på fuld skrald på basserne. Hvis ikke du kan få dem til at slå, og endda forvrænge, er det gainet der ikke er højt nok på bluetooth modulet. Prøv at sætte forstærkeren til din bærbare computer - den burde have et højt output. 

4. Modulet har jeg ikke erfaring med. Tag fat i bekent på facebook, de er altid hjælpsomme.

Hej Jens. 

Mange tak for et godt svar!

Jeg har ingen delefilter monteret endnu. Jeg er lidt i tvivl om hvilke jeg skal købe? Skal de loddes på, eller hvordan gør man?

Jeg har lige prøvet at fyre op for basserne med bærbar som lydkilde. Det spiller ret højt, men jeg kan max skrue op til 70% før de begynder at lyde dårligt. Er forstærkeren for kraftig, eller kan der også sættes noget på for at dæmpe dem?

4 hours ago, Peter1995 said:

Okay mange tak. Jeg håber på det første :D

Du SKAL have delefilter til dine tweeters. Det er lidt et mirakel, at de ikke er gået i stykker endnu. Hvis du vil have din woofer til at lyde godt, så skal den også deles. 

Din woofer på 10" begynder at beame kraftigt når den skal deles ved omkring 2500 hz. 

Hvilket slags kabinet har du bygget, hvor mange liter er det på? Dette kunne sagtens være grund til, at bassen er meget svag. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.